حجم ویدیو: 3.05M | مدت زمان ویدیو: 00:01:19

به گزارش رکنا ، مینو محرز ، رئیس مرکز تحقیقات ایدز در گفت و گویی تلویزیونی در مورد اینکه چگونه ایدز وارد ایران شد صحبت کرد.

ایدز در ایران

گفتنی است ،ایدز در ایران از راه‌های آمیزش جنسی، استفاده معتادان تزریقی از «سرنگ آلوده» و خون و در موارد محدودی، انتقال ویروس از مادر مبتلا به کودک رواج یافته‌است. به گفته سازمان بهداشت جهانی بر اساس داده‌های گزارش شده، نرخ رشد اپیدمی ایدز در ایران به صورت هشدار دهنده‌ای در حال افزایش است.

صحبت از بیماری ایدز در جامعه ایران با محدودیت‌های اخلاقی و عرفی همراه است. بحث و گفتگو دربارهٔ بلوغ، بهداشت جنسی و بیماری‌های آمیزشی در خانواده‌ها محدود است.

مبتلایان به ایدز همواره نگران واکنش‌های جامعه بوده‌اند. ابراز ابتلا به این بیماری موجب «انگ اخلاقی» و طرد بیمار از سوی خانواده، اطرافیان و جامعه (مانند اخراج از محل کار) می‌شود. این امر باعث پنهان‌کاری و مخفی کردن بیماری می‌شود، بنابراین ایدز در خفا گسترش می‌یابد و کنترل بیماری را دشوار می‌کند.

در منظر بسیاری از مردم، بیمار اچ‌آی‌وی مثبت لزوماً دست به عملی غیراخلاقی زده‌است. بسیاری از معتادان تزریقی به دلیل ترس از تحقیر و تبعیض، در نخستین سالی که اچ‌آی‌وی در آن‌ها تشخیص داده می‌شود دست به خودکشی می‌زنند.[برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟