تتر یا دای؟ بهترین استیبل کوین های موجود در بازار کریپتو

 

استیبل کوین ها با وجود اینکه همه ی ویژگی های خاص ارزهای دیجیتال را داشتند اما از ثبات قیمتی نیز بهره مند بودند. استیبل کوین ها ارزهای پایداری هستند که همیشه قیمت واحدی دارند. این پایداری قیمت به این دلیل است که این دارایی های پایدار معمولا توسط دارایی های دیگری مثل طلا ، کامودیتی ها ، دلار و غیره ... پشتیبانی می شوند.

چرا استیبل کوین ها به وجود آمدند

نوسان شدید قیمت ارزهای دیجیتال تبادل آن ها در قالب یک شیوه ی پرداخت را بسیار سخت می کرد. در نظر داشته باشید که برای خرید یک کالا، قصد استفاده از دارایی های دیجیتال را داشته باشید. قیمت این ارز دیجیتال به دلیل نوسان، قبل و بعد از انتقال می توانست متفاوت باشد. همین مشکل بود که باعث می‌شد تا علی رغم تمام ویژگی های امنیتی و سریع بودن اما ارزهای دیجیتال برای تبدیل شدن به یک روش پرداخت مسیر طولانی را در پیش داشته باشند.

یکی دیگر از دلایلی که وجود استیبل کوین ها را به یک نیاز ضروری تبدیل می کرد وجود یک دارایی با ثبات در بازار ارزهای دیجیتال بود. در فرایند فروش و خرید ارز دیجیتال، در روند های متفاوت بازار، برای سیو سود سرمایه گذاران وجود یک استیبل کوین با قیمت واحد بسیار ضروری بود. یکی از محبوب ترین استیبل کوین های حال حاضر بازار تتر است که از پشتیبانی دلار بهره مند می شود.

ارز های پایدار یا استیبل کوین ها بر اساس دارایی که توسط آن ها پشتیبانی می شوند به دسته ها و گروه های متفاوتی تقسیم می شوند. در این مقاله چهار دسته بندی اصلی آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم. گروه اول استیبل کوین هایی هستند که بر مبنای ارزهای فیات پشتیبانی می شوند. گروه دوم استیبل کوین هایی هستند که بر مبنای دارایی های کریپتویی پشتیبانی می شوند. گروه سوم استیبل کوین هایی هستند که توسط الگوریتم های مختلفی پشتیبانی می شوند. این نوع استیبل کوین ها تا به امروز محبوبیت دو گروه اول را کسب نکردند. و در آخر استیبل کوین هایی هستند که توسط کامودیتی ها پشتیبانی می شوند.

تتر (USDT)

تتر محبوب ترین استیبل کوین موجود در بازار ارزهای دیجیتال است. در میان همه ی استیبل کوین ها تتر بالاترین ارزش بازار را نیز دارا می باشد. سال 2014 تتر راه اندازی شد و این روزها پنجمین ارز برتر بازار از نظر ارزش بازار است. تتر از از طرف دارایی ها و ذخایر ارزی کمپانی تتر بر مبنای دلار پشتیبانی می شود. در واقع قیمت ارز تتر همیشه به مقدار 1 دلار ثابت است. البته این در حالی است که نهاد های نظارتی و دولتی بار ها درباره ی ذخایر ارزی تتر شبهاتی را مطرح کرده اند. علی رغم این، تتر این روزها به عنوان محبوب ترین ارز پایدار در بیشتر صرافی های ارز دیجیتال قابل معامله است.

یو اس دی کوین (USDC)

یو اس دی کوین که این روزها در بین 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد توسط صرافی کوین بیس و شرکت Circle پشتبانی می شود. قیمت USDC یا یو اس دی کوین نیز با دلار امریکا نسبت 1:1 دارد. با توجه به اعتبار صرافی کوین بیس اعتماد سرمایه گذاران نسبت به یو اس دی کوین به سرعت رشد کرد.

بایننس یو اس دی (BUSD)

یکی دیگر از ارزهایی که با دلار نسبت 1:1 دارد استیبل کوین صرافی بزرگ بایننس است. BUSD یا بایننس یو اس دی کوین نیز با توجه به پشتیبانی صرافی بزرگ بایننس به سرعت اعتماد سرمایه گذاران را به خود جلب کرد. بایننس یو اس دی نیز این روزها بین 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد.

بهترین استیبل کوین ها با پشتیبانی دارایی های کریپتویی

دای (DAI)

از ارزهای پایدار با پشتوانه ی دلار که بگذریم ارزهای دیجیتالی مثل DAI از محبوب های بازار هستند که با استفاده از دارایی های کریپتویی پشتیبانی می شوند. البته این استیبل کوین نیز در واقع با دلار آمریکا نسبت 1:1 دارد اما توسط دارایی های اتریومی پشتیبانی می شود. دای نیز بین 10 ارز برتر بازار کریپتو کارنسی قرار داشته و در صرافی های معتبر ارزهای دیجیتال معامله می شود.

استیبل کوین RSV

در سال 2020 اکو سیستم Reserve استیبل کوین RSV را به بازار معرفی کرد. این ارز در ابتدای دوران شورع به کار خود نوسانات شدیدی را پشت سر گذاشت اما یک سال بعد یعنی در سال 2021 به ثبات قیمتی رسید و امروز با دلار آمریکا نسبت 1:1 دارد.

بیشتر بخوانید »‌ تاریخچه هاوینگ بیت کوین

بهترین استیبل کوین های الگوریتمی

استیبل کوین های الگوریتمی ایده ای بودند که برخی توسعه دهندگان برای تولید استیبل کوینی بدون نظارت انسانی مطرح کردند. در واقع این ارز ها بدون نظارت انسانی می توانند ثبات قیمتی خود را حفظ کنند.

نوترینو یو اس دی (USDN)

نوترینو یو اس دی در سال 2023 اولین ارز پایدار الگوریتمی بود که البته مثل ارزهای دیگر حتی نزدیک به 10 ارز برتر بازار نیز نشد. قیمت این ارز نیز با دلار آمریکا نسبت 1:1 دارد. البته قیمت این ارز با کاهش 50 درصدی در سال 2022 به 50 سنت رسید اما بعد از این کاهش آرام آرام جایگاه خود را در بازار پس گرفت و دوباره به ثبات قیمتی رسید.

بهترین استیبل کوین‌ها با پشتیبانی کامودیتی‌ها

امروزه ما از ارزهای دیجیتال پایداری صحبت می کنیم که توسط دارای های فیات پشتیبانی می شوند اما در سال های گذشته ارزهای فیات به خودی خود توسط دارایی هایی مثل طلا پشتیبانی می شدند. در بازار ارزهای دیجیتال نیز پکس گلد استیبل کوینی بود که با این ایده به وجود آمد.

PAXG یا پکس گلد

PAXG یا پکس گلد با پشتیبانی طلا در بازار عرضه شد. البته این ارز نیز به جمع 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال نرسید اما در بین استیبل کوین ها با پشتیبانی کامودیتی ها پکس گولد به عنوان محبوب ترین ارز موجود شناخته می شود.

 

کدخبر: 981154 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟