اقدامات قبل از جراحی لاغری چیست؟

 

اسلیو معده چیست؟

اسلیو معده یک عمل جراحی لاغری و روشی بسیار ایمن و اثبات شده برای کاهش وزن مؤثر و بدون بازگشت است. در این عمل بخش قابل توجهی از حجم معده جدا شده و از بدن خارج می‌شود.

طی این روش، معده کوچکتر شده و دیگر حجم سابق را ندارد. بنابراین فرد مورد نظر کمتر غذا می‌خورد و دیگر میلی به خوردن غذای بیشتر ندارد و پس از گذشت چند ماه وزن زیادی را از دست می‌دهد.

اقدامات قبل از جراحی لاغری چیست؟

ارزیابی و غربالگری پزشکی

قبل از انجام عمل جراحی کاهش وزن، افراد تحت یک ارزیابی پزشکی جامع قرار می‌گیرند. این شامل ارزیابی سلامت کلی، شناسایی شرایط زمینه‌ای و اطمینان از ایمن و مناسب بودن روش جراحی انتخابی برای بیمار است.

قبل از عمل جراحی اسلیو معده معمولاً با معاینه فیزیکی توسط جراح شروع می‌شود. وزن، قد و شاخص توده بدنی (BMI) شما در این ملاقات اندازه‌گیری می‌شود. شاخص توده بدنی مهمترین عدد برای تعیین این است که آیا شما کاندید جراحی کاهش وزن هستید یا خیر. BMI 35 یا بیشتر به عنوان چاقی مفرط است که نیاز به جراحی دارد. اگر BMI شما زیر 35 باشد، ولی بیماری‌های دیگری دارید که با کاهش وزن بهبود می‌یابند، مانند آپنه خواب، دیابت نوع II یا فشار خون بالا، همچنان کاندید عمل جراحی کاهش وزن هستید.

همچنین جراح شما تاریخچه پزشکی و دارو‌هایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید را بررسی می‌کند. حتماً جراح خود را در مورد هرگونه آلرژی و جراحی قبلی که انجام داده‌اید، مطلع سازید.

لازم به ذکر است که قبل از اسلیو معده بیمار باید یکسری آزمایش انجام دهد که این آزمایش‌ها عبارتند از:

  • شمارش پلاکت‌های خون
  • آزمایش ادرار
  • آزمایش پنل خون: این آزمایش مجموعه‌ای از چندین آزمایش کامل خون است که حدود ۲۰ ماده شیمیایی درون خون را نشان می‌دهد.
  • سونوگرافی کامل شکم و بدن و پستان
  • سونوگرافی کیسه صفرا برای کنترل خطر سنگ‌های کیسه صفرا
  • عکس‌برداری از قفسه سینه
  • آندوسکوپی معده تست
  • عملکرد ریه
  • بررسی خواب
  • مشاوره‌های روانپزشکی
  • مشاوره متخصص قلب و عروق
  • الکتروکاردیوگرافی(نوار قلب)
  • اکوکاردیوگرافی
  • ارزیابی‌های کاردیوگرافی
  • و مشاوره متخصص بیهوشی در صورت لزوم انجام می‌شوند.

ارزیابی وضعیت سلامت بیمار قبل از انجام عمل بسیار ضروری است و می‌تواند به شدت بر نتیجه عمل تأثیر بگذارد. هدف از آزمایشات قبل از اسلیو معده، بررسی مشکلات احتمالی شما می‌باشد. برای مثال اگر آزمایشات، ابتلای شما به دیابت را نشان دهند، باید برای درمان و کنترل دیابت خود قبل از عمل اقدام کنید.

همچنین ارزیابی وضعیت خواب می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری آپنه انسدادی و توقف غیر طبیعی تنفس در خواب را مورد بررسی قرار دهد. بنابراین شناسایی این مشکلات قبل از عمل اسلیو معده می‌تواند در تنظیم یک برنامه مراقبتی و درمان مناسب برای این افراد کمک‌کننده باشد.

مشاوره تغذیه

مشاوره-تغذیه

تغذیه نقش اساسی در موفقیت جراحی کاهش وزن دارد. بیماران معمولاً برای درک تغییرات رژیم غذایی مورد نیاز پس از جراحی، در مشاوره تغذیه شرکت می‌کنند. این آموزش تضمین می‌کند که افراد به خوبی برای تغییر عادات غذایی که به کاهش وزن موفق کمک می‌کند، آماده هستند.

همچنین داشتن رژیم قبل از عمل اسلیو درصد موفقیت عمل را افزایش می‌دهد. بنابراین بهتر است که قبل از عمل اسلیو معده شما از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنید تا بعد از عمل تغییر این سبک برایتان آسان‌تر باشد.

رژیم قبل از عمل موجب کاهش توده چربی اطراف کبد می‌شود که این کار دسترسی و دید جراح لاغری به بافت معده را بهتر می‌کند.

ارزیابی روانشناختی

ارتباط بین سلامت روان و مدیریت وزن در مرحله قبل از جراحی تأیید شده است. ارزیابی‌های روانی اجتماعی به شناسایی عوامل عاطفی یا روان‌شناختی که ممکن است بر موفقیت جراحی تأثیر بگذارد کمک می‌کند. هدف این رویکرد جامع حمایت از افراد در سلامت روانی و عاطفی در طول سفر کاهش وزن است.

تغییر سبک زندگی

جراحی کاهش وزن بخشی از تعهد گسترده‌تر به سبک زندگی سالم‌تر است. اقدامات قبل از جراحی اغلب شامل تشویق بیماران به گنجاندن فعالیت بدنی در روال خود، پرورش عاداتی است که به کاهش وزن پایدار و بهزیستی کلی کمک می‌کند.

اگر نتوانید قبل از عمل اسلیو معده این تغییرات را ایجاد کنید، به احتمال خیلی زیاد عمل سخت‌تری را تجربه کنید. زیرا ایجاد تغییرات عمده پس از عمل اسلیو برای شما کار آسانی نخواهد بود و به همین جهت سعی کنید قبل از عمل سبک زندگی خود را تغییر دهید.

سیستمهای پشتیبانی

با درک اهمیت یک سیستم پشتیبانی قوی، افراد تشویق می‌شوند تا شبکه‌ای بسازند که شامل خانواده، دوستان و گروه‌های پشتیبانی می‌شود. این تضمین می‌کند که آن‌ها از تشویق عاطفی و کمک عملی در مراحل قبل و بعد از جراحی برخوردار باشند.

آموزش و رضایت آگاهانه

قبل از انجام عمل جراحی کاهش وزن، افراد اطلاعات دقیقی در مورد این روش، خطرات بالقوه و نتایج مورد انتظار دریافت می‌کنند. رضایت آگاهانه یک جنبه حیاتی است و تضمین می‌کند که بیماران درک جامعی از آنچه باید انتظار داشته باشند دارند و می‌توانند تصمیماتی همسو با اهداف خود بگیرند.

بهینهسازی پزشکی

بهینه‌سازی پزشکی

مرحله قبل از جراحی اغلب شامل بهینه‌سازی شرایط پزشکی موجود است. این ممکن است شامل مدیریت دیابت، فشار خون بالا یا سایر بیماری‌های همراه برای بهبود سلامت کلی و کاهش خطرات مرتبط با جراحی باشد.

تغییر عادات سبک زندگی

بیماران تشویق می‌شوند قبل از جراحی تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنند، مانند ترک سیگار و کاهش مصرف الکل. زیرا استعمال دخانیات و نوشیدن الکل می‌تواند عوارض جدی برای جراحی چاقی در پی داشته باشد. مصرف دخانیات رگ‌های خونی را مسدود کرده و جریان خون به محل جراحی را محدود می‌کند و همچنین دوره بهبودی آن‌ها طولانی‌تر می‌شود. از این رو بیماران باید حداقل از سه ماه قبل از جراحی لاغری از هر نوع دخانیات پاک باشند.

این تغییرات نه تنها به سبک زندگی سالم‌تر کمک می‌کند، بلکه خطرات احتمالی را در طول و بعد از جراحی به حداقل می‌رساند.

معرفی بهترین متخصص اسلیو معده در تهران

دکتر سید مرتضی موسوی نائینی، دانشیار جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی عمومی و جراحی چاقی و متابولیک لاپاراسکوپی می باشد.

تجربه ها

  • دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله از 1995 تا الان
  • جراح چاقی و متابولیک (باز) بیمارستان خاتم دانشگاه بقیه الله (عج) از 1996 - 2005
  • جراح چاقی و متابولیک لاپاراسکوپی دانشگاه بقیه الله خاتم و بیمارستان نیکان از 2005 تا الان
  • استادیار جراحی عمومی دانشگاه بقیه الله (عج) از 2003-2006
  • دانشیار جراحی عمومی دانشگاه بقیه الله از 2007-2018
  • عضو فدراسیون بین المللی جراحی چاقی از 2014 تا الان
  • عضو انجمن جراحی متابولیک و چاقی ایران از 2016 تا الان

تحصیلات

پزشک عمومی از 1985 تا 1992 دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی

جراح عمومی از 1997 تا 1997 دانشگاه علوم پزشکی ایران

و در نهایت

در اصل، اقدامات انجام شده قبل از جراحی کاهش وزن فراتر از جنبه‌های فیزیکی است. آن‌ها شامل یک رویکرد کل نگر هستند که به مؤلفه‌های ذهنی، عاطفی و سبک زندگی رفاه یک فرد می‌پردازد. این آمادگی جامع، زمینه را برای یک سفر موفق کاهش وزن فراهم می‌کند و تضمین می‌کند که افراد نه تنها برای خود جراحی آماده هستند، بلکه برای تغییرات متحول‌کننده سبک زندگی که در پی خواهد آمد، مجهز هستند.

 

 

کدخبر: 967277 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟