مراقبت از سلامت روان در استرس شهری: ضرورت مراجعه به روانشناس در تهران

 

زندگی در یک کلان شهر می‌تواند هیجان انگیز باشد، اما نقاط ضعفی هم دارد. ترافیک سنگین، حمل و نقل عمومی شلوغ، آلودگی صوتی، هزینه‌های بالا و آلودگی هوا ممکن است مشکلات کوچکی به نظر برسند، اما مطالعات منبع معتبر نشان می‌دهد که شلوغی زندگی شهری می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی ما تأثیر بگذارد.

اثرات روانی زندگی در کلانشهرها

در مقایسه با ساکنان روستایی، محققان دریافته‌اند که شهرنشینان 21 درصد بیشتر به اختلالات اضطرابی و 39 درصد بیشتر در معرض اختلالات خلقی هستند. یک تحقیق در سال 2017 همچنین نشان داد که مشکلات سلامت روان مانند اختلال استرس پس از سانحه، مدیریت خشم، اختلال اضطراب فراگیر، اسکیزوفرنی و پارانویا در میان افرادی که در کلانشهرهایی مثل تهران زندگی می کنند بالاتر است.

زندگی شهری نحوه مقابله ما با استرس را تغییر می‌دهد. تحریک مداوم زندگی شهری می‌تواند بدن را به حالت استرس مداوم و حالت جنگ و گریز سوق دهد. این حالت می‌تواند ما را در برابر مشکلات سلامت روان، مانند افسردگی، اضطراب و مصرف مواد آسیب پذیرتر کند.

زندگی در شهر های بزرگ و بی خوابی

زندگی در شهرهای بزرگ مثل تهران می تواند بر کیفیت خواب و سلامت قلب و عروق شما تأثیر بگذارد. به نظر می رسد صدای ترافیک ممکن است با کیفیت خواب تداخل داشته باشد و باعث افزایش کورتیزول یا همان هورمون استرس شود. با گذشت زمان، سطوح بالای این هورمون می تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در فرد افزایش دهد.

در یک نظرسنجی از بیش از 15000 نفر، محققان دانشگاه استنفورد دریافتند که نورهای روشن شهرهای بزرگ می تواند توانایی فرد را برای داشتن یک استراحت خوب شبانه کاهش دهد. بر اساس این نظرسنجی، 6 درصد از افرادی که در کلان شهرها با نور زیاد زندگی می کنند، هر شب کمتر از شش ساعت می‌خوابند. آنها همچنین دریافتند که 29 درصد از این شهرنشینان از کیفیت استراحت شبانه خود ناراضی هستند.

مراقبت از سلامت روان در تهران و کلانشهرها

یادگیری نحوه مقابله با عوامل استرس شهری می‌تواند به تقویت سلامت جسمی و روانی شما کمک کند. نکات زیر ممکن است به جلوگیری از فرسودگی شغلی، تنهایی و افسردگی کمک کند.

مراقبت از سلامت روان در تهران و کلانشهرها

1. زمانی را در فضای باز بگذرانید

مطالعات نشان می‌دهد که ارتباط با طبیعت می تواند به بهبود سلامت روانی شما و حتی پیشگیری از افسردگی کمک کند. با این حال، شهرنشینان پرمشغله ممکن است نگران باشند که وقت کافی برای گذراندن بیرون از خانه ندارند.

محققان دانشگاه استنفورد دریافته‌اند که پیاده روی در طبیعت به تنظیم مجدد ترموستات عاطفی مغز کمک می کند. این به ما کمک می کند که احساسات ناخوشایند را کنترل کنیم تا توانایی ما را برای مقابله با استرس تقویت کند.

2. ارتباطاتتان را تقویت کنید

تعاملات اجتماعی به ایجاد ارتباطات و صمیمیت کمک می کند. آنها حتی ممکن است سلامت جسمی ما را بهبود بخشند. برای شناخت همسایگان و دوستان خود وقت بگذارید. ارتباط با دیگران، حتی غریبه‌ها، می‌تواند به مبارزه با تنهایی کمک کند. مکالمه‌های کوچک راه فوق العاده‌ای برای تقویت روابط جدید هستند.

3. ورزش را فراموش نکنید

جای تعجب نیست که ورزش برای سلامت جسمی و روانی ما مفید است. مطالعات معتبر نشان می‌دهد که ورزش کردن می‌تواند ما را شادتر کند، سیستم ایمنی بدن ما را بهبود بخشد و به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند.

با این حال، کسب و کار و هزینه‌های زندگی در شهر ممکن است ما را از ورزش کردن به همان اندازه که میخواهیم باز دارد. اما برای کاهش استرس شهری لزوما نیاز به هزینه زیادی ندارید، حتی کمی پیاده روی یا دوچرخه سواری در بوستان‌های بزرگ تهران می تواند رضایت بخش باشد.

4. مراجعه به روانشناس را جدی بگیرید

در مواجهه با شرایط زندگی استرس زا و همواره در حال تغییر، مراجعه به روانشناس در تهران و سایر شهرهای بزرگ می‌تواند ضروری و اساسی باشد.  یکی از دلایل اصلی مراجعه به روانشناس در تهران این است که شهرهای بزرگ اغلب با مسائل و فشارهای بیشتری همراه هستند.

استرس روزمره، رقابت فراوان در زندگی شغلی، ترافیک سنگین و فشارهای اجتماعی ممکن است به طور مستقیم بر روحیه و سلامت روان افراد تأثیر بگذارد. در این شرایط، روانشناسی به عنوان یک منبع حمایتی مهم می‌تواند کمک کننده باشد.

روانشناسان در تهران با تجربه و دانش تخصصی خود، به افراد کمک می‌کنند تا با مشکلات روانی و روابط بین فردی روبرو شده و راهکارهای موثری برای مدیریت استرس و اضطراب در محیط شلوغ و پرهیاهوی شهر یاد بگیرند.

 

کدخبر: 898314 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟