مقایسه قیمت میلگرد در بورس کالا و بازار

 

بدون شک میلگرد را می‌توانیم به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مقاطع فولادی بدانیم که در صنایع مختلف به ویژه پروژه‌های ساخت‌و ساز، کاربرد بسیار زیادی دارد. از این رو تعیین قیمت میلگرد آجدار  معمولا برای افراد از اهمیت بالایی برخوردار است و اصلا نباید نسبت به آن کم‌توجه باشیم. از مهم‌ترین و رایج‌ترین روش‌ها می‌توانیم به خرید از بورس کالا و بازار آزاد اشاره کنیم. تفاوت‌هایی در میان این دو روش وجود دارند که اصلی‌ترین آن‌ها، تفاوت در قیمت نهایی است. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتر و کامل‌تری را در این راستا در اختیار شما قرار دهیم.

تعیین قیمت میلگرد در بورس کالا و بازار آزاد بر چه اساس است؟

همان‌طورکه می‌دانید قیمت روز میلگرد در بورس کالا و بازار آزاد با یکدیگر متفاوت است. اساس و اصول قیمت‌گذاری، در بسیاری از مواقع می‌تواند باعث تفاوت در قیمت نهایی شود. قیمت میلگرد دولتی ارائه ‌شده در بازار بورس کالا، کمتر از میلگرد ارائه شده در بازار آزاد است. تعیین قیمت نهایی در بورس کالا و بازار آزاد، به فاکتورهای مختلفی وابسته است؛ ازاین‌رو با در نظر گرفتن این فاکتورها و عوامل مؤثر، بهترین و مناسب‌ترین قیمت برای میلگرد تعیین و اعلام می‌شود. از مهم‌ترین عوامل مؤثر در این راستا می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • میزان عرضه و تقاضا
  • قیمت و هزینه مواد اولیه
  • نرخ ارز
  • هزینه‌های تولید
  • حمل و نقل
  • مصرف انرژی

دلایل تفاوت و مقایسه قیمت میلگرد امروز در بورس کالا و بازار آزاد

حال که دانستید قیمت نهایی میلگرد در بورس کالا و بازار آزاد با یکدیگر تفاوت دارد، لازم است تا به بررسی بیشترین دلایل تفاوت بپردازیم. می‌دانیدکه در بورس کالا شما با محدودیت خرید روبه‌رو شده و نمی‌توانید به انواع مختلف برندها دسترسی داشته باشید؛ بااین‌وجود اگر محصولات برندهایی که هم در بورس کالا و هم در بازار آزاد ارائه می‌شوند را مقایسه کنیم، می‌توانیم متوجه اختلاف درصدی قیمت در میان آن‌ها شویم. این اختلاف قیمت در برخی از مواقع می‌تواند مشکلات مختلفی را نیز به‌دنبال داشته باشد. در این بخش قصد داریم تا به بررسی مهم‌ترین دلایلی‌که باعث بروز این حالت شده‌اند، بپردازیم.

نوسانات نرخ ارز

یکی از مؤثرترین عوامل در این راستا، که باعث افزایش این اختلاف شده، نوسانات نرخ ارز است. در شرایط عادی اختلاف اندک میان قیمت میلگرد در این دو بازار تا حد زیادی منطقی محسوب می‌شود؛ اما این اختلاف به دلیل نوساناتی که در قیمت دلار به وجود آمده، تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است.

محدودیت بیشتری در بورس کالا

یکی دیگر از دلایلی که به وجود آورنده این اختلاف شناخته می‌شود، محدودیت موجود در بورس کالا است. در حال حاضر، کارخانه‌های خصوصی محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند و به نوعی می‌توانیم ادعا کنیم که انحصاری بودن عرضه فولاد و انواع میلگرد در بورس کالا، یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن و افزایش این اختلاف قیمت شده است. ازاین‌رو معمولا توصیه می‌شود که تولیدکننده‌ها و کارخانه‌های بیشتری وارد بورس کالا شده و به ارائه محصولات خود بپردازند. در واقع عرصه محصولات توسط همه تولیدکننده‌های داخلی یک محصول، می‌تواند اثرات مطلوب مختلفی در این راستا به همراه داشته باشد.

حضور پررنگ دلالان

از دیگر دلایلی که باعث افزایش قیمت انواع میلگرد و محصولات فولادی در بازار آزاد شده، حضور پررنگ و فعال دلالان است. در اغلب مواقع نبود سرمایه اولیه و در گردش تولیدکننده، شاهد حضور بیشتر دلالان می‌شویم. وجود آرامش در بازار و تأمین اعتبار برای تولیدکنندگان باعث می‌شود تا قدرت دلالان کاهش پیدا کرده و شرایط بازار در وضعیت بهتر و مطلوب‌تری قرار بگیرد.

ناسازگاری تقاضا و عرضه

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده اختلاف قیمت بیشتر از حد عادی شود، عدم مدیریت درست و اصولی میزان تقاضا و عرضه میلگرد در بازار است. از این رو توصیه می‌شود که از طریق کنترل و مدیریت به‌صورت اصولی با استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی، التهاب را از بازار دور کرده و آرامش به آن بازگردانده شود.

استفاده از میلگرد سبب افزایش مقاومت و استحکام سازه ها می شود.

 

نکات مهم درر خرید میلگرد از بورس کالا و بازار آزاد

برای اینکه شما بتوانید خرید هوشمندانه و مطلوبی از هرکدام از این موارد داشته باشید، لازم است تا اطلاعات خود را ارتقا داده و با آگاهی بالاتری خرید کنید. از مهم‌ترین نکات در این زمینه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • مشخص کردن کارخانه تولیدکننده
  • انتخاب حجم و تناژ میلگرد مورد نظر
  • توجه به وضعیت و نرخ دلار
  • توجه به میزان اثرگذاری دلالان

کدام یک انتخاب بهتری است؟

با بررسی مطالب ارائه شده در بخش‌های قبلی و کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت قیمت میلگرد در بورس کالا و بازار آزاد، برای بسیاری از خریداران این سؤال پیش می‌آید که کدام گزینه انتخاب بهتری بوده و باید خرید خود را از آن انجام بدهند. در بهترین حالت توصیه می‌کنیم پیش از نهایی کردن خرید خود، به فاکتورهای مختلفی توجه داشته باشید تا بتوانید هوشمندانه انتخاب کنید. از مهم‌ترین و مؤثرترین فاکتورها در این راستا می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

مقدار میلگرد مورد نیاز

حجم و مقدار میلگرد مورد نیاز برای خرید، یکی از مهم‌ترین عوامل در این راستا محسوب می‌شود. درصورتی‌که قصد دارید بیش از 2 تن میلگرد خریداری کنید، توصیه می‌کنیم خرید خود را از طریق بورس کالا انجام دهید. برای خرید با حجم کمتر، نمی‌توانید از این طریق ثبت سفارش بکنید.

زمان تحویل سفارش

در صورتی که برای ثبت سفارش و خرید میلگرد تعجیل داشته و با محدودیت زمانی درگیر هستید، توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌عنوان برای خرید به سراغ بورس نروید. پروسه تحویل سفارش در بورس کالا به مراتب طولانی‌تر بوده و ممکن است بین 2 تا 3 ماه طول بکشد. در حالی که شما در بازار آزاد می‌توانید خرید خود را از شرکت‌های معتبر انجام داده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به میلگرد خریداری شده، دسترسی داشته باشید.

خرید آسان

یکی دیگر از عواملی که در این راستا باید در نظر داشته باشید و سپس خرید خود را قطعی کنید، سادگی در روند خرید است. ثبت سفارش و خرید از بورس کالا علاوه بر زمان زیادی، سختی بالایی هم داشته. در این حالت شما در مرحله اول نیاز به کد بورسی داشته و سپس باید مراحل سختی را پشت سر بگذارید تا بتوانید حجم میلگرد موردنظر خود را خریداری کنید.

بر این اساس شما از طریق بازار آزاد می‌توانید در زمان کوتاه، به برندهای مختلف و باکیفیت و همچنین حجم نامحدود میلگرد دسترسی داشته و به سادگی خرید خود را انجام دهید. از آنجایی که کارخانه‌های فعال در بورس کالا محدود هستند، شما در زمان خرید از بورس با محدودیت بالایی درگیر می‌شوید.

 

کدخبر: 986134 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟