تنبلی تخمدان چه عوارضی دارد؟

 

این در حالی است که تشخیص و درمان به موقع، می‌تواند نقش مهمی در کنترل عوارض خطرناک این بیماری داشته باشد. با توجه به اهمیت این موضوع، ما تصمیم داریم در این مطلب شما را با این سندروم، علائم، عوارض و تاثیرات تنبلی تخمدان آشنا کرده و روش‌های درمانی آن را به شما آموزش دهیم. همراه ما باشید!

قبل از هرچیزی، یک تعریف کلی از تنبلی تخمدان داشته باشیم

همان‌طور که در ابتدای مطلب هم اشاره شد، تنبلی تخمدان، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (Polycystic Ovary Syndrome) یا PCOS یک بیماری و اختلال هورمونی است که در بسیاری از خانم‌های بارور دیده می‌شود. این بیماری می‌تواند از زمان بلوغ آغاز شود و سن مشخصی برای ابتلا به آن وجود ندارد. متاسفانه هنوز هم هیچ دلیل قطعی و واضحی برای تخمدان پلی‌کیستیک معرفی نشده است. اما تحقیقات انجام‌شده در این زمینه، نشان می‌دهد که عواملی مثل افزایش انسولین، وراثت و ژنتیک و... می‌توانند روی بروز این بیماری مؤثر باشند. جالب است بدانید طبق تحقیقات انجام‌شده، حدود 70 درصد از خانم‌های مبتلا به این بیماری، زمانی که برای باروری دچار مشکل شدند متوجه آن خواهند شد. از همین رو شما باید با شناخت علائم تنبلی تخمدان، به موقع این بیماری را تشخیص داده و برای درمان و کنترل آن اقدام کنید.

علائم سندرم پلی‌کیستیک

ابتلا به تخمدان پلی کیستیک در هر فردی با علائم مختلفی همراه است. اما به‌طورکلی، این بیماری را با سهٔ نشانه کلی زیر می‌شناسند:

  1. نامنظم شدن سیکل ماهانه: مهم‌ترین نشانهٔ این بیماری، قاعدگی نامنظم در خانم‌هاست. در صورتی که فاصلهٔ زمانی دو سیکل از همدیگر بیشتر از 35 روز شود یا این فاصله بسیار نامنظم باشد، احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد.

  2. افزایش سطح هورمون‌های مردانه: افزایش هورمون‌های مردانه در خانم‌ها یا همان افزایش آندروژن، از دیگر علائم تنبلی تخمدان است. آندروژن اضافی در بدن با علائمی مثل افزایش تعداد و ضخامت موهای صورت، آکنهٔ شدید و حتی طاسی مردانه همراه خواهد بود.

  3. بزرگ شدن تخمدان‌ها: بزرگ شدن تخمدان‌ها یا همان تخمدان پلی‌کیستیک، به وضعیتی گفته می‌شود که تخمدان‌ها به دلیل وجود کیست‌های مختلف، از حالت عادی بزرگ‌تر شوند. این کیست‌ها مانع از بالغ شدن تخمک خواهند شد و عملکرد تخمدان را با اختلال مواجه می‌کنند.

در صورتیکه هرکدام از علائم گفته شده را داشته باشید، بهتر است در اولین فرصت به بهترین دکتر زنان تهران مراجعه کنید تا تنبلی تخمدان به‌درستی تشخیص و درمان شود.

این سه مورد اصلی‌ترین علائمی هستند که خبر از ابتلای خانم‌ها به این بیماری می‌دهند. سایر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک که ممکن است در خانم‌ها نمود پیدا کنند عبارتند از:

  • جوش و آکنه؛

  • ریزش مو؛

  • تغییر در خلق‌وخو؛

  • چرب شدن غیرطبیعی پوست؛

  • تعرق شبانه؛

  • خشکی واژن؛

  • سردرد و گر گرفتگی؛

  • کاهش میل جنسی؛

  • کم‌سو شدن چشم؛

  • ناتوانی در تمرکز کردن؛

  • تحریک‌پذیری، حساسیت و واکنش شدید نشان دادن به موضوعات کوچک؛

  • و... .

عوارض تخمدان پلی‌کیستیک

تنبلی تخمدان عوارض خطرناکی دارد و می‌تواند قدرت باروری خانم‌ها را کاهش دهد. این اختلال هورمونی باعث ایجاد بیماری‌های دیگری در بدن خواهد شد. ازجمله مهم‌ترین عوارض و تأثیرات تنبلی تخمدان در بدن، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دیابت نوع 2:

شایع‌ترین عوارض تخمدان پلی‌کیستیک، ابتلای زنان به دیابت نوع 2 است. اکثر زنانی که با این اختلال مواجه هستند، با رسیدن به دورهٔ پساقاعدگی، دچار دیابت می‌شوند. این مشکل با افزایش سن خانم‌ها شدیدتر خواهد شد.

افزایش فشار خون:

از دیگر مشکلاتی که سندرم تخمدان پلی‌کیستیک به‌وجود می‌آورد، افزایش فشار خون و ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی است. خانم‌هایی که علائم تنبلی تخمدان را تجربه می‌کنند، حتماً باید به‌صورت دوره‌ای، سلامت قلب و عروق خود را چک کرده و چکاپ دهند.

خستگی مفرط در طول روز:

از دیگر عوارض این بیماری می‌توان به خستگی و چرت زدن‌های پیاپی در طول روز اشاره کرد. اکثر خانم‌هایی که به این اختلال هورمونی مبتلا هستند، در تمام طول روز حالتی خواب‌آلوده داشته و در حین چرت زدن، خروپف زیادی دارند.

ابتلا به هایپرپلازی اندومتریال:

آندومتر یا همان پوشش دیوارهٔ رحم، می‌تواند بر اثر ابتلا به تنبلی تخمدان، از حالت عادی خود ضخیم‌تر شود. به این حالت، هایپرپلازی اندومتریال می‌گویند که یک بیماری خطرناک بوده و احتمال رشد سلول‌های سرطانی را افزایش می‌دهد.

افسردگی:

از دیگر عوارض شایع تخمدان پلی‌کیستیک در خانم‌ها، افزایش احتمال ابتلا به افسردگی و مشکلات روحی است. بدون شک به هم خوردن نظم هورمون‌ها، شرایط روحی خانم‌ها را به‌هم ریخته و آن‌ها را دچار افسردگی، کمبود اعتمادبه‌نفس، استرس و... خواهد کرد.

درمان تخمدان پلی‌کیستیک چگونه انجام می‌شود؟

مهم‌ترین اقدامی که باید برای درمان تخمدان پلی‌کیستیک انجام دهید، این است که به یک پزشک متخصص زنان ماهر و باتجربه مراجعه کنید. متخصص زنان بعد از انجام آزمایش‌های لازم و تشخیص این مشکل، داروهای خاصی را برای درمان آن به شما تجویز خواهد کرد. همچنین شما باید در کنار مصرف این داروها، وزن خود را هم کاهش داده و با ورزش کردن و داشتن یک رژیم غذایی سالم، سبک زندگی خود را اصلاح کنید. پزشکی که برای درمان تنبلی تخمدان انتخاب می‌کنید، باید تجربهٔ کافی داشته باشد و به‌خوبی بتواند مشکل شما و علت آن را تشخیص دهد. اهمیت این موضوع را سرسری نگیرید و حتماً قبل از انتخاب پزشک، نظرات مراجعان قبلی آن را مطالعه کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم درمورد عوارض تنبلی تخمدان با شما عزیزان صحبت کنیم. همان‌طور که متوجه شدید، این اختلال هورمونی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و شما را به بیماری‌ها و مشکلات مختلفی دچار کند. بهترین راه برای خلاص شدن از عوارض و تأثیرات تنبلی تخمدان، این است که با علائم آن آشنا بوده و به‌صورت دوره‌ای برای چکاپ بدنتان به یک پزشک زنان مراجعه کنید. فراموش نکنید که حتماً به سراغ پزشکان حاذقی بروید که تجربهٔ کافی درزمینهٔ تشخیص و درمان انواع بیماری‌های زنان، ازجمله سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارند.

 

کدخبر: 918424 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟