برای نرم شدن سیرابی چه کنیم؟

 

خبر خوب اینکه ترفندهایی برای نرم شدن سیرابی وجود دارد. در این مقاله راهنمایی‌تان می‌کنیم که برای نرم شدن سیرابی چه کنیم. مطالعه این مطلب کاربردی را از دست ندهید.

طرز تهیه سیرابی لعاب دار در قابلمه

سیرابی کلسترول بالایی دارد. یک وعده این غذا می‌تواند حاوی 108 میلی‌گرم کلسترول باشد که این مقدار برابر با یک سوم کلسترول موردنیاز بدن در طول روز است. براین اساس، غذای چندان سالمی برای کسانی که مشکلات قلبی و عروقی دارند، نیست. بنابراین توصیه می‌شود برای پخت سیرابی به جای نمک سفید از نمک آبی اصل استفاده کنید تا مضرات این غذا به حداقل برسد؛ چرا که این نوع نمک به مراتب سالم‌تر از نمک سفید معمولی است.

مواد موردنیاز:

  • سیرابی و شیردان گوسفند: 1 دست
  • نخود: 1 پیمانه
  • پیاز: 1 عدد بزرگ
  • سیر: 6 عدد
  • نمک (ترجیحا نمک آبی یا صورتی): 1 قاشق غذاخوری
  • چوب دارچین: 1 عدد
  • زردچوبه: ½ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه: 1 قاشق غذاخوری
  • پودر زنجبیل: ½ قاشق غذاخوری

طرز تهیه سیرابی:

  1. نخود را بشویید و در کاسه آبی بریزید. نخود باید یک شب تا صبح در آب خیسانده شود تا نفخ آن گرفته شود. بهتر است در این مدت زمان، چند بار آب درون کاسه را عوض کنید.
  2. در روز دوم، سیرابی را از جای مطمئنی تهیه کرده و پرزهای آن را خوب جدا کنید. سیرابی را بشویید، خرد کنید و قابلمه آبی را روی حرارت بالا قرار دهید تا آب به جوش آید. پس از به جوش آمدن آب، سیرابی‌های خردشده را به قابلمه آب جوش بیافزایید.
  3. بعد از حدود 10 تا 15 دقیقه کف‌هایی روی آب می‌آیند. این کف‌ها را با قاشق جمع کنید و دور بریزید.
  4. پیازی را به صورت نگینی خرد کنید، همراه با روغن مایع در قابلمه دیگری بریزید و تفت دهید تا پیاز سبک و اصطلاحا شیشه‌ای شود.
  5. سیرابی را آبکش کنید و به قابلمه پیاز اضافه کنید. به تفت دادن ادامه دهید تا کمی سیرابی سرخ شود.
  6. پوست سیر را جدا کنید و به همراه نمک، چوب دارچین، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر زنجبیل به قابلمه پیاز و سیرابی بیافزایید. مجددا سیرابی را تفت دهید تا عطر ادویه‌ها منتشر شده و بوی خامی آن‌ها گرفته شود.
  7. نخودی را که از شب قبل خیسانده بودید، آبکش کنید و در قابلمه بریزید.
  8. به اندازه‌ای که همه مواد کاملا با آب پوشانده شوند، به قابلمه آب اضافه کرده و 5 ساعت صبر کنید تا غذا پخته شود.

پختن سیرابی

راه حل زود پختن سیرابی چیست؟

همان طور که تاکنون متوجه شده‌اید، پخت سیرابی حداقل 5 ساعت زمان می‌برد. نکته مهم اینکه حتما باید سیرابی را از گوسفند جوان و کم سن تهیه کنید. گوسفندهای پیر دیرتر می‌پزند. اما اگر هوس سیرابی کنید و در عین حال به همان دلایلی که در مقدمه گفتیم، تمایلی به مراجعه به طباخی نداشته باشید، چه باید کرد؟ اولین گزینه برای پخت سریع‌تر سیرابی، استفاده از زودپز است. برای پختن سیرابی در زودپز همان مراحل بخش قبل را تا مرحله 7 انجام دهید و مواد را در مرحله 8، این بار به جای قابلمه در زودپز بریزید. با استفاده از این ابزار، معمولا سیرابی در عرض 2 ساعت می‌پزد.

نکته مهم دیگر برای نرم شدن سیرابی این است که حتما پس از دو ساعت مذکور، نمک را اضافه کنید. از قبل خرید نمک صورتی را برای پختن سیرابی مدنظر داشته باشید. بعد از اینکه سیرابی و شیردان‌ در قابلمه یا زودپز نرم شد، دارچین و نمک را بیافزایید. در واقع افزودن نمک در اوایل فرایند پخت هر چیزی، باعث می‌شود که غذا هر چه دیرتر بپزد و باید این افزودنی شورمزه جزو آخرین چیزهایی باشد که در آشپزی استفاده می‌کنید. همچنین حتما باید سیرابی را به قطعات خیلی کوچک قیچی کنید تا راحت‌تر بپزد. رب و لیمو هم سیرابی را بیشتر سفت می‌کند.

سیرابی

اگر سیرابی نپخت چه کنیم؟

تا اینجا توضیح دادیم که برای نرم شدن سیرابی چه کنیم؛ اما اگر با وجود پخت سیرابی در قابلمه و افزودن نمک در آخر کار، همچنان غذای شما نپخته بود، ترفند دیگری نیز وجود دارد. در چنین شرایطی، سیرابی‌ها را به قابلمه دیگری منتقل کرده و کمی آب اضافه کنید. در این قابلمه جدید، یک انجیر یا یک کیوی بیاندازید. این میوه‌ها در طعم سیرابی تاثیری ندارد اما کمک می‌کنند که غذا سریع‌تر پخته شود.

برای پختن سیرابی نیز در مرحله اول آن را با آب سرد روی حرارت قرار دهید و در حین پخت، هر وقت که آب سیرابی کم شد، به آن آب جوش اضافه کنید؛ چرا که افزودن آب سرد به سیرابی‌های داغ باعث می‌شود که غذا سفت و اصطلاحا چرمی شود.

طعم خوش سیرابی

خرید نمک آبی و صورتی برای طعم خوش سیرابی از فروشگاه بلوسالت

در این مقاله توضیح دادیم که چگونه می‌توانیم در خانه سیرابی درست کنیم و همچنین گفتیم برای نرم شدن سیرابی چه کنیم. نکته مهم هم برای خوش طعم شدن و هم برای پخت سریع‌تر سیرابی، افزودن نمک‌های سالم‌تری مانند نمک آبی و صورتی در 10 دقیقه پایانی پخت غذاست. این نمک‌ها محتوای سدیم کمتری دارند و بنابراین آنچنان تاثیری بر فشار خون نمی‌گذارند.

برای خرید نمک صورتی و آبی اصل به فروشگاه بلو سالت به نشانی bluesalt24.ir مراجعه کنید و محصول موردنظر خود را در سایزها و بسته‌بندی‌های مختلف سفارش دهید. استفاده از سنگ نمک‌های عرضه‌شده در بلو سالت هنگام تمیز کردن سیرابی باعث می‌شود که غذای فوق‌العاده تمیزی داشته باشید. ضمن اینکه نمک‌های پودرشده این فروشگاه، مزایا و خواص بی‌شماری دارند. فروشگاه بلو سالت از سال 2010 میلادی در کشور آلمان آغاز به کار کرده و نماینده رسمی و اصلی استخراج و پخش انواع نمک آبی و صورتی در ایران و جهان است. با سفارش محصولات این فروشگاه، هر کجای ایران که باشید، نمک صورتی و اصل به دستتان می‌رسد.

 

کدخبر: 887083 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟