بیوگرافی شهید سید محمد بهشتی

پدر محمد بهشتی ، سید فضل‌الله، مردی روحانی و از مدرسین حوزه علمیه اصفهان بود و گاهی برای برپایی نماز جماعت به روستاهای پیرامون می‌رفت.

در چهار سالگی به مکتب رفت. سپس به دبستان دولتی ثروت که بعدها ۱۵ بهمن نامیده شد وارد شد. دوران دبیرستان را در سعدی گذراند و پس از شهریور ۱۳۲۰، در سال دوم دبیرستان، همکاری‌اش با شاگردان مدرسه‌های دینی بیشتر شد و به طلبه شدن علاقه پیدا کرد. سرانجام در سال ۱۳۲۱ و در سن چهارده سالگی دبیرستان را رها کرد و به مدرسه صدر بازار رفت

  سوابق تحصیلی حوزوی و دانشگاهی شهید محمد بهشتی

در سال ۱۳۲۱ وارد مدرسهٔ صدر شد و پس از آموختن زبان و ادبیات عربی، منطق، کلام و سطوح فقه و اصول، در سال ۱۳۲۵ راهی قم شد و به مدرسهٔ حجتیه رفت. در قم خارج فقه و اصول را نزد سید محمد محقق داماد و امام خمینی فراگرفت و در درس سید حسین طباطبایی بروجردی، سید محمد تقی خوانساری و سید محمد حجت کوه کمری نیز حاضر می‌شد. در کنار تحصیل در قم، تدریس نیز می‌کرد و درآمد زندگی‌اش را از این راه برآورده می‌کرد.

این عالم گرانقدر در سال ۱۳۲۷ دیپلم ادبی را دریافت کرد و گواهی کارشناسی رشتهٔ معقول (فلسفه و حکمت اسلامی) را در سال ۱۳۳۰ از دانشگاه تهران و در سال ۱۳۳۵ مدرک دکترا در رشتهٔ فلسفه را اخد نمود.

ایشان مدت کوتاهی برای تحصیل به اروپا سفر کرد و خیلی زود از آموختن در خارج از کشور پشیمان شد و به قم بازگشت. در این دوره بخشی از وقتش را به آموزش درس زبان انگلیسی در دبیرستان‌های قم اختصاص می‌داد، از جملهٔ آن‌ها دبیرستان حکیم‌نظامی بود. در ۱۳۳۳ نیز دبیرستان دین و دانش را در قم بنیان نهاد.

سال ۱۳۴۱ یا اوایل ۴۲ در جشن مبعثی که دانشجویان دانشگاه تهران در امیرآباد در سالن غذاخوری برگزار کرده بودند، سخنرانی کردند

در این سخنرانی موضوعی را به عنوان مبارزه با تحریف که یکی از هدفهای بعثت است، مطرح شد همچنین در آنجا طرح یک کار تحقیقاتی اسلامی ارائه کرد که آن سخنرانی بعدها در مکتب تشیع چاپ شد.

مرحوم حنیف نژاد و چند تای دیگر از دانشجویان که از قم  به تهران آمده بودند، و عده‌ای دیگر از طلاب جوان که آن‌جا بودند، اصرار کردند که این کار تحقیقاتی را انجام دهند. در پاییز همان سال کار تحقیقاتی با شرکت عده‌ای از فضلا در زمینه حکومت در اسلام شروع شد.

در سال ۱۳۴۳ دکتر بهشتی در تهران بود ، مسلمانهای هامبورگ به مناسبت تأسیس مسجد هامبورگ که به دست مرحوم آیت الله بروجردی صورت گرفته بود، به مراجع و علما پیام دادند چون مرحوم محققی به ایران آمده اند باید یک روحانی دیگر به اینجا بفرستید .

سرانجام آیت الله میلانی و آیت الله خوانساری به دکتر بهشتی اصرار کردند که باید به آن‌جا برود.

در همین ایام  از طرف شاخه نظامی هیئت مؤتلفه تصویب شده بود که منصور باید  اعدام  شود . بعد از اعدام انقلابی منصور، پرونده  این ماجرا از سوی ساواک و ماموران شهربانی دنبال شد؛ اسم محمدحسینی بهشتی  نیزدربین مظنونان بود.

محمد بهشتی

دکتربهشتی باید از کشور خارج شود

دکتر محمد حسینی بهشتی مشکل گذرنامه داشت و آیت الله خوانساری توسط دوستانش گذرنامه را گرفتند.

به این طریق مشکل گذرنامه حل شد وبه هامبورگ ( آلمان ) رفت .

در آنجا چند تن از جوانهای عضو اتحادیه دانشجویان مسلمان در اروپا با دانشجویان عرب و پاکستانی و هندی و افریقایی و غیره کار می‌کردند، و بعضی از آنها هم در این سازمانهای دانشجویی ایرانی  عضویت داشتند سرانجام مرکز اسلامی گروه هامبورگ شکل گرفت.

دکتر بهشتی مدت ۵ سال برای شناساندن اسلام به اروپایی هادرهامبورگ ماند.

البته در همین ایام برای بازدید از فعالیتهای اسلامی دانشجویان به سوریه ، لبنان  و ترکیه سفر کرد. همچنین در سال ۱۳۴۸ برای دیدار با امام به عراق رفت ، و درسال1349 مجددا به ایران بازگشت .

در سال ۱۳۵۶-۱۳۵۷ روحانیت مبارز شکل گرفت و این تشکیلات  بصورت یک حزب وبه گونه ای  سیاسی بود.

در سال ۵۷ بار دیگردکتر بهشتی به دلیل فعالیت و نقشی که در این برنامه‌های مبارزاتی و راهپیمائیها داشت در روز عاشورا  توسط ماموران ساواک دستگیر و به اوین و بعد به کمیته فرستاده شد.اما پس از چند ماه آزاد و به پاریس نزد امام رفت .

در پاریس شورای انقلاب با نظرارشادی حضرت امام  با حضور آیت الله مرتضی مطهری ، آیت الله هاشمی رفسنجانی ، آیت الله موسوی اردبیلی ، دکتر سید محمد بهشتی و حجت الاسلام باهنر تشکیل شد.و بدین ترتیب هسته مرکزی شورای انقلاب اسلامی رسما فعلیت خود را آغاز کرد.

بعدها آیت الله مهدوی کنی، آیت الله خامنه ای (مقام معظم رهبری)  و مرحوم آیت الله طالقانی و آقای مهندس بازرگان و دکتر سحابی و عده دیگر هم اضافه شدند.سرانجام در روز 22 بهمن انقلاب با حضور پر شور اقشار مختلف مردم  انقلاب به پیروزی رسید

ماجرای همسر آلمانی شهید بهشتی

در اوایل انقلاب شایع کردند که همسر بهشتی آلمانی است و فارسی بلد نیست صحبت بکند و بچه هایش نیز همین طور. او طی سفری به اهواز در دوران جنگ مجبور شد همسرش را نیز با خود بیاورد تا او در میان رزمندگان سخنرانی کند و آنها از نزدیک مشاهده نمایند که همسر بهشتی آلمانی نیست و فارسی هم خوب بلد است. ولی تاثیر چندانی نداشت، چرا که آن دو هنوز به تهران نرسیده بودند که شایعه دیگری بر شایعات قبلی افزوده شد و گفتند: این خانم همسر بهشتی نبود و فرد دیگری را آوردند به جای او صحبت کرد.

همسر شهید بهشتی میگوید: خیلی‌ها من را به عنوان زن آلمانی به آقا نسبت داده بودند ولی ما با هم دختر خاله و پسر خاله ایشان به سن ۲۳ سالگی و من به سن ۱۴ سالگی با هم ازدواج کردیم .

فعالیت سیاسی ، قضایی ، اجتماعی و مذهبی دکتر بهشتی

با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ او سید محمد حسینی بهشتی سیاست‌مدار و فقیه ایرانی ودبیر شورای انقلاب بود. بهشتی در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی شرکت کرد و برای تدوین قانون اساسی انتخاب شد.

در ۴ اسفند ۱۳۵۸ به دستور امام خمینی، ریاست دیوان عالی کشور یعنی بلندپایه‌ترین مقام قضایی در آن زمان را بر عهده گرفت و تا زمان شهادت در این سمت بود.

شهادت سیاست‌مدار و فقیه ایرانی بر اثر انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی

وی حزب جمهوری اسلامی را با هدف تربیت و شناسایی نخبگان سیاسی فرهنگی پایه گذاری نمود. در تدوین قانون اساسی به عنوان نایب رئیس مجلس خبرگان ایفای نقش می‌کرد. پس از استعفای دولت موقت در سال ۱۳۵۸، مدتی به عنوان وزیر دادگستری و سپس، در ۴ اسفند ۱۳۵۸ به دستور امام خمینی به ریاست دیوان عالی کشور منصوب گردید.

وی سرانجام در حین انجام وظیفه در این سمت بود که در شامگاه ۷ تیر سال ۱۳۶۰ در حین سخنرانی در تالار حزب جمهوری اسلامی بر اثر انفجار ساختمان حزب توسط منافقین به همراه کاروان ۷۲ نفره خود به خیل عظیم شهدای کربلا پیوست.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟