با گاوصندوق‌ نسوز امنیت را تجربه کنید

 

گاوصندوق نسوز یک محصول کاملا جداگانه در صنعت گاوصندوق است که با توجه به شیوه عملکرد آن در زیر مجموعه محصولات خانگی، دکوراتیو، اداری و تجاری قرار می‌گیرد.

در هنگام انتخاب گاوصندوق، معمولا ویژگی ضد سرقت بودن اولین فاکتور برای خریداران است و در بیشتر مواقع نسبت به نسوز بودن آن سهل انگاری می‌کنند.

گاوصندوق‌های نسوز با توجه به محتویاتی که در آن قرار می‌گیرد و شرایط قرار گرفتن محصول دسته بندی‌های مختلفی دارند. در واقع یک گاوصندوق نسوز بایستی قابلیت تحمل در دمای بالای 900 درجه سانتی‌گراد را حداقل به مدت یک ساعت داشته باشد.

در برخی از مدل‌های گاوصندوق نسوز به ویژه نمونه‌هایی که برای سازمان‌ها و شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد باید قابلیت تحمل دما را به مدت 3 ساعت داشته باشد بدون اینکه آسیب یا خللی حتی به بدنه گاوصندوق وارد شود.

موارد استفاده از گاوصندوق نسوز

یکی از بهترین و مناسب‌ترین شیوه‌های محافظت و نگهداری از اسناد، مدارک و اشیای ضروری هنگام وقوع حوادثی از قبیل آتش سوزی گاوصندوق نسوز می‌باشد.

موارد استفاده از گاوصندوق نسوز عبارت است از:

1. محافظت از مدارک و اسناد با ارزش مانند کارت‌های اعتباری، پاسپورت، شناسنامه و کارت ملی.

  1. نگهداری از اسناد مالی از جمله سند ملک، ماشین، باغ و ویلا و غیره.
  2. اطلاعات بیمه نامه، دفترچه‌های بانکی و دسته چک.
  3. محافظت از نقدینگی، سکه، طلا و جواهرات.
  4. نگهداری از وسایل الکترونیکی مانند‌ هارد دیسک اکسترنال، فلش مموری، لپ تاپ و سایر لوازم دیجیتالی با ارزش و گران قیمت.

انواع گاوصندوق‌های نسوز

گاوصندوق‌های نسوز از لحاظ میزان مقاومت در برابر حریق و حرارت، نوع قفل، سایز و ضد سرقت بودن با یکدیگر متفاوت هستند. به همین دلیل در زمان خرید گاوصندوق نسوز بایستی بدانید که هدف شما از خرید گاوصندوق نسوز چیست و نیاز دارید که چه محتویاتی داخل آن نگهداری کنید.

در واقع مقاومت گاوصندوق نسوز برای نگهداری و محافظت از وسایل دیجیتالی است تا در برابر حرارت و آتش از آن‌ها مراقبت کند که البته با توجه به نوع وسایل به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند:

  1. گاوصندوق نسوز برای محافظت از اسناد کاغذی از جمله مدارک شناسایی، پاسپورت، بیمه نامه، گواهینامه، وجوه نقدی، شناسنامه و غیره.
  2. گاوصندوق نسوز برای محافظت از رسانه‌های مغناطیسی از قبیل انواع کارت‌های هوشمند، انواع دیسک و غیره.

مقاومت دما و تجزیه پذیری انواع اطلاعات در گاوصندوق نسوز

مقاومت دما و تجزیه پذیری انواع اطلاعات در گاوصندوق نسوز به شرح زیر است:

  • دیتا: 52C/125F
  • کاغذ: 177C/350F
  • ویدیوها: 66C/150F
  • رسانه‌های دیجیتال: 120C/248F

در نظر داشته باشید که رسانه‌های الکترومغناطیسی از تداخل الکترومغناطیسی از طریق آتش به وجود می‌آید. به دلیل اینکه تداخل الکترومغناطیسی این قابلیت را دارد که اطلاعاتی که بر روی نوع رسانه ذخیره شده است را پاک کند.

میزان مقاومت گاوصندوق نسوز در برابر آتش

میزان مقاومت گاوصندوق نسوز در برابر آتش به فاکتورهای زیر بستگی دارد:

  1. از لحاظ زمانی
  2. از لحاظ دمایی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. مقاومت صندوق نسوز از لحاظ زمانی

طولانی‌ترین مدت زمان مقاومت گاوصندوق نسوز در برابر حریق حداکثر نیم ساعت است. در صورتیکه گاوصندوق نسوز، بیشتر از این مدت زمان در برابر آتش قرار گیرد دمای محوطه داخل صندوق نیز تغییر می‌کند و احتمال به خطر افتادن محتویات داخل صندوق وجود دارد.

خرید گاوصندوق

2. مقاومت صندوق نسوز از لحاظ دمایی

زمانی که گاوصندوق در برابر آتش سوزی و شعله‌های آتش قرار می‌گیرد. تقریبا دما بین 450 تا 842 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد. البته این میزان دما در آتش سوزی‌های مختلف قابلیت افزایش یا کاهش را دارد.

این دما بعد از پایان یافتن مدت زمان مقاومت گاوصندوق قادر است که دارایی‌های داخل صندوق را کاملا از بین ببرد. در حقیقت سیستم گاوصندوق نسوز به گونه‌ای طراحی شده است که در زمان آتش سوزی رطوبت موجود در بدنه را به محوطه داخلی گاوصندوق هدایت می‌نماید، از همین رو اکسیژن داخل صندوق به منظور جلوگیری از سوخته شدن محتویات مرطوب می‌شود.

چنانچه دارایی‌های شما در برابر رطوبت حساس است نگهداری آن‌ها در گاوصندوقی که در معرض آتش سوزی است عملا باعث خراب شدن و آسیب دیدن محتویات داخلی آن بر اثر رطوبت بالا می‌شود.

چگونگی عملکرد گاوصندوق نسوز

گاوصندوق نسوز محوطه داخلی صندوق را برای مدت زمان مشخصی در برابر حرارت تعیین شده ایمن نگه می‌دارد. با توجه به اینکه در آتش سوزی و حوادث، دمای داخلی صندوق از طریق آزاد کردن رطوبت، پایین باقی می‌ماند و از محتویات داخل آن محافظت می‌کند.

جنس بدنه صندوق‌های نسوز از فولاد است که غیر قابل آتش می‌باشد و در برابر آتش بسیار مقاوم است. بدنه گاوصندوق نسوز از فولاد دوجداره ساخته شده است که لایه‌های میانی آن با ماده‌ای از جنس کامپوزیت مخصوص آتش مستحکم شده است. جنس کامپوزیت استفاده شده در گاوصندوق نسوز تاثیر بسزایی در میزان مقاومت آن در برابر آتش و حرارت دارد.

وجود کامپوزیت در بدنه گاوصندوق نسوز حاوی هیدرات‌هایی همچون آلوم یا گچ است. این نوع مواد در زمان گرم شدن، بخار آب را آزاد می‌کنند و قسمتی از آن بخار آب به بخش داخلی گاوصندوق هدایت می‌شود تا موجب متعادل نمودن دمای داخلی صندوق نسوز در برابر آتش گردد. همچنین این نوع ماده تحت عنوان Insulite تحت نظارت شرکت Schwab در تولید گاوصندوق نسوز مورد استفاده قرار می‌گیرد از این رو میزان بخار آب در آتش آزاد خواهد شد.

حداکثر مقاومت گاوصندوق نسوز در معرض آتش به مدت 20 دقیقه است. در صورتی که گاوصندوق نسوز بیشتر از این مدت زمان در مجاورت حرارت قرار گیرد احتمال به خطر افتادن محتویات داخل گاوصندوق وجود دارد.

قیمت گاوصندوق نسوز

قیمت گاوصندوق نسوز نسبت به سایر گاوصندوق‌های معمولی گران‌تر است. در واقع قیمت گاوصندوق نسوز بر اساس عوامل مختلفی از جمله جنس بدنه، عایق داخلی بدنه و قفل در برابر حرارت و آتش مشخص می‌شود. گاوصندوق‌های نسوز از ضریب امنیت و درجه مقاومت متفاوتی برخوردار هستند. این تفاوت‌ها در مشخصات فنی هر کدام از گاوصندوق‌ها ذکر شده است.

قیمت گاوصندوق

در هیچ جای دنیا گاوصندوق قیمت ثابتی و مشخصی ندارد؛ زیرا تعیین قیمت هر مدل با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌های هر مدل متفاوت است.

برترین گاوصندوق‌های نسوز موجود در ایران

با بررسی‌های صورت گرفته از نظر میزان استقبال و فروش، مشخصات فنی و میزان استاندارد صندوق نسوز در خصوص بهترین برند گاوصندوق‌های نسوز در ایران عبارت است از:

  1. کاوه
  2. گنجینه
  3. نیکا
  4. گنج بان

صندوق نسوز شما باید حتما در لیست UL قرار بگیرد. منظور این است که محصول گواهینامه گاوصندوق نسوز را دریافت نماید و بتواند تمامی آزمون‌های لازم برای ثبات ضد حریق را با موفقیت پشت سر بگذارد. اسناد و مدارک کاغذی در دمای بیشتر از 350 درجه فارنهایت نابود می‌شوند. به همین دلیل دمای داخلی گاوصندوق برای محافظت از اسناد و مدارک باید کمتر از 350 درجه سانتی‌گراد باشد. در صورتی که دمای بیرونی در زمان آتش سوزی تا 2000 درجه فارنهایت افزایش یابد، دمای داخلی کمتر از 350 درجه باقی خواهند ماند.

برای اطمینان خاطر از امنیت و حفاظت از مدارک و اسناد غیر کاغذی مانند فلش، سی دی و غیره باید گاوصندوقی با پایین‌ترین میزان دمای داخلی انتخاب شود. از سوی دیگر اسناد مغناطیسی در برابر گرما و حرارت آسیب پذیرتر از اسناد کاغذی هستند.

می‌توانید انواع مدل‌های گاوصندوق نسوز را از فروشگاه گاوصندوق آرین باکس با قیمت مناسب تهیه کنید، برای سفارش مدل‌های مختلف گاوصندوق نسوز از طریق شماره‌ی 09126355866 با همکاران ما تماس بگیرید.

 

کدخبر: 890412 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟