به گزارش رکنا، بسیاری از مبتلایان به ویروس کرونا نگران هستند که پس از بهبودی کامل، همچنان عوارض ریوی و دیگر عوارض این بیماری ادامه پیدا کند، در این رابطه برخی از پزشکان در مورد عواقب جدی کرونا ویروس و اینکه پس از بهبودی حالت افراد مبتلا چگونه خواهد بود، صحبت کرده اند.

مدیریت امکانات بیمارستانی هنگ کنگ اعلام کرده که بیمارانی که پس از ابتلا به ویروس جدید از کرونا Covid-۱۹ بهبود می‌یابند در آینده هنگام راه رفتن سریع دچار اختلال در عملکرد ریه و احساس نفس تنگی شدید خواهند شد.

این نتیجه گیری بر اساس مطالعه وضعیت گروهی از ۱۲ بیمار که درمان شده اند فراهم شده است. به گفته مارگارت اوون زنگ، رئیس مرکز عفونت‌های بیمارستانی هنگ کنگ، دو یا سه نفر از آن‌ها دیگر قادر به انجام وظایفی که قبلاً می‌توانستند انجام دهند، نمی‌باشند.

به گفته وی "آن‌ها هنگام راه رفتن سریع دچار نفس تنگی می‌شوند. در برخی از بیماران (پس از بهبودی) ممکن است ۲۰ تا ۳۰ درصد عملکرد ریه‌ها کاهش یابد."

رئیس مرکز عفونت‌های بیمارستانی هنگ کنگ افزود: "این بیماران پس از بهبودی باید معاینه بیشتری را برای تعیین میزان ضعف عملکرد ریوی انجام دهند. همچنین برای تقویت ریه‌ها به آن‌ها فیزیوتراپی نیز تجویز می‌شود. تجزیه و تحلیل نتایج تموگرافی کامپیوتری ریه‌های ۹ بیمار تحت معالجه در بیمارستان پرنسس مارگارت علائمی شبیه به علائم "شیشه‌های مکدر" را نشان داد، که نشان دهنده آسیب به اندام‌های داخلی است."

وی به بیمارانی که بهبود یافتند برای تحریک سیستم قلبی عروقی و کمک به ریه‌ها و سیستم تنفسی شان، تمرینات ورزشی از جمله شنا کردن را توصیه نموده است.

مارگارت اوون زنگ در پاسخ به اینکه آیا بیماری در فرد بهبود یافته ایمنی ایجاد می‌کند یا خیر، گفت: "هنوز زود است بتوان با قطعیت پاسخ این سئوال را داد. این ویروس از اواخر دسامبر ۲۰۱۹ شایع شده، ولی تجربه‌ای که از سایر ویروس‌ها از جمله انواع دیگر ویروس کرونا داریم، این است که بدن فرد بهبود یافته آنتی بادی‌هایی تولید می‌کند که او را در برابر این بیماری محافظت می‌کند."

نتیجه کالبدشکافی یک بیمار ۸۵ ساله درگذشته به علت بیماری کووید-۱۹ در ووهان چین نیز آسیب گسترده و بازگشت‌ناپذیر ریه را نشان می‌دهد. به گزارش «دیلی میرور»، این آسیب ریوی که در پزشکی به آن «فیبروز ریوی» می‌گویند با ایجاد بافت جوشگاهی در سراسر ریه همراه است و ریه را از کار می‌اندازد.

به گفته دکتر پنگ ژیونک، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان ژون ژنان در شهر ووهان کالبد شکافی این فرد فوت ناشی از کووید-۱۹ نشان می‌دهد این ویروس باعث آسیب جبران ناپذیری به ریه‌ها و سیستم ایمنی بدن می‌شود. حتی اگر چنین بیماری نیز درمان شود و زنده بماند، آسیب به بافت ریه تا با او باقی خواهد ماند و او را دچار تنگی نفس خواهد کرد.

دکتر پنگ ژیونگ گفت: «تأثیر کووید-۱۹ بر روی بدن انسان شبیه به ترکیبی از عفونت‌های حاد تنفسی ویروسی (به طور خاص سندرم حاد سارس و ایدز) است، زیرا هم به ریه‌ها و هم به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رساند.»

به گفته پنگ با توجه به نتایج این کالبدشکافی لازم است در مراحل اولیه بیماری اقدامات درمانی برای جلوگیری از ایجاد فیبروز بازگشت‌ناپذیر ریه انجام شود.

احتمال بالای عوارض تنفسی در دوران پساکرونا

آرمین وزیریان متخصص بیماری‌های عفونی درباره عوارض ویروس کرونا گفته است که " حدود ۱۴ درصد افرادی که مبتلا به این ویروس می‌شوند در بیمارستان‌ها بستری خواهند شد و ریه‌های آن‌ها به شدت درگیر می‌شود و احتمال دارد عوارض تنفسی ناشی از کرونا تا سال‌های زیادی گریبان گیرتان شود.

به گفته وی "شدت درگیری افراد بر اثر ویروس کرونا کاملا متفاوت بوده و ممکن است یک یا دو لکه در ریه فرد به صورت درگیری مختصر دیده شود و در درگیری کرونا در فرد دیگر ریه هایش را دچار اختلال کند."

این متخصص عفونی و تب دار دانشگاه تصریح کرد: "واقعیت این است که نمی‌توان اتفاقات زندگی فردی را که بر اثر ویروس کرونا ریه هایش نابود شده است را پیش بینی کرد."

وزیریان اظهار کرد: "فردی که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان حاضر می‌شود و کادر درمانی برای او درمان‌های ضد ویروس تجویز می‌کند علائم کرونا بسیار کمتر می‌شود، ولی واقعیت این است که مشخص نیست ریه فردی که تخریب شده است جتی اگر به زندگی عادی برگردد تا چه میزان ظرفیت ریه اش حفظ خواهد شد؛ بنابراین باید منتظر ماند."

این متخصص عفونی ادامه داد: "با افراد که صحبت می‌کنیم اکثرا تردد در مکان‌های شلوغ و پرتردد را ذکر می‌کنند، البته مواردی هم دیده شد که افراد در خانه‌های پرجمعیت و با رفت و آمد زیاد زندگی می‌کردند.

وزیریان اظهار کرد: بررسی‌ها و مطالعات گوناگون نشان داده است که ۵ درصد بیماران به آی سیو می‌روند و مرگ و میر در مراکز و مکان‌های مختلف کاملا متفاوت است، ولی کسی که مواجه زیادی در اماکن شلوغ و پرتردد داشته است یا مبتلا به بیماری زمینه‌ای شدیدی بوده اند، ریسک زیادی در ابتلا به ویروس خطرناک و کشنده کرونا خواهند داشت."

وی خاطرنشان کرد: "ویروس کرونا کاملا غیر قابل پیشگیری بوده و ممکن است فرد جوان هم کارش به آی سیو بکشد، ولی افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، مسن هستند و مواجه بیشتری با افراد داشته اند، ممکن است به آی سیو بروند و حتی جان خود را هم از دست بدهند."

محمدمهدی زحمتکش فوق تخصص بیماری‌های ریه، نیز درباره اینکه آیا افراد مبتلا به ویروس کرونا پس از بهبودی نیز دچار تنگی نفس یا برخی عارضه‌های کبدی خواهند شد یا خیر، گفته است که " هنوز تجربه خیلی زیاد و طولانی‌مدت درباره اینکه این ویروس چگونه رفتار خواهد کرد، نداریم و باید زمان بگذرد تا ببینیم عارضه‌ای که در ریه، کلیه و نقاط دیگر بدن می‌گذارد چگونه است."

وی افزود: "با توجه به ویروس‌های قبلی، ممکن است درجاتی از مشکلات را برای بیمار بهبودیافته برجا بگذارد و تدریجاً فروکش کند و گاهی به ندرت امکان دارد این عارضه تا آخر عمر در ریه فرد بیمار بماند، اما قطعاً آنچه در ریه بیمار می‌ماند باعث زمین‌گیر کردن نمی‌شود، اما همان طور که گفتم باید رفتار ویروس را در آینده بیشتر بررسی کنیم و ببینیم تفاوتی با ویروس‌های قبلی دارد یا خیر یا مثل آن‌ها عمل می‌کند."

زحمتکش تصریح کرد: "احتمال دارد کسانی که دچار نارسایی تنفسی شده و در «آی سی یو» بستری شدند و سندروم زجر تنفسی و نیاز به اکسیژن و دستگاه تنفس مصنوعی داشتند، بعداً عوارض داشته باشند، اما این عوارض به مرور کمتر می‌شود و به ندرت ممکن است تا آخر عمر بیمار همراه وی باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟