آیا بوی بد دهان، درمان دارد؟

 

 دهانشویه راه‌حلی است که برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌شود، اما آیا واقعا دهانشویه محصولی است که می‌تواند این مشکل را رفع کند؟ در این مطلب به بررسی تاین موضوع می‌پردازیم.

بوی بد دهان و تاثیرات آن

بوی بد دهان یک مشکل غیرقابل تحمل، اما قابل درمان است. این مشکل علاوه‌بر آنکه باعث آزردگی و ناراحتی اطرافیان می‌شود، تاثیرات منفی برای خود فرد دارد. بوی بد دهان با نام علمی هالیتوزیس (halitosis) یک مشکل رایج است که در بسیاری از مواقع به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان پیش می‌آید؛ اما در برخی از مواقع ناشی از بیماری مزمن یا خرابی شدید دندان‌ها است. فرقی ندارد دلیل این مشکل چیست، موضوعی که اهمیت دارد، تاثیرات منفی این مشکل است.

فردی که درگیر این مشکل می‌شود، نمی‌تواند در جمع حضور یابد و هرزمان که خواست صحبت کند، زیرا می‌داند که ممکن است طرف مقابلش، اظهار ناراحتی کند. چنین عکس‌العملی روی اعتمادبه‌نفس فرد تاثیر می‌گذارد و در ادامه باعث افسردگی، اختلال و وسواس فکری می‌شود.

درمان بوی بد دهان

درمان‌های مختلفی برای رفع بوی بد دهان وجود دارد، که اکثر آن‌ها مربوط به حفظ بهداشت دهان هستند. استفاده از دهانشویه در حفظ بهداشت دهان و دندان تاثیر دارد و می‌تواند در رفع بوی نامطلوب دهان موثر باشد. البته این محصول نباید جایگزین مسواک و نخ‌دندان شود، بلکه باید از آن به‌عنوان یک مکمل در کنار مسواک و نخ‌دندان استفاده کرد.

دهانشویه؛ درمان بوی بد دهان

ترکیبات دهانشویه متفاوت است، اما اصلی‌ترین ترکیبات این محصول، مواد ضدعفونی‌کننده و ضدباکتریایی هستند که در تمیز کردن دهان و از بین بردن باکتری‌ها نقش دارند. اگر در دهان آلودگی و باکتری وجود نداشته باشد، دیگر بوی نامطبوعی وجود نخواهد داشت، زیرا استفاده درست از محصول، باعث کشته شدن تمام باکتری‌ها و جلوگیری از رشد مجدد آن‌ها می‌شود.

البته پلاک‌ها و موادغذایی که بین دندان‌ها باقی می‌مانند نیز از دیگر علت‌هایی هستند که باعث بوی بد دهان می‌شوند و می‌توان با استفاده از دهانشویه این موارد را از بین برد.

پلاک دندانی روزانه روی دندان‌های همه ما تشکیل می‌شود. معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه اجازه دهید به مرور زمان روی دندان‌هایتان جمع شود و رسوب کند.

دهانشویه

نکات مهم استفاده از دهانشویه

اگر قصد دارید برای درمان بوی بد دهان، دهانشویه را تست کنید، باید پیش از انتخاب محصول به چند نکته توجه داشته باشید که عبارتند از:

  • دهان‌شویه‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدام برای منظور مشخصی استفاده می‌شوند، بنابراین براساس نیاز و شرایط دهان و دندان انتخاب خود را انجام دهید.

  • بازه زمانی استفاده از دهانشویه با توجه به نوع و مدلی که دارد تعیین می‌شود و شما نباید بیش از آن از دهان‌شویه استفاده کنید، زیرا دندان‌ها زرد می‌شوند و احتمال تولید قارچ دهانی افزایش پیدا می‌کند.

  • این محصول باید به‌صورت منظم استفاده شود که بعد از هر وعده غذایی و قبل از خواب، بهترین زمان برای استفاده از دهان‌شویه است و تاثیر قابل‌ توجه در رفع بوی بد دهان دارد.

  • دستورالعمل هریک از انواع دهانشویه متفاوت است و شما باید براساس آن از محصول استفاده کنید. معمولا دهانشویه‌ها باید بین 30 الی 60 ثانیه داخل دهان بمانند و بعد از آن باید دهان را به خوبی آبکشی کنید.

نکات مهم استفاده از دهانشویه

معایب استفاده از دهانشویه

استفاده از دهان‌شویه با فوایدی چون از بین بردن باکتری‌ها و پلاک‌های دندان و رفع بوی بد دهان همراه است، اما استفاده بیش از حد از این محصول یا انتخاب یک دهان‌شویه نامناسب با معایب همراه خواهد بود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • دهانشویه نامناسب می‌تواند میکروب‌های مفید دهان را نابود کند و باعث اختلال در فرایند تجزیه مواد غذایی شود.

  • دهان‌شویه بی‌کیفیت باعث لک شدن دندان‌ها یا تغییر رنگ‌ آن‌ها می‌شود که دلیل این موضوع وجود ترکیبات نامناسب در محصول است.

  • اگر از دهان‌شویه نامناسب استفاده کنید و به دستورالعمل صحیح توجه نداشته باشید، مبتلا به آفت‌های دهانی دردناک می‌شوید.

  • خشکی دهان از دیگر معایب استفاده از دهانشویه است که به ترکیبات داخل محصول مربوط می‌شود.

کلام آخر:

بوی بد دهان یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای یک نفر رخ دهد، زیرا علاوه‌بر آنکه باعث ناراحتی و اذیت خود شخص می‌شود، روی ارتباطی که با سایر افراد دارد تاثیر می‌گذارد و به‌مرور زمان باعث کاهش اعتمادبه‌نفس، فشار روانی و ... می‌شود؛ بنابراین این مشکل باید در کوتاه‌ترین زمان برطرف شود که یکی از تکنیک‌های موثر در رفع آن، استفاده از دهانشویه است که در این مقاله به‌طورکامل به آن پرداختیم.

منبع: https://mikhakdental.com/

 

کدخبر: 955788 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟