واکنش وزیر بهداشت به اظهارات زیباکلام/ 100 سال است که واکسن می سازیم

وزیر بهداشت از ساخت واکسن کرونا تولید داخل دفاع کرد. نمکی نسبت به اظهارات زیباکلام در مورد ساخت واکسن کرونا واکنش نشان داد. واکسن کرونا در ایران توسط شرکت های متعددی در حال ساخت است. تا کنون از واکسن کرونا تولید داخل در چرخه عمومی واکسیناسیون استفاده شده است. نمکی خطاب به زیباکلام در مورد توانایی ساخت واکسن کرونا گفته است که برخی نمی دانند اکنون آنتی بادی واکسن رازی و پاستور در بدنشان وجود دارد.

به گزارش رکنا، سعید نمکی در ستاد استانی مقابله با کرونای آذربایجان شرقی با اشاره به توانمدی های داخلی برای مقابله با کرونا، اظهار داشت: اکنون ما به سازنده برخی از مهمترین ابزارهای مقابله با کرونا از جمله ونتیلاتور و واکسن و... دست یافتیم و حتی برخی صادر می‌شوند که در دنیا بی نظیر است، در حالی که ما در شرایط تحریم این اقدامات را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه برخی قلم به دست گرفتند که وقتی ما نمی‌توانیم دوچرخه بسازیم چرا ادعای تولید واکسن داریم؟ تصریح کرد: این افراد که چنین سخن می گویند، نمی‌دانند که اکنون آنتی بادی واکسن رازی و پاستور در بدنشان وجود دارد! این‌ها برای حرف زدن حتی به تاریخ نگاه نمی‌کنند که بیش از صد سال است ما واکسن می‌سازیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پرشکی با اشاره به اینکه وقتی می‌گوییم واکسن می‌سازیم و به عنوان ششمسن و هفتمین واکسن‌ساز بزرگ دنیا مطرح می‌شویم، نمی‌گویند دانشمندان این عرصه شبانه روز تلاش کردند و یک عظمت آفریدند، ابراز داشت: وقتی یک ورزشکار روی سکو می‌روند، عده‌ای با پرچم شیر و خورشید هم به این قهرمانی اشک شوق می‌ریزند ولی برای دانشمندان ما این موضوع فراهم نیست و گمنامانه در این عرصه جانفشانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی زحمت یکساله مدافعان سلامت و سازندگان دارو و واکسن و... را نفی می‌کنند تا یک فرد یا جریانی را بزنند، افزود: ننگ بر این سیاست‌زدگی چراکه این امر دور از اخلاق و انصاف است و تلاش‌های دانشمندان این سرزمین را زیر سؤال می‌برند.

نمکی در ادامه با تاکید بر اینکه پیک چهارم را با عزت و عظمت مدیریت کردیم خاطر نشان کرد: میزان مرگ در پیک چهارم «یک‌دوم» پیک سوم بود و این به دلیل استفاده از زیرساخت شبکه، کلینیک‌های سرپایی که بار بیمارستان‌ها را کم کرد و شیوه موفق مراقبت در منزل بود.

وی با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت کلینیک‌های سرپایی درمان کرونا و مراقبت را به عنوان مدل موفق بین المللی ثبت کرد، افزود: پایلوت مراقبت و رهگیری ویروس کرونا به صورت محله محور را هم در تبریز برای کاهش بار بیماری انجام دادیم که اکنون به عنوان الگوی موفق به کل کشور ارائه شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه قبلاً گفته بودم که اگر احساس کنم زحمات همکارانم زیر سؤال می‌رود و خون شهدای سلامت هدر می‌رود سخن خواهم گفت، اظهار داشت: هر کسی در مورد من هرچه بگویند پاسخی نمی‌دهم چراکه ما آمدیم کار کنیم و روی مین برویم.

وی با بیان اینکه از دو ماه پیش مناطقی از سوش هندی در ایران شناسایی و رصد شده بود، گفت: در هرمزگان، بوشهر، آذربایجان غربی در کارخانه‌ای که هندی‌ها کار می‌کردند، در یزد کارخانه فولاد با کارکنان هندی، در قم و... همه اینها شناسایی و رصد شدند و ما مثل موشک نقطه‌زن اینها را رهگیری می‌کنیم تا آتش این گرفتاری دامن کشورمان را نگیرد.

نمکی خاطر نشان کرد: دو ماه است نوع هندی، نیویورکی و آفریقای جنوبی کرونا به ایران ورود کرده ولی مدافعان سلامت مانع شیوع به مناطق دیگر شدند. قم، بوشهر، لامرد و... را مهار کردیم. در لامرد که دو نفر از حاشیه خلیج فارس در عروسی بودند عمل شیوع کرونای هندی شدند که همگی مهار شد و اجازه ندادیم در انتخابات اثرات سوء کرونا باعث بی رونق شدن انتخابات شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی در انتخابات شوراها، زمانه و زمان را بر ما حرام کردند و با برگزاری میتینگ‌ها و سفره انداختن‌ها عامل شیوع کرونا شدند، ابراز داشت: دستور دادم از نامه‌های محرمانه مبارزه با کرونا، مهر «محرمانه» را بردارند تا بتوانم این مکاتبات را در اختیار رسانه‌ها قرار دهم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در این نامه‌ها نوشتیم که جمع کنید تا کشور را گرفتار کرونا نکنید، اضافه کرد: نوشتیم که خبر داریم در افغانستان به دلیل فشار طالبان مردم آواره شدند و از مرزهای غیر رسمی وارد کشور می‌شوند و حفاظت از مرزها و جلوگیری از ورود اتباع غیرقانونی بدون ارزیابی بهداشتی و کرونایی امکانات گسترده می‌خواهد، برخی با آلودگی در مرکز کشور تردد می‌کنند که ناجا بخشی از ورودی‌های غیرمجاز را دستگیر کردند اما چگونه می‌توان اطمینان داشت که ویروس سرکش هندی در کشور شیوع نیابد.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟