راهنمای تست مقاومت زمین

 

مقاومت خاک قبل از شروع ساخت الکترودها اندازه گیری می شود تا خواص آن و محل ساخت الکترود زمین مشخص شود. اما اندازه گیری مقاومت الکترود ارت برای ایمنی شخصی و عملکرد صحیح تجهیزات است. در این مقاله علاوه بر توضیح دلایل استفاده از این اندازه گیری به بررسی  تست مقاومت زمین می پردازیم.

تست مقاومت زمین

اتصال زمین ضعیف می تواند باعث خرابی شود، اما عدم اتصال زمین نیز می تواند خطرناک باشد و خطر خرابی تجهیزات را افزایش دهد. با گذشت زمان، خاک های خورنده با رطوبت و شوری و دمای بالا می توانند به میله های زمین و اتصالات آنها آسیب بزنند.

اگرچه مقدار مقاومت زمین در ابتدای نصب سیستم کم است، اما در صورت خوردگی میله زمین، مقاومت سیستم زمین افزایش می یابد. ارت تستر یک ابزار عیب‌یابی ضروری است که به شما کمک می‌ کند مشکلات را شناسایی کرده و از کار مجدد در آینده جلوگیری کنید.

 به عنوان بخشی از یک برنامه تعمیر و نگهداری منظم، توصیه می شود که تمام زمین ها و اتصالات زمین حداقل سالیانه بررسی شوند.اگر در این بازرسی های دوره ای افزایش مقاومت بیش از 20 درصد اندازه گیری شود، تکنسین باید با کاهش مقاومت با تعویض میله زمین یا افزودن میله زمین به سیستم اتصال، منشا مشکل را بررسی و تصحیح کند.

الکترود زمین (سیم زمین) برای ایجاد یک مسیر امن از زمین برای حذف جریان های کاذب، صاعقه، بارهای ساکن و غیره استفاده می شود.همچنین عوامل مختلفی مانند دما و رطوبت خاک نیز برای اندازه گیری مقاومت زمین موثر هستند.

تست ونر

در این روش از 4 عدد میل تست استفاده می کنند به این ترتیب برای برقراری جریان از دو میل جانبی و برای اندازه گیری ولتاژ دو میل میانی در نظر می گیرند.

در روش ونر میله ها را به فاصله ی یکسان برروی زمین در یک راستا قرار می دهند و با استفاده از چهار رشته سیم جداگانه میله ها را به ترمینال دستگاه ها اتصال می دهند.

چه چیزی مقاومت زمین را تحت تأثیر قرار می دهد؟

چهار متغیر بر سیستم اتصال به زمین تأثیر می گذارد: طول یا عمق الکترود اتصال به زمین، قطر الکترود اتصال به زمین، تعداد الکترودهای اتصال به زمین و طراحی سیستم اتصال به زمین.

طول و عمق الکترود زمین

قرار دادن الکترود زمین به اندازه کافی در عمق زمین بسیار مهم است، این یک راه بسیار موثر برای کاهش مقاومت زمین است. مقاومت خاک ناهموار و غیرقابل پیش بینی است. با دوبرابر کردن طول الکترود زمین، سطح مقاومت معمولاً می تواند بیش از 40٪ کاهش یابد. نمی توان میله های زمینی را در عمق زمین دفن کرد، به عنوان مثال، در مناطقی که از سنگ تشکیل شده است، بهتر است در این موارد از جایگزین مناسب استفاده کنید.

قطر الکترود زمین

افزایش قطر الکترود زمین تاثیر کمی در کاهش مقاومت دارد. برای مثال، می توانید قطر الکترود زمین را دو برابر کنید و فقط 10 درصد کاهش مقاومت را مشاهده کنید.

تعداد الکترودهای زمین

استفاده از چندین الکترود زمین راه دیگری برای کاهش مقاومت زمین فراهم می کند.بیش از یک الکترود در زمین قرار داده شده و به صورت موازی برای کاهش مقاومت به هم متصل شده اند. برای اینکه الکترودهای اضافی موثر باشند، فاصله بین میله های اضافی باید حداقل برابر با عمق میله های رانده باشد. دامنه تأثیر الکترود زمین قطع می شود و مقاومت بدون فاصله مناسب کاهش نمی یابد.

  طراحی سیستم زمین

سیستم های ارت ساده از یک الکترود اتصال به زمین تشکیل شده است که در خاک قرار می گیرد. استفاده از زمین تک سیم رایج ترین شکل اتصال به زمین است.

 سیستم های زمین پیچیده از چندین الکترود اتصال به زمین، شبکه های متصل، مش ها یا شبکه ها، صفحات زمین و حلقه های اتصال به زمین تشکیل شده اند. این سیستم ها معمولاً در نیروگاه ها، دفاتر مرکزی و سایت های برج تلفن همراه نصب می شوند. شبکه پیچیده، میزان تماس با زمین اطراف و پایین بودن مقاومت زمین را به شدت افزایش می دهد.

سیستم ارت

سیستم اتصال زمین

در تجهیزات برقی برخی از قطعات تجهیزات باید هم پتانسیل زمین باشند که برای این منظور از سیستم اتصال زمین یا زمین استفاده می شود. اساس ارتینگ این است که زمین جرمی در پتانسیل صفر در نظر گرفته شود - به خصوص در مهندسی برق - تمام قسمت های متصل به زمین با پتانسیل زمین یکسان می شوند، به عبارت دیگر، پتانسیل صفر زمین را می گیرند. کیفیت اتصال بین زمین و تاسیسات الکتریکی در روشهای تست مقاومت زمین بسیار مهم است.

سیستم اتصال زمین (یا زمین، ارت) یا سیم متصل به قسمت فلزی تجهیزات الکتریکی (مانند بدنه) برای جلوگیری از برق گرفتگی در هنگام اتصال الکتریکی بدنه (خط فاز) و ایجاد برق گرفتگی در دستگاه الکتریکی است.

استفاده از فیوز در تجهیزات الکتریکی فقط برای محافظت از خود تجهیزات در برابر عبور جریانی است که بیش از ظرفیت تجهیزات است، نه برای محافظت مستقیم از افراد. به همین ترتیب فیوز نصب شده در کنار کنتور در منازل عمومی نیز برای جلوگیری از آسیب دیدن سیم های داخل خط در اثر گرم شدن بیش از حد در هنگام عبور جریان زیاد است و نمی تواند از افراد محافظت کند.نوع خاصی از فیوز اتوماتیک که به آن کلید محافظ جان نیز می گویند برای محافظت از پرسنل استفاده می شود.

 الکترودهای ارت

به طور کلی در اندازه گیری مقاومت زمین، الکترودهای ارت به دو دسته تقسیم می شوند:

 الکترودهای مصنوعی

 برخی از الکترودها برای ایجاد اتصال الکتریکی با خاک زیر زمین ایجاد می شوند. از انواع این الکترودها می توان به الکترودهای صفحه ای، الکترودهای میله ای، الکترودهای افقی، شبکه های مش و ... اشاره کرد.

  الکترودهای طبیعی

 برخی از الکترودها برای کاربردهای دیگر در زیر زمین نصب می شوند و در صورت لزوم می توان از آنها برای ایجاد اتصال به زمین استفاده کرد. از انواع الکترودهای زیر می توان نام برد:

- لوله های فلزی آب، اجزای فلزی سازه ها، میلگرد شمع های بتنی، روکش فلزی کابل ها و ....

لازم به ذکر است که این الکترودها را نمی توان به تنهایی به عنوان الکترود زمین مورد استفاده قرار داد، بلکه می توان از آنها به عنوان الکترود کمکی همراه با الکترودهای مصنوعی استفاده کرد.

میله ارت

میله ارت یکی از تجهیزات سیستم زمین و مقاومت زمین است. این ابزار یک میله فولادی با روکش مس است و در اندازه ها و ابعاد مختلف موجود است. باید میله های مورد نیاز را در زمین فرو و با کمک اتصالات فلزی یا جوش احتراقی به سیم ارت متصل کرد. این میله عموماً در مکان هایی نصب می شود که امکان حفر چاه وجود ندارد.

فروش محصولات ارتینگ

فروش محصولات ارتینگ

 دانش آریا یکی از معتبرترین و بزرگترین فروشگاه ها، اولین و بزرگترین شرکت تخصصی در ایران در زمینه پروژه های حفاظت کاتدی (حفاظت در برابر خوردگی)، طراحی، تولید، تامین تجهیزات، مشاوره و اجرای سیستم ارتینگ (زمین)، سیستم های حفاظت در برابر صاعقه (صاعقه گیر) و جوشکاری احتراقی می باشد.

لازم به ذکر است وبسایت دانش آریا محصولات مورد استفاده در تست مقاومت زمین و تمامی محصولات ارتینگ  را با بهترین کیفیت به مشتریان خود عرضه می کند. جهت بررسی تکمیلی به وب سایت دانش آریا مراجعه فرمایید.

https://danesharia.com/earth-resistance/

 

کدخبر: 899339 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟