تیلرهای مدرن چه ویژگی‌هایی دارند؟ + کاربردهای این دستگاه در کشاورزی

 

تیلر؛ از ماشین‌آلات بسیار کاربردی در صنعت کشاورزی مدرن

کشاورزی از صنایعی به شمار می‌رود که تحت تاثیر پیشرفت تکنولوژی قرار گرفته و توسعه پیدا کرده است. در حال حاضر از ماشین‌آلات متعددی برای انجام فرایندهای کشاورزی استفاده می‌شود که هر کدام دارای کاربردهای منحصربه‌فردی هستند. یکی از این ماشین‌آلات کشاورزی، تیلر است که کاربرد زیادی در این صنعت دارد. در این مطلب با انواع تیلر مدرن و کاربردهای آن در صنعت کشاورزی آشنا می‌شویم.

تیلر چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

تیلر نوعی تراکتور است که نسبت به تراکتور سایز بسیار کوچک‌تری دارد. به طور کلی تیلر دارای تمام قابلیت‌های تراکتور است؛ اما از آن در زمین‌هایی با ابعاد کوچک استفاده می‌شود. باید بدانید که تیلر دو چرخ دارد و دسته‌های آن درست مانند دسته موتورسیکلت است. برخی از انواع تیلر صندلی دارند که به آن‌ها تیلر کوپل گفته می‌شود. این نوع تیلرها را به صورت نشسته می‌توان هدایت کرد. باید بدانید که تیلرها به پنجه‌های دوار مجهز هستند و از آن‌ها می‌توان در فرایندهای مختلف کشاورزی مانند تراکتور استفاده کرد.

به طور کلی استفاده از تیلر در فرایندهای کشاورزی مزایای زیادی دارد که یکی از آن‌ها از بین بردن حیوانات و حشرات موذی است که باعث اختلال در رشد محصولات می‌شوند. همچنین تیلر آفات را از بین برده و کیفیت خاک را افزایش می‌دهد. در واقع تیلر به افزایش نفوذپذیری خاک کمک می‌کند تا آب به‌راحتی به وارد منافذ آن شود.

ویژگی‌ها و کاربردهای مهم تیلر در صنعت کشاورزی مدرن

به طور کلی بیشتر در زمین‌های باتلاقی و شالیزارها از تیلر استفاده می‌شود. به دلیل سبک بودن تیلر و آسان بودن کار با آن بیشتر کشاورزان ترجیح می‌دهند که به‌جای تراکتور از تیلر استفاده کنند. قبل از بذر یا نهال، لازم است خاک زمین نرم شود؛ چرا که در فصل سرما سفت‌وسخت شده است. برای این کار تیلر گزینه بسیار مناسبی خواهد بود، چرا که با استفاده از آن می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان خاک کل زمین را برای کاشت بذر یا نهال آماده کنید.

به عبارتی از تیلر برای عملیات شخم زدن زمین در مدت‌زمان کوتاه استفاده می‌شود. از سایر کاربردهای تیلر در کشاورزی می‌توان به نرم کردن خاک‌های سنگین، شکستن لایه‌های سخت خاک، کندن علف‌های هرز و موارد دیگر اشاره کرد. به غیر عملیات شخم زدن و کاشت بذر، از تیلر در آبیاری و پاشیدن کود نیز می‌توان استفاده کرد. یکی از کاربردهای ویژه تیلر که یکی از مزایای آن نسبت به تراکتور به شمار می‌رود، خرد کردن کلوخ و قابلیت نصب ادوات مختلف برای سم‌پاشی و آبیاری وجود دارد. باید بدانید که ابزارهای و ادوات مختلفی را می‌توان به تیلر متصل کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به خیش یا گاوآهن، روتاری یا همان دستگاه کلوخ، دیسک، سم‌پاش، تریل و پمپ آب اشاره کرد.

انواع مدرن تیلر و مشخصات آن‌ها

تیلرها را از چند نظر مختلف می‌توان دسته‌بندی کرد که یکی از آن‌ها بر اساس نوع موتور و پیشرانه است. از این نظر انواع مدرن تیلر به دو دسته تیلر بنزینی و تیلر دیزلی یا همان گازوئیلی تقسیم می‌شوند. همان‌طور که از نام انواع تیلر از این نظر مشخص است، دسته اول از بنزین برای سوخت استفاده می‌کنند و دسته دوم با گازوئیل کار می‌کنند. از نظر دنده و چرخ، تیلرها انواع متعددی دارند که کاربرد هر کدام متفاوت است.

تیلرها از نظر نوع دنده به دو دسته تیلر دنده‌سبک و تیلر دنده‌سنگین تقسیم می‌شوند. نوع دنده‌سبک تیلرها برای فرایندهایی که به قدرت کم و سرعت بالا نیاز دارند، به کار برده می‌شود. اما تیلرهای دنده‌سنگین دقیقا برعکس نوع سبک هستند و در فرایندهای نیازمند قدرت بالا و سرعت پایین کاربرد دارد. باید اشاره کرد که تیلرهای دنده‌سنگین در زمین‌های باتلاقی و شالیزارها کاربرد زیادی دارند.

از نظر نوع چرخ تیلرها به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • آهنی استوانه‌ای: تیلرهای دارای چرخ آهنی استوانه‌ای برای شخم زدن مزارع و شالیزارها با زمین آبگیر استفاده می‌شوند
  • آهنی پره‌دار: در زمین‌های کشاورزی دارای خاک سفت‌وسخت از تیلرهای دارای چرخ آهنی پره‌دار استفاده می‌شود
  • پلاستیکی: تیلرهای دارای چرخ پلاستیکی در فرایندهای سبک، کشیدن بار در سطوح صاف و حرکت در جاده‌ها کاربرد دارند

تیلر

نکاتی که در هنگام کار با تیلر باید رعایت شوند

توجه داشته باشید در صورتی که زمین کشاورزی بیشتر از 30 درجه شیب داشته باشد نباید از تیلر در آن زمین استفاده کرد. در زمانی که تیلر روشن است، به‌هیچ‌عنوان به قطعات آن دست نزنید. قبل از شروع کار با تیلر ابتدا درباره روش روشن و خاموش کردن دستگاه و کار با آن اطلاعات کافی کسب کنید تا بدون مشکل بتوانید با آن کار کنید. قبل از اینکه بخواهید تیلر را روشن کنید، مطمئن شوید که هیچ فرد یا حیوانی به دستگاه نزدیک نشده باشند. به‌هیچ‌وجه در زمان خستگی و خواب‌آلودگی با تیلر کار نکنید. حتما مراقب باشید که کودکان به دستگاه نزدیک نشوند؛ برای این کار می‌توانید کودکان را از خطرات نزدیک شدن به تیلر آگاه کنید. دقت داشته باشید زمانی که تیلر روشن است، برای تعویض روغن یا سوخت‌گیری اقدام نکنید.

یک نکته بسیار مهم درباره کار با تیلر این است که به‌هیچ‌عنوان نباید در فضای بسته این دستگاه را روشن کنید؛ این کار حتما باید رد فضای باز انجام شود. باید اشاره کرد که باید از تیلر به‌آرامی استفاده کنید و بسیار نرم و آرام آن را بچرخانید. در زمان کار با تیلر حتما باید ایمنی را رعایت کنید؛ به این معنی که باید لباس‌های ایمنی مانند دستکش، کفش و عینک ایمنی بپوشید. به این ترتیب از آسیب به بدن و خسارت جانی جلوگیری می‌شود. توجه داشته باشید که از تیلر در زمین‌هایی که احتمال سر خوردن آن وجود دارد، استفاده نکنید.

بهترین تیلرهای مدرن

بهترین تیلرهای مدرن را از مجموعه کوهستان بخرید

استفاده از تیلر کمک زیادی به کشاورزان در انجام فرایندهای کشاورزی می‌کند. با استفاده از این دستگاه در زمان صرفه‌جویی می‌شود، همچنین خسارات کشاورزی و هزینه آبیاری کاهش می‌یابد. از سوی دیگر تیلر مصرف سوخت پایینی دارد و هزینه تعمیر آن کمتر از دیگر ماشین‌آلات کشاورزی است. اگر به دنبال خرید تیلر برای انجام فرایندهای کشاورزی خود هستید، حتما باید به یک فروشگاه معتبر و باسابقه در این زمینه مراجعه کنید. مجموعه ادوات کشاورزی کوهستان با سال‌ها تجربه در زمینه عرضه ابزارآلات و ماشین‌آلات کشاورزی گزینه‌ای ایده‌آل در این زمینه است. به این ترتیب می‌توانید به وب‌سایت مجموعه کوهستان مراجعه کرده و محصولات آن را مشاهده کنید. سپس با مقایسه آن‌ها با یکدیگر، انواع ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نظر خود را بخرید.

 

کدخبر: 875527 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟