کشور قبرس شمالی کجاست؟

قبرس شمالی (NORTHERN CYPRUS) یک جزیره خودمختار واقع در جنوب کشور ترکیه است. پایتخت آن، نیکوزیا است که بین دو کشور  قبرس شمالی و قبرس جنوبی مشترک است. پایتخت نیکوزیا، بین ترک‌ها و یونانی‌ها تقسیم شده و در کل، حدود 400 هزار نفر ساکن قبرس شمالی هستند. اگر به دنبال مقصدهای زیبا و دیدنی برای گردش در چهار فصل سال هستید، قبرس شمالی مقصدی به نیست ارزان و نزدیک به ایران با مناطق گردشگری و ساحلی دلپذیر و فرصت‌های مهاجرتی و اقامتی و تحصیلی عالی است. در این گفتار، شما را با آنچه درباره قبرس شمالی باید بدانید، آشنا می‌کنیم.

داستان قبرس شمالی

قبرس هم مثل ایرلند و کره و برخی از کشورهای جهان که به شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده‌اند، یکی از مناطق کره زمین است که بحث و جدل‌های سیاسی درباره آن زیاد است. قبرس شمالی، با عنوان جمهوری ترک قبرس شمالی شناخته شده و اوایل دهه هشتاد قرن بیستم میلادی، استقلالش از قبرس یونانی را اعلام کرد. با این حال در سازمان ملل متحد، از قبرس شمالی و قبرس جنوبی به عنوان کشور قبرس یا همان سایپرس یاد می‌شود.

پایتخت قبرس شمالی که با قبرس جنوبی مشترک است، به زبان محلی، لوشکا و در عرصه بین المللی، نیکوزیا نام دارد.  قبرس شمالی، سومین جزیره دریای مدیترانه بوده و مروارید این دریا است. قبرس شمالی شبیه گیتار است. مسیر ارتباطی میان 3 قاره آسیا، آفریقا و اروپا به شمار می‌رود. لذا موقعیت استراتژیک دارد.

 قبرس ترکی، در بخش شمالی این کشور  واقع شده و از لحاظ فرهنگ و رسوم، شباهت زیادی به ترکیه و شهر استانبول، پایتخت گردشگری ترکیه دارد. لذا زبان رسمی در قبرس شمالی، ترکی است اما بسیاری از ادارات و مراکز آموزشی و فرهنگی و هنری و گردشگری، از زبان انگلیسی هم در مکاتبات و محاوره استفاده می‌کنند.

شهرهای ساحلی قبرس شمالی

مساحت و جمعیت قبرس شمالی

قبرس شمالی 3345 کیلومتر مربع است که یک سوم کل جزیره قبرس را  تشکیل می دهد. در 75 کیلومتری شمال قبرس شمالی، کشور ترکیه و در 97 کیلومتری شرق قبرس شمالی هم کشور سوریه قرار دارد. لذا قبرس شمالی با ترکیه و سوریه، همسایه است. بین عرض جغرافیایی 34 درجه و 36 درجه شمالی واقع شده است. جمعیت قبرس شمالی هم اکنون حدود 400 هزار نفر است.

ترکیه، دارای سرانه تولید ناخالص داخلی 28 هزار دلار در سال 2020 میلادی بود در حالی که سرانه تولید ناخالص داخلی قبرس، 37 هزار دلار بود. بیش از 50 هزار نفر از جمعیت قبرس شمالی در نیکوزیا زندگی می‌کنند. جمعیت قبرس شمالی با توجه به مساحت آن، بسیار کم است و لذا انتخاب خوبی برای تفریح و گردش و اقامت بلند مدت با خرید ملک در قبرس شمالی محسوب می شود. پر جمعیت ترین شهر قبرس شمالی نیز نیکوزیا است.

 پایتخت قبرس شمالی

پایتخت قبرس شمالی، نیکوزیا است. بزرگ‌ترین شهر قبرس بوده و تا کنون صدها هزار ایرانی در چند دهه اخیر، عازم این شهر دیدنی با مناظری سرسبز و شگفت‌انگیز شدند. مقصدی عالی برای تحصیل و  مهاجرت و زندگی بلند مدت و حتی سرمایه‌گذاری. بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و مراکز تجاری و سیاسی و دانشگاه‌ها و کالج‌های  قبرس در پایتخت قبرس شمالی واقع شده‌اند. برای خواندن مطالب بیشتر در مورد شرایط تحصیل در قبرس شمالی وارد لینک https://persiahomes.com/studying-in-northern-cyprus/ شوید.

حضور شمار زیادی از کالج‌ها و مدارس و دانشگاه‌های در رشته‌های مهندسی و پزشکی در نیکوزیا سبب شده تا در دو دهه اخیر، همچنان قبرس شمالی یکی از مقصدهای تحصیلی ایرانیان در خارج از کشور باشد که از آن به عنوان سکوی پرش برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر اروپا و آمریکا یاد می‌کنند. خرید آپارتمان در قبرس شمالی هم یک سرمایه گذاری امن محسوب می‌شود، برای کسب اطلاعات بیشتر از سرمایه گذاری در قبرس شمالی اینجا کلیک کنید.

نیکوزیا، شهری تمیز و زیبا با معماری سنتی و مدرن است. از آن به عنوان تنها شهر دو تکه جهان یاد می شود. از جمله شهرهای معروف قبرس شمالی باید به فاماگوستا و گیرنه اشاره کرد که شمار قابل توجهی از جاذبه‌های توریستی قبرس شمالی را در خود جای داده‌اند.

آداب و رسوم قبرس شمالی

هیچ مذهب رسمی وجود ندارد. به آداب و رسوم خود احترام می‌گذارند اما سبک زندگی مدرن را دنبال می‌کنند. فستیوال‌های ماهانه و سالانه بسیاری در کشور برگزار می‌شود و همه آیین ها و ادیان مورد احترام هستند. کشوری که در آن شاهد نقش محوری خانواده و  زندگی گروهی و کم‌تر انفرادی هستیم و سطح ارتباط اجتماعی مردمانش بالا و تعصبات مذهبی دیده نمی شود. رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در این کشور و حفظ محیط زیست و سبک زندگی سبز، در کانون توجه مردم و مسئولان قرار دارد.

در قبرس شمالی، بیش‌تر شاهد فعالیت‌های کشاورزی و گردشگری و خدماتی هستیم و تولید کالا و خدمات پیشرفته رواج ندارد. با این حال، جای خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و خدماتی دانش بنیان و ICT محور هم برای کارآفرینان جهت مهاجرت به قبرس شمالی محسوب می‌شود.

اقتصاد قبرس شمالی

پول ساز ترین صنایع،  ساخت و ساز، گردشگری و کشاورزی است. نیاز روز افزون به نیروی کار تخصصی دارد. مثل استرالیا و کانادا. واحد رسمی پول این کشور لیر ترکیه است. چون آب و هوای مدیترانه ای مطلوب دارد، چهار  فصل سال مقصد گردشگری است. کوه ها و دشت های حاصلخیز و هوای نیمه خشک سبب شده تا اقتصاد قبرس شمالی بر پایه گردشگری و کشاورزی، مورد توجه توریست‌ها و کارآفرینان قرار بگیرد.

فاماگوستا

فاماگوستا یا ماگوسا، یکی از مقصدهای جذاب گردشگری قبرس شمالی است. جایی برای تماشای ده‌ها کلیسا، خانه تاریخی، قلعه تاریخی، بنای قدیمی که قدمت برخی به پیش از میلاد هم باز می‌گردد. سواحل طلایی فاماگوستا هر ساله پذیرای صدها هزار گردشگر از ایران و سایر نقاط جهان است. سواحل تمیز و آبی نیلگون و مرجانی فاماگوستا، مکان خوبی برای اسپا گردها و عاشقان حمام آفتاب است.

جایی مناسب برای اقامت و  مهاجرت و حتی درس و تحصیل و سرمایه گذاری در قبرس شمالی. 

شهر گیرنه در قبرس شمالی

گیرنه

از دیگر شهرهای زیبای قبرس شمالی که سومین شهر بزرگ این کشور به شمار می رود، گیرنه است. مثل فاماگوستا، کالج‌ها و دانشگاه‌های فراوان و  مثل نیکوزیا، محل رفت و آمد بین‌المللی نیست، اما برای طبیعت‌گردی و تماشای جاذبه‌های تاریخی، انتخابی عالی به نظر می‌رسد. از گیرنه به عنوان جواهر قبرس یاد می شود.  طبیعتی سرسبز و محیطی آرام با مناظر دل‌انگیز که برای گردش‌های کوتاه و حتی اقامت میان مدت و بلند مدت، انتخاب هوشمندانه‌ای برای هموطنان به شمار می‌آید.

 

کدخبر: 880350 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟