جان بابایی: سرعت واکسیناسیون کرونا بیشتر می شود

واکسیناسیون علیه کرونا در کشورمان چندماهی است که اجرا شده است. انتقادات نسبت به واکسیناسیون علیه کرونا زیاد شده بود. شب گذشته حریرچی از مردم بابت وضعیت واکسیناسیون علیه کرونا در کشور عذرخواهی کرد. امروز نیز معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به ورود واکسن های جدید کرونا، از سرعت گرفتن روند واکسیناسیون علیه کرونا در کشور خبر داد. چند روزی است که سرعت واکسیناسیون علیه کرونا در کشور به حد نسبتاً قابل قبولی رسیده است.

به گزارش رکنا، دکتر قاسم جان بابایی شامگاه سه‌شنبه در جریان بازدید از بیمارستان پاستور بم در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا اظهارداشت:وزارت بهداشت هر آنچه واکسن در انبار داشته در اختیار مردم قرار داده و چون مشکل کرونا بین المللی است، کشورهایی که قول داده بودند به تعهداتشان عمل نکردند.

به گفته وی، وزارت بهداشت مسئول تامین واکسن نیست و فقط درخواست کننده و مصرف کننده است.

جان‌بابایی در عین حال اظهارداشت: وزارت بهداشت واکسن مورد نیاز را از کشورهایی‌ مانند روسیه،چین، هند و کواکس پیش خرید انجام داده بود و تعهد ایجاد شد اما متاسفانه این کشورها به تعهداتشان عمل نکردند و زمانی کشور هند که زیرساخت وسیعی در تولید واکسن دارد کشورش با وضعیت بحرانی ویروس کرونا روبه رو شد اجازه خروج واکسن از کشورش را نداد.

پیگیر واکسن استان کرمان خواهم بود

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین درباره تقاضای مسئولان استان کرمان برای واکسیناسیون افراد ۵۰ سال به بالا به علت شرایط بحرانی کرونا در این استان  گفت: این موضوع در سطح ملی تصمیم گرفته می شود و من نیز پیگیری های لازم را انجام خواهم داد که بتوانیم در این استان نیز زودتر واکسیناسیون این افراد را شروع کنیم.

وضع بحرانی شرق کرمان

معاون وزیر بهداشت درباره وضعیت ویروس کرونا در استان کرمان نیز گفت: همه گیری در استان رو به افزایش است و شهرستان‌های بم،جیرفت،کهنوج و کرمان در حالت بحرانی نسبت به شهرستان‌های دیگر استان قراردارند.

به گفته وی قبلاً پیش بینی شده بود که شهرستان بم به دلیل همجواری با استان سیستان و بلوچستان به این شکل درگیر این ویروس شود.

جان بابایی بیان کرد:در حال حاضر شهرستان بم ۲۳۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ دارد که یکصد بیمار بستری و مابقی بیماران سرپایی هستند که فقط در بیمارستان داروی خود را دریافت می‌کنند و بیماران بدحالی نیستند.

معاون درمان وزیر بهداشت،درمان و آموزش‌پزشکی ادامه داد:خوشبختانه با تدبیر دانشگاه علوم پزشکی بم و همکارانش تخت بستری به اندازه کافی در اختیار بیماران قرار گرفته است.

همراهی مردم تنها راه

وی می‌گوید تنها همراهی مردم می‌تواند در خروج ما از پیک (اوج همه گیری) پنجم موثر باشد و با سرعتی که در واکسیناسیون در حال رخ دادن است زمان زیادی نمی‌گذرد تا شرایط آرام تر شود و قطعا تصمیم های گرفته شده باعث می‌شود به سرعت سیرصعودی این بیماری کاهش پیدا کند و مرگ و میر صفر شود.

وی بیان کرد: مردم باید بدانند حتی اگر فردی واکسن هم زد نباید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را کنار بگذارد و در تجمع ها و دورهمی‌های خانوادگی شرکت کند.

کمبود تخت نداریم

معاون درمان وزیر بهداشت درباره کمبود تخت در بیمارستان‌ها توضیح داد:در تمام دنیا  کشوری نبوده که درگیر بیماری کرونا شود و با کمبود تخت مواجه نشده باشد.

وی افزود: ما در شهرستان بم کمبود تخت نداریم و مردم نگران این موضوع نباشند زیرا کادر درمان تمام توانشان را در مبارزه با این ویروس گذاشته اند.

جان بابایی تصریح کرد:باید به سمتی برویم که تولید بیماری نشود و هر سیستمی یک ظرفیتی دارد و اگر از حدی بالاتر برود سیستم پاسخگو نخواهد بود.

معاون وزیر بهداشت اظهارداشت: همچنین کشور ما برخلاف سایر کشورهای دنیا که مشکلات جدی در مبارزه با این ویروس پیدا کردند دچار آنچنان مشکل حاد نشده است .

ضرورت احداث بیمارستان دوم

 جان بابایی نیاز شهرستان بم به احداث بیمارستان دوم را جدی دانست و عنوان کرد: بیمارستان دیگری در بم در حال احداث است که باید با کمک دولت هر چه سریعتر روند ساخت آن تندتر پیش برود.

وی خاطرنشان شد:با وجود تخت کافی در بیمارستان‌های شهرستان‌های نرماشیر، فهرج و ریگان اما نمی‌توانند باری از دوش بیمارستان پاستور بردارند و صلاح نیست بیمار کرونا در آن جا بستری شود زیرا رسیدگی به بیماران کرونایی نیاز به مهارت و توانایی بالایی دارد که کادر درمان پاستور بم به درستی خدمات به بیماران کرونایی ارائه می دهند.

وی درباره نصب و راه اندازی دستگاه ام آر آی در بیمارستان بم که در سفرهای قبلی قول آن را داده شده بودنیز گفت:در این باره به دلیل شرایط تحریم ها و مشکلات ایجاد شده با محدودیت ارز مواجه شده بودیم اما به زودی یک دستگاه ام آر آی در این بیمارستان مستقر خواهد شد.

تقویت بم  به عنوان قطب درمانی

معاون درمان وزیر بهداشت درباره اورژانس هوایی که از مطالبات شهروندان بمی بوده نیز بیان کرد: ایجاد اورژانس هوایی نیاز به یک باند و بالگرد دارد و از آنجا که استان کرمان نیز پهناور است نیازمند کمک دولت برای خرید بالگرد هستیم.

وی تاکید کرد: شهرستان بم می تواند به عنوان یک قطب درمانی تقویب شود و برای جلوگیری از سرگردانی بیماران در شهرستان های دیگر به فکر تقویت بیمارستان پاستور در توسعه آنژیوگرافی قلب و برنامه های متعدد دیگر باشیم.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟