تازه واردان بورس بخوانند / یک توصیه مهم بورسی

بورس / در سال جاری طبق آمارهای سازمان بورس بیش از ۴.۵ میلیون سهامدار جدید و تازه وارد پا به عرصه سهامداری گذاشتند که بخش اعظم آنان بدون هیچ دانشی در این راه گام نهادند و سرانجام با خاطره ای ناخوش عطای بورس بازی را به لقایش می بخشند.

یکی دوهفته اخیر بازار بورس بسیار پرنوسان شده و هر روز سهام های مختلف با دستور و یا بدون دستور صف فروش می شود و در این بین برخی ها به دلیل سیو سود و بعضی ها نیز برای پیشگیری از ضررهای بیشتر تن به فروش سهام می دهند وچوب حراج بر سرمایه و دارایی هایشان می زنند.

همه سفارش های فروش در روزهای اخیر طی ساعت خاصی به صورت همزمان ثبت می شود و این نشان می دهد که بازار بورس به صورت دستوری دست به اصلاح و منفی شدن می زند.

احمد جعفری سهامداری که به تازگی معامله در بازار بورس را تجربه می کند و در روزهای اخیر نیز ضررهای میلیونی را شاهد بوده است، می گوید: همه سفارش های فروش در روزهای اخیر طی ساعت خاصی به صورت همزمان ثبت می شود و این نشان می دهد که بازار بورس به صورت دستوری دست به اصلاح و منفی شدن می زند و این سبب پایین آمدن قیمت های سهام می شود.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی که اکثر سهام ها روبه منفی شدن هستند، فقط باید با نفروختن و صبرکردن منتظر رشد شارپی بود و حمایت کرد.

وی با اظهار اینکه حضور در بازار بورس نیازمند شناخت و دانش کافی است و با فال قهوه و شانس نمی توان در این بازار رقابت کرد، ادامه داد: در روزهای اخیر شاهد صف های سنگین فروش هستیم و برخی ها با این اقدام چوب حراج بر دارایی هایشان می زنند.

سهیلا افشاری که مدتی است اندک پس اندازش را به بازار سرمایه و بورس آورده است نیز با تاکید براینکه بورس بازی نیازمند یادگیری قواعد است، به مردم و سهامدارانی که آشنا با این بازار نیستند توصیه کرد مستقیما از ورود به این عرصه پرهیز کنند.

وی یادآور شد: در حال حاضر سهام های خوبی در بازار بورس وجود دارد و اگر کسی قصد فروش دارد سعی کند جز در مثبت ۵ نفروشند و در این بازار هیجانی ضمنا بیش از هرچیز به آموزش و یا مشاوره گرفتن از افراد کاربلد نیاز است.

وی با عنوان اینکه حضور برخی تازه واردها که دانش کافی ندارند در بازار بورس سبب ضررساندن به دیگر سهامداران می شود، ادامه داد: اگر افراد برای کسب سود زودبازده به این حوزه می آیند باید بدانند که این بازار چیز جدیدی ندارد.

برخی از سهامداران که این روزها با منفی در سبد سهام خود مواجه هستند هر روز را به امید مثبت شدن به فردای دیگر سپری می کنند و محمد اقبالی یک کارشناس بازار بورس و سرمایه می گوید سرمایه را باید مثل بانک بدانیم، به عنوان نمونه اگر در بانک بخواهید یکساله سود دریافت کند نرخ آن با سود ماهانه و روزانه متفاوت است و این نشان می دهد در بازار سرمایه و بورس باید صبر کرد.

وی با عنوان اینکه افت و خیر در بازار سهام و سرمایه امری طبیعی است و همواره وجود دارد، یادآور شد: تکنیکال سهام های مختلف نشان می دهد که بازار از هفته آتی روند صعودی را خواهد پیمود اما این بازارهای منفی فرصتی خوبی برای ورود و افزوده کردن سهم است.

تکنیکال سهام های مختلف نشان می دهد که بازار از هفته آتی روند صعودی را خواهد پیمود اما این بازارهای منفی فرصتی خوبی برای ورود و افزوده کردن سهم است

ارزیابی کردن یک سهم در بازار بورس

وی درباره ارزیابی کردن یک سهم در بازار بورس، ورود نقدینگی و پول هوشمند، نسبت خریدار به فروشنده را امری مهم برشمرد و از سهامداران خواست تا به صورت شانسی و چشم بسته سهامداری نکنند زیرا بازار سرمایه بسیار متفاوت و پیچیده است و نمی توان بدون دانش در آن ورود کرد.

در سال جاری براساس اعلام سازمان بورس و اوراق بهادر بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان عرضه اولیه در بازار بورس ارائه شد و به اعتقاد کارشناسان، فعالان اقتصادی در پی آن هستند تا شرکت های خود را در بازار سرمایه وارد کنند.

به اعتقاد کارشناسان و فعالان بازار بورس، اصلاحات طبیعت بازار سرمایه است و با صبر و سهامداری می تواند سودهای قابل توجهی را از این بازار به جیب زد.

از مجموع سهامداران بیش از ۵۰ میلیون نفر سهامداران تازه وارد سهام عدالت هستند که تاکنون بیش از دو میلیون نفر اقدام به فروش ۳۰ درصد سهام و دارایی خود کرده اند و این درحالی است که متولیان امر تاکید دارند، سهامداران از فروش سهام پرهیز کنند.

سهامتان را نفروشید

عسکر توکلی رئیس هیئت مدیره شرکت های تعاونی سهام عدالت کشور با اشاره به اینکه ۵۰ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت هستند، اظهار داشت: نظام مقدس جمهوری اسلامی برای رونق اقتصادی خانوار و بازار سرمایه اقدام به واگذاری ۴۰ درصد اقتصاد به مردم کرده است و مردم باید قدر این هدیه بزرگ را بدانند.

وی با اظهار اینکه در حال حاضر یک خانوار بالای ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه سهام عدالت دارد از مردم خواست تا به جای فروش، سهامشان را مدیریت کنند و آن نفروشند و افزود: سود از آن کسانی خواهد بود که این سهام را در اختیار دارند.

وی با بیان اینکه امروز ارزش سهام یک میلیون تومان به حدود ۴۰ میلیون تومان رسیده است از مردم خواست تا به بازار سرمایه فشار نیاورند و از فروش سهام خودداری کنند.

توکلی درباره سود سهام عدالت گفت: پارسال به اندازه و ارزش ۵۰۰ هزار تومان حدود ۱۰۰ هزار تومان به سهامداران سود پرداخت شد و اکنون که ارزش سهام بیش از ۲۰ میلیون تومان است، قطعا سود سهام چهار تا پنج برابر خواهد بود.

رئیس هیئت مدیر شرکت های تعاونی سهام عدالت کشور گفت: پیش بینی می شود به هر سهامدار بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در سال جاری سود پرداخت شود.

درحالی پای بسیاری از ایرانیان به بازار بورس و سرمایه باز شده که پیوند زدن بازار به ETF یا شلختگی های موجود در آن همه و همه نشان می دهد که تداوم حضور در این بازار پرنوسان بیش از هرچیز نیازمند دانش و صبر هست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟