4 فاکتور مهم در تعیین قیمت پروفیل آهن

 

اغلب بازرگانان، پیمان‌کاران، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی این محصول تلاش می‌کنند تا آنجا که می‌توانند با قیمت پایین‌تری آن را خریداری کنند. موارد مختلفی باعث نوسان در نرخ پروفیل می‌شوند اما چهار فاکتور مهم در تعیین قیمت پروفیل آهن بسیار تاثیر گذارند. با شناخت این چهار عامل رابطه قیمت پروفیل آهن و قوطی با قیمت مسکن را متوجه خواهید شد.

 عوامل موثر در قیمت پروفیل در سال 1402

عوامل مختلفی همچون شرایط اقتصادی، موقعیت سیاسی و اجتماعی، هزینه مواد اولیه و بسیاری از موارد دیگر قیمت پروفیل آهن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. این عوامل کل پروسه تولید پروفیل را در برمی‌گیرد. اگر بخواهیم به‌صورت جزیی‌تر نگاهی به چهار عامل مهم بیندازیم باید روندهای صنعت، اقتصاد جهانی، هزینه محصول، عرضه و تقاضا در بازار را بررسی کنیم.

نرخ ارز

تاثیر قیمت ارز بر تمامی هزینه‌های زندگی در کشور مشهود است. از آنجایی که بخش زیادی از مواد اولیه برای تولید پروفیل را مواد وارداتی تشکیل می‌دهد، نوسان نرخ دلار روی قیمت پروفیل نیز اثر می‌گذارد. بالا رفتن قیمت دلار بر میزان عرضه‌و‌تقاضا در بازار نیز تاثیر زیادی خواهد گذاشت و افرادی تصمیم می‌گیرند برای حفظ ارزش پول، آن را به کالا تبدیل کنند.

قیمت جهانی آهن

یکی دیگر از عوامل مهم در تغییر قیمت پروفیل را قیمت جهانی آهن می‌دانند. معمولا قیمت نهایی با توجه به نرخ شمش فوب چین یا دریای سیاه تعیین می‌شود و تغییر در قیمت‌های جهانی، نرخ ورق سیاه را نیز افزایش می‌دهد.

قیمت حامل‌های انرژی

حامل‌های انرژی نقشی مهم و تعیین‌کننده در تولید و حمل‌و‌نقل تمامی محصولات دارند. بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی علاوه‌بر این که هزینه تولید را افزایش می‌دهد روی جابه‌جایی و حمل‌و‌نقل مواد اولیه و محصول نهایی نیز اثر می‌گذارد.

عرضه و تقاضا در بازار

از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت پروفیل و به‌طور کل تمامی محصولات عرضه‌شده در بازارها، میزان عرضه‌و‌تقاضا است. کاهش عرضه، تقاضا را افزایش خواهد داد و به تبع آن باعث بالا رفتن قیمت نیز خواهد شد. از طرفی با کم شدن تقاضا در بازار (که به‌دلیل موارد مختلفی مانند فصل رکود ساخت‌و‌ساز، گرانی و واردات بالا رخ می‌دهد) از قیمت پروفیل تا حدودی کاسته می‌شود.

پروفیل

انواع پروفیل و تعیین قیمت آن‌ها

پروفیل‌ها را از‌نظر شکل به دو دسته بسته و باز تقسیم می‌کنند. همان‌طور که از نامشان پیداست پروفیل باز به محصولاتی می‌گویند که شکل باز دارند، محصولاتی مانند:

  • ناودانی‌ها یا پروفیل‌های U
  • انواع مختلف تیر آهن
  • پروفیل Z
  • تسمه‌ها
  • انواع نبشی یا پروفیل L

نوع دیگری از این محصولات، پروفیل‌های بسته هستند که برای ساخت قوطی، کرکره برقی، در و پنجره و... مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروفیل‌ها از نظر کاربرد نیز به پروفیل ساختمانی، لنگه دری، کلافی و سپری تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • پروفیل ساختمانی: پروفیل‌های ساختمانی بین دو تا چهار میلی‌متر ضخامت دارند و در اشکال مربع و مستطیل به تولید می‌رسند.
  • پروفیل‌های لنگه دری: طول آن‌ها ۶ تا ۱۲ متر و ضخامت آن‌ها دو تا چهار میلی‌متر است. آن‌ها در چارچوب‌های در، نرده‌های فولادی و... کاربرد دارند.
  • پروفیل کلافی: طولی به‌اندازه ۶ متر با ضخامت 9. 0 تا 2.5 میلی‌متر دارند از پروفیل‌های کلافی در تولید ناودانی، در و پنجره و ساخت تیرآهن استفاده می‌کنند.
  • پروفیل سپری: ضخامت طول این محصولات را حدود ۶ تا ۱۲ متر و 9. 0 تا 2.5 میلی‌متر در نظر می‌گیرند. از این محصولات در ساخت اسکلت گلخانه‌ها، اتصال پل‌ها، خر پله‌های فلزی و ... کمک می‌گیرند.  

قیمت هر یک از این محصولات با توجه به میزان عرضه‌و‌تقاضا و شرایط بازار تغییر می‌کند. بسته به کیفیت، شرکت سازنده، ابعاد، تغییرات نرخ ارز، وزن انواع پروفیل‌ها و قیمت آهن جهانی، بهای تمام‌شده پروفیل‌ها متفاوت است. پروفیل‌های بسته نسبت به پروفیل‌های باز موجود در بازار کمی گران‌تر هستند. پروفیل‌های باز علاو‌بر صرفه اقتصادی مزایای دیگری ازجمله قابلیت نصب آسان، وزن سبک و استحکام بالا را نیز دارند.

پیش‌بینی قیمت پروفیل در سال 1402

پیش‌بینی قیمت پروفیل در سال 1402

به نظر می‌رسد روند افزایش قیمت محصولاتی مانند پروفیل در ایران ادامه‌دار باشد. رشد قیمت دلار، تورم، بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی و همچنین اتفاقات مهم در جهان مانند جنگ روسیه و اوکراین باعث شیب صعودی قیمت پروفیل در سال 1402 خواهند شد.

جمع‌بندی

با گذشت زمان تقاضا برای مصرف پروفیل‌ها و جایگزینی آن‌ها به‌جای فولادهای سنگین بالا رفته است. بنابراین می‌توان گفت بخش بسزایی از روند بازار را تولید پروفیل‌ها تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. چهار فاکتور مهم در تعیین قیمت پروفیل آهن را می‌توان به میزان عرضه‌و‌تقاضا، نرخ ارز، قیمت جهانی آهن و قیمت حامل‌های انرژی در نظر گرفت. علاوه بر این عوامل، مواردی همچون وزن انواع پروفیل‌ها، تورم و میزان واردات و صادرات نیز نرخ محصولات فولادی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

 

کدخبر: 897317 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟