چرا نمی‌توانید سبد سهام عدالت خود را مشاهده کنید و با خطای کد ملی یافت نشد مواجه می‌شوید؟

به گزارش رکنا، سهام عدالت طرحی که در سال 1384 توسط دولت وقت به اجرا در آمد. در طرح سهام عدالت به اقشار خاصی از جامعه سبد سهمی متشکل از 60 شرکت و کارخانه دولتی تعلق گرفت. اصلی ترین هدف واگذاری سهام کمک به اقشار کم درآمد بود.

تا سال گذشته این سهام قابلیت معامله نداشتند ولی در سال گذشته با موافقت رهبر انقلاب اسلامی این امکان فراهم شد و افراد می توانند پس از آزادسازی سهام شان نسبت به خرید و فروش آن اقدام کنند.

آزادسازی سهام به چه معناست؟

اولین سود سهام عدالت در حدود سه سال پیش به حساب سهامداران واریز شد و وظیفه مدیریت این سهام ها بر عهده شرکت های تعاونی استانی قرار داشت و امکان تغییر این سیستم از طرف سهامداران فراهم نبود . از زمان اجرایی شدن طرح آزادسازی سهام های عدالت دو امکان برای سهامداران فراهم شده است .

اول آنکه روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کنند و همچنان اداره سهام عدالت و واریز سود بر عهده شرکت های تعاونی استانی قرار داشته باشد . برای انتخاب روش مدیریت غیر مستقیم سهام عدالت نیازی به انجام هیچ اقدامی از جانب سهامداران وجود ندارد .

دومین راهی که پیش روی سهامداران عدالت قرار دارد انتخاب روش مستقیم برای مدیریت سهام می باشد . در این روش سهامدار ابتدا باید به سایت سهام عدالت به آدرس samanese.ir مراجعه کرده و سهام خود را آزاد سازد . از آنجا که امکان خرید و فروش سهام های عدالت صرفا در بازار بورس واوراق بهادار فراهم است ، سهامدار عدالت بعد از آزاد کردن سهام خود لازم است نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کند .

هر دو روشی که در سامانه سهام عدالت برای آزادسازی اعلام شده، بورسی است، یعنی از طریق بازار سهام انجام خواهد شد. در روش آزادسازی مستقیم سهامدار خودش مسئولیت پرتفوی بورسی را به عهده دارد، ولی در روش غیرمستقیم پرتفوی افراد در شرکت سرمایه‌ گذاری استانی قرار می‌ گیرد و شرکت ‌ها به نیابت از سهامداران سهام آنها را مدیریت می ‌کنند؛ بنابراین در روش دوم شخص به‌طور مستقیم درگیر نیست.

نحوه فروش سهام عدالت

با توجه به مصوبه مورخ ۹۹/۰۲/۳۰ شورای عالی بورس، کلیه دارندگان سهام عدالت که قصد فروش قسمتی از سهام خود را دارند، می‌توانند از روز سه شنبه مورخ ۹۹/۰۳/۶ به شعب بانک هایی که قبلاً در آن دارای حساب بانکی بوده و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی سازی معرفی کرده ‌اند، مراجعه و با تکمیل فرم های مربوط نسبت به تکمیل سفارش فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود و تعهد نامه مربوطه، اقدام کنند. براساس این مهلت اعلام شده در تاریخ ۹۹/۰۳/۰۸ به پایان می ‌رسد و از تاریخ ۹۹/۰۳/۱۰ بانک ها از طریق کارگزاری های خود یا کارگزاری های طرف قرار داد، “به تدریج” نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آنها واریز خواهند کرد. بعد از چند روز که فروش از سوی کارگزاری انجام شد مبلغ مربوطه از طریق حساب دریافت شده از سوی بانک در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت.

بر اساس دستور رئیس جمهور شبکه بانکی کشور به سازوکار فروش و عرضه سهام عدالت اضافه شده است تا فرایند فروش با سرعت بالایی انجام شود. این فروش سهام با توجه به کشش بازار و منافع سهام داران انجام خواهد شد. بانک ها به تدریج و در قالب توافق با دارندگان سهام عدالت جهت فروش اقدام خواهند کرد.

ارزش فعلی سهام عدالت چقدر است؟

در سامانه سهام عدالت در سازمان خصوصی سازی میزان سهام هر کسی مشخص است و در آنجا به راحتی اعلام شده است هر فرد مثلا سهام یک میلیون تومانی یا ۵۳۲ هزار تومانی در اختیار دارد. بر اساس نرخ‌ های بازار هر یک میلیون تومان سهام عدالت بیش از ۱۰ برابر شده است و بنابراین ارزش سهام ۵۳۲ هزار تومانی هم به همین نسبت افزایش یافته است.

نگهداری و یا فروش سهام عدالت؟

افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند می ‌توانند با مراجعه به شعب بانکی از مزیت فروش فوری ۳۰ درصد پرتفوی سهام عدالت استفاده کنند. تاکید بر این است که مشمولان فقط در صورت “نیاز ضروری” دست به فروش سهام خود بزنند در غیر این صورت، این سهام در آینده سودده ‌تر خواهد بود. با توجه به سبد دارایی ‌ها، سهام عدالت دارای حفظ ارزش برای بلندمدت است و ارزش آن در بلند مدت بالاتر می‌رود. نگهداری بلند مدت سهام عدالت به صرفه تر از فروش آن است. سهام عدالت برای فروختن نیست بلکه برای نگهداری بلند مدت است و این امکان فروش به معنای تشویق افراد به فروش نیست بلکه امکانی برای افراد است و این مزیت فروش همیشه وجود خواهد داشت.

تعیین تکلیف شرکت های سرمایه گذاری استانی

بعد از انجام فرایند افزایش سرمایه این شرکت ها به تناسب شرایط وارد بازار بورس یا فرابورس خواهند شد. در نهایت این شرکت ها نیز بدون محدودیت امکان معامله خواهند داشت. وضعیت نماد این شرکت ها تا حدودی شبیه ای تی اف خواهد بود اما ساختار حقوقی آنها با ETF ها به صورت کلی متفاوت است.

افرادی که روش مستقیم را انتخاب می کنند ۳۶ شرکت سهام عدالت در سیستم معاملاتی شان قرار می گیرد اما افرادی که در روش غیر مستقیم قرار می گیرند درواقع تنها یک شرکت سرمایه گذاری استانی در پرتفوی آنها لحاظ می‌شود.

کسانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند بایستی منتظر تعیین تکلیف وضعیت شرکت های سرمایه گذاری استانی باشند. چراکه بعد از انتقال اطلاعات از سازمان خصوصی سازی به شرکت سپرده گذاری مرکزی و مشخص شدن وضعیت تعداد سهامداران در استان ها بایستی فرایند افزایش سرمایه شرکت ها و درج نماد آنها در بورس یا فرابورس انجام شود.

سهام عدالت

چرا نمی‌توانم سبد سهام عدالت خود را مشاهده کنم و با خطای کد ملی یافت نشد مواجه می‌شوم؟

ممکن است بدلایل زیر این اتفاق افتاده باشد:

شما هنوز روش مستقیم را انتخاب نکرده باشید یا دارنده سهام عدالت نباشید. در این صورت می توانید با مراجعه به سایت سازمان خصوصی سازی samanese.ir و ورود مشخصات هویتی خود، ضمن اطلاع از مشمول بودن خود، روش مستقیم را انتخاب کنید.

اگر شما روش مستقیم را به تازگی انتخاب کردید، اطلاعات شما هنوز بروز نشده و باید منتظر باشید تا اطلاعات شما در سامانه بروز گردد.

طبق بررسی های صورت گرفته این امر ممکن است حدود یک ماه زمانبر باشد و به محض بروز شدن اطلاعات از طریق همین سایت به شما اطلاع داده خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟