لپ تاپ ایسوس زنبوک بخریم یا ویووبوک؟

 

با وجود شباهت های زیادی بین مدل ها و محدوده قیمت ها، انتخاب بین Vivobook و Zenbook می تواند دشوار باشد. این مقایسه عمیق می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که کدام سری برای شما مناسب تر است.

پردازنده

لپ تاپ های ASUS Vivobook و Zenbook با پردازنده های مشابهی عرضه می شوند، اما لپ تاپ ایسوس zenbook معمولاً با پردازنده های نسل قدیمی یا با عملکرد پایین تر مجهز می شوند. به عنوان مثال، Vivobook Go  به پردازنده AMD Athlon Gold مجهز است که می تواند کارهای محاسباتی روزانه را انجام دهد، اما برای بازی یا کارهای خلاقانه خیلی ضعیف است.

سایر مدل های سطح پایه در سری Vivobook با پردازنده های Intel Celeron، Intel Pentium یا Ryzen 3 مجهز هستند که از نظر عملکرد مشابه Athlon Gold هستند. گزینه های میان رده و بالارده معمولاً از پردازنده های Ryzen 5 تا Ryzen 9 سری 5000 یا 6000 یا پردازنده های Intel Core i3 تا i9 نسل 11 یا 12 استفاده می کنند.

سری بالاتر Zenbook دارای پردازنده های قدرتمندتر مانند Ryzen 5 تا Ryzen 9 سری 7000 و پردازنده های Intel Core نسل 13 است. در این خط تولید، مقرون به صرفه ترین مدل ها معمولاً با پردازنده های Ryzen عرضه می شوند، در حالی که مدل های بالارده تقریباً منحصراً از پردازنده های Intel Core استفاده می کنند.

گرافیک

در مورد کارت گرافیک، هر دو سری Vivobook و Zenbook لپ تاپ هایی با گرافیک خیره کننده دارند، برخی از آنها حتی آخرین مدل های RTX را به همراه دارند. با این حال، Zenbook از Vivobook پیشی می گیرد. بیشتر لپ تاپ های Zenbook با کارت گرافیک خارجی عرضه می شوند، از جمله NVIDIA GeForce RTX 4070 و AMD Radeon Vega 8

بیشتر لپ تاپ های سری Vivobook با کارت گرافیک یکپارچه Intel UHD عرضه می شوند. کارت های گرافیک خارجی بیشتر در سری Vivobook Pro یافت می شوند، اما شما باید به یک مدل NVIDIA GeForce RTX 2022 بسنده کنید. اگرچه این لپ تاپ ها می توانند برخی از کارهای خلاقانه را انجام دهند، اما عملکرد مشابه مدل های Zenbook را ندارند. برخی از مدل های میان رده سری Vivobook از کارت گرافیک NVIDIA GeForce MX350 استفاده می کنند که کندتر از مدل های RTX است اما قادر به اجرای بیشتر بازی ها و نرم افزارهای ایجاد محتوا است.

رم

علاوه بر پردازنده و کارت گرافیک، حافظه دسترسی تصادفی (RAM) مهمترین قطعه سخت افزاری یک لپ تاپ است. در این زمینه تفاوت چندانی بین لپ تاپ های Vivobook و Zenbook وجود ندارد.  ASUS مدل های Vivobook خود را با 4 تا 32 گیگابایت رم و مدل های Zenbook خود را با 8 تا 32 گیگابایت رم مجهز می کند.

لپ تاپ های Vivobook معمولاً با 4 گیگابایت رم پایه عرضه می شوند که برای کارهای روزمره مانند مرور وب و انجام ایمیل کافی است. با این حال، اگر قصد دارید از برنامه های سنگین تر مانند ویرایش عکس یا ویدیو استفاده کنید، توصیه می کنیم مدل هایی با 8 گیگابایت یا بیشتر رم را انتخاب کنید.

لپ تاپ های Zenbook معمولاً با 8 گیگابایت رم پایه عرضه می شوند که برای اکثر کاربران مناسب است. با این حال، اگر می خواهید از عملکرد بهتری برخوردار شوید، می توانید مدل هایی با 16 یا حتی 32 گیگابایت رم را انتخاب کنید.

ذخیره سازی

همانند رم، گزینه های ذخیره سازی داخلی بین سری Vivobook و Zenbook تفاوت زیادی ندارند. تفاوت اصلی این است که مدل های پایه Vivobook دارای درایوهای حالت جامد 128 گیگابایتی هستند. مدل های پیشرفته Zenbook تا 2 ترابایت فضای ذخیره سازی داخلی دارند. جدای از این اندازه های ذخیره سازی، هر دو لپ تاپ Vivobook و Zenbook با 256 گیگابایت، 512 گیگابایت یا 1 ترابایت رم ارائه می شوند.

صفحه نمایش

 ASUS لپ تاپ های Vivobook و Zenbook خود را با نمایشگرهای IPS یا OLED مجهز می کند، بسته به مدل. در سری لپ تاپ ایسوس vivobook، تمام مدل های ابتدایی و میان رده با نمایشگرهای IPS و وضوح FHD عرضه می شوند. مدل های بالاتر در سری   Vivobook Pro معمولاً دارای نمایشگرهای OLED معتبر Pantone هستند.

در برخی موارد، وضوح تا K2.8 افزایش می یابد.مدل های مقرون به صرفه تر دارای صفحه نمایش IPS و وضوح استاندارد FHD هستند. مدل های لوکس Zenbook دارای نمایشگرهای OLED معتبر Pantone و وضوح تا K4 هستند. هر دو نوع صفحه نمایش کیفیت تصویر خوبی را ارائه می دهند، اما دقت رنگ در تمام پانل های IPS ASUS کمی ضعیف است.

لپ تاپ ایسوس ویووبوک

عمر باتری

 ASUS ادعا می کند که لپ تاپ های هر دو مجموعه عمر باتری طولانی دارند، اما بیشتر مدل های Vivobook انتظارات را برآورده نمی کنند. مدل های Vivobook Pro عمر باتری طولانی تری نسبت به لپ تاپ های استاندارد Vivobook دارند، اما انتظار نداشته باشید بیش از 6 ساعت کار مداوم با هر بار شارژ داشته باشید. Vivobooks استاندارد حتی باتری جدید بیش از 3 ساعت دوام نمی آورند. برای پخش ویدیویی و سایر کارهای سنگین تر، انتظار داشته باشید باتری در کمتر از 2 ساعت تخلیه شود.

ASUS لپ تاپ های Zenbook خود را با باتری های بهتر مجهز کرده است که می تواند بیش از 10 ساعت کار مداوم با هر بار شارژ ارائه دهد. برخی از مدل های بالارده حتی با انجام کارهای معمولی حدود 15 ساعت عمر باتری دارند و کمی کمتر برای پخش ویدیو و تولید محتوا.

لپ تاپ ایسوس زنبوک بخریم یا ویووبوک؟

مجموعه Zenbook شامل طیف گسترده ای از لپ تاپ های لوکس مناسب برای برنامه نویسان، سازندگان محتوا و هر کس دیگری است که به یک لپ تاپ قدرتمند نیاز دارد. این مدل ها با پردازنده های بهتر و کارت های گرافیک سطح بالا همراه هستند و عمر باتری طولانی دارند. با این حال، آنها از مدل های Vivobook گران تر هستند. مجموعه Vivobook برای کاربرانی که به دنبال بهترین ارزش پول هستند ایده آل است. این مدل ها از قطعات با کیفیت ساخته شده اند، اگرچه برخی از آنها کمی قدیمی هستند. آنها سبک وزن، قابل اعتماد و در رنگ های جذاب موجود هستند.

 

کدخبر: 967631 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟