بررسی میزان کارمزد شبکه اتریوم

 

کارمزد بلاک چین اتریوم

اتریوم یک پلفترم بلاکچین غیرمتمرکز و منبع باز است که بیشتر به خاطر توکن بومی خود یعنی اتر (ETH) شناخته می‌شود. قیمت اتریوم امروز یعنی در زمان نگارش این مقاله 1,583.71 دلار است. با تحلیل اتریوم و پیگیری قیمت آن در بازه‌های زمانی مختلف، می‌توانید معاملات سودآوری را برای خود رقم بزنید.

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در اکثر بلاکچین‌ها باید هزینه تراکنش پرداخت کنید. این کارمزد تراکنش می‌تواند بسیار متفاوت بوده و بین (کم‌تر از 0.0001 دلار تا بیش از 100 دلار) متغیر باشد. این هزینه به نوع بلاکچینی که در آن فعال هستید و همچنین به حجم تقاضا بستگی دارد.

هرگونه فعالیت در شبکه بلاک چین اتریوم از جمله تعامل با قرارداد، خرید اتریوم یا ارسال توکن‌های ETH یا ERC20 با هزینه‌ای به نام «گاز» همراه خواهد بود. این کارمزد تراکنش فقط در اتریوم پرداخت می‌شود و می‌توان گفت به‌عنوان سوخت شبکه عمل می‌کند. هزینه گس برای ارسال ETH یا هر توکن ERC20، کم‌تر از کارمزدهایی است که برای قراردادها باید پرداخت شود. هنگامی که تراکنش خود را در کاوشگر بلوکی مانند EthVM یا Etherscan جستجو می‌کنید، می‌توانید کارمزد تراکنش خود را به ETH و USD مشاهده کنید.

هزینه‌های گاز به اعتبارسنج‌هایی پرداخت می‌شود که مسئولیت ایمن‌سازی بلاکچین و ایجاد بلاک‌های جدید را بر عهده دارند. بر همین اساس برای حفظ شبکه اتریوم بسیار مهم هستند. کارمزد تراکنش به حجم کلی ترافیک اتریوم در زمان شروع تراکنش بستگی دارد.

هرچه خرید اتریوم و به طور کلی تراکم شبکه بیشتر باشد، هزینه گاز بیشتر است. MEW یکی از کیف پول‌های ارز دیجیتال است که چندین تنظیمات خودکار را برای هزینه‌های گاز ارائه می‌دهد. برای پردازش سریع‌تر تراکنش‌، تنظیم کارمزد بالاتری را انتخاب کنید.

خرید و فروش ارزهای دیجیتال

چرا باید هزینه گاز پرداخت کنیم؟

همانگونه که قبلا هم اشاره کردیم، هزینه گاز اتریوم، به‌منظور تأمین امنیت بلاکچین، به اعتبارسنجی‌های شبکه پرداخت می‌شود. بدون پرداخت هزینه‌ها، دلیل چندانی برای به اشتراک گذاشتن ETH و تبدیل شدن به اعتبار وجود نخواهد داشت. به‌علاوه، امنیت شبکه بدون اعتبارسنجی‌ها در معرض خطر خواهد بود.

توجه داشته باشد که چه تراکنش‌های اتریوم موفقیت‌آمیز باشد چه خیر، باید کارمزد پرداخت شود؛ چراکه حتی با وجود شکست نیز تلاش برای اجرا و اعتبارسنجی تراکنش‌ها همچنان اتفاق می‌افتد و به اعتبارسنج‌ها نیاز دارد. اگر تراکنش‌ها با شکست مواجه شود، معمولا به دلیل تنظیم نادرست کارمزد گاز است؛ به همین دلیل باید نحوه محاسبه گس اتریوم را بلد باشید.

در ادامه مطالب، نحوه محاسبه هزینه گاز را بیان می‌کنیم. سپس برای کسانی که قصد خرید اتریوم را دارند، مطلب کوتاهی را درباره تحلیل اتریوم و وضعیت بازار آن ارائه خواهیم داد.

هزینه گاز چگونه محاسبه می‌شود؟

اگرچه قیمت یک واحد گس در شبکه اتریوم به وسیله اتر پرداخت می‌شود؛ اما از آنجایی که قیمت اتریوم بسیار زیاد است، برای پرداخت گس فی از واحدهای کوچک‌تر (gwei) استفاده خواهد شد. هر واحد gwei معادل با 0.000000001 اتر است.

هزینه Gas با استفاده از فرمول (حد گاز در قیمت گاز برای هر واحد) محاسبه می‌شود؛ بنابراین اگر حد گس 20000 و قیمت هر واحد 200 gwei باشد، محاسبه به صورت (20000×200 = 4000000 gwei یا 0.004 ETH) خواهد بود.

 

آیا اکنون زمان خوبی برای خرید اتریوم است؟

در این قسمت با توجه به تحلیل اتریوم و بررسی آخرین روندهای آن از جمله ریسک‌های کلان و معیارهای روی زنجیره/جریان، قصد داریم بهترین زمان برای خرید اتریوم و خطرات خرید را نشان دهیم.

اتریوم در اواخر نیمه اول سال 2023، از زمان بالاترین قیمت خود در نوامبر 2021 یعنی 4891 دلار، کاهش 62 درصدی را تجربه کرده و در حدود 1820 دلار معامله می‌شد؛ اگرچه در شش ماه گذشته آن وضعیت اندکی مثبت‌تر بود و ارزش آن 49% افزایش یافته بود.

یکی از عوامل افزایش قیمت اتر در اواخر 2022 و اوایل 2023، امیدواری بازار به پایان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو بود. با این‌حال، به نظر می‌رسد که این افزایش تهاجمی تمام نشده و هنوز هم خطر رکود اتریوم در حال افزایش است. در نتیجه، پس زمینه کلی اتریوم، نزولی است.

دلیل افزایش قیمت اتریوم در 2023 (نمای کوتاه مدت)

پس از اعلام FDIC درخصوص حمایت از تمام سپرده‌های بانک سیلیکون ولی آمریکا، بازارهای کریپتو در 2023 رشد کردند. این حرکت پس از سقوط سرمایه سیلورگیت انجام شد و ترس از یک بانک بالقوه در سراسر ایالات متحده را کاهش داد. در نتیجه، اتریوم و بازار ارزهای دیجیتال در حال افزایش هستند.

به‌علاوه، یکی از مواردی که به افزایش قیمت اتریوم کمک می‌کند، امیدواری بازار برای پایان رسیدن افزایش نرخ بهره فدرال رزرو است. فدرال رزرو، بالاخره در ژوئن 2022، یکی از تهاجمی‌ترین وضعیت‌های خود در خصوص تورم را پشت سر گذاشته و پس از رسیدن به 9.1 درصد توانست تورم را کنترل و به‌طور پیوسته به 4.9 درصد کاهش دهد.

ارتباط افزایش نرخ بهره با قیمت و خرید اتریوم

افزایش نرخ بهره یک سیاست پولی انقباضی است که هزینه استقراض را افزایش می‌دهد، تقاضا را کاهش و به‌طور کلی برای دارایی‌های ریسک مانند سهام و ارزهای دیجیتال منفی خواهد بود. همچنین خطر رکود را افزایش می‌دهد. با این‌حال، اگر فدرال رزرو، نرخ بهره را کاهش دهد، طبق انتظاری که بازارها برای سال 2023 انتظار دارند، دارایی‌های ریسکی مانند اتریوم ممکن است سود ببرند.

بررسی کارمزد تراکنش در اتریوم

تمامی فعالیت‌ها در بلاک‌چین اتریوم برای اجرایی شدن به پرداخت کارمزد نیاز دارند. این کارمزد تراکنش که با استفاده از ارز بومی آن پرداخت می‌شود، گس نامیده می‌شود. اکثر هزینه‌های گس برحسب gwei قیمت‌گذاری می‌شوند که واحد بسیار کوچک‌تری از ETH است. هزینه گس برای خرید اتریوم (ETH)، استخراج توکن، اجرای قراردادهای هوشمند و تأمین انرژی برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) استفاده می‌شود. کارمزد تراکنش‌ها برای ارسال اتر، بسیار کم‌تر از کارمزد قراردادهای هوشمند است.

 

کدخبر: 929416 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟