محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه، دو طبقه و سه طبقه

یادتان باشد که تیرآهن‌ها دارای اندازه‌های مختلفی هستند و از معروف‌ترین و پرکاربردترین سایزها هم باید به تیرآهن سایز ۱۴، ۱۶ و ۱۸ اشاره کنیم.

محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه

برای هر سازه‌ای باید به‌سراغ تیرآهنی برویم که از نظر اندازه مناسب است و می‌تواند بار ساختمان را تحمل کند. گاهی‌اوقات، استفاده از سایزی بالا از تیرآهن باعث می‌شود که فقط هزینه‌هایتان بالاتر برود و در واقع، با توجه به شرایط و ویژگی‌های سازه، نیازی به استفاده از سایزی کمتر از تیرآهن وجود دارد.

در سازه‌های تک‌طبقه باید به‌سراغ سایز متناسبی از تیرآهن بروید. در صورتی که اسکلت فلزی برای ساختمان استفاده شود، تیرآهن‌ها نقش مهمی در بالارفتن بنا خواهند داشت. اسکلت‌های ساختمان‌های تک‌طبقه معمولاً به‌طور بتنی هم کار می‌شوند.

برای محاسبه تیرهای لازم برای بناهای تک‌طبقه باید پیش از هرچیز به سایز تیرآهن دقت کنید. با مشخص‌شدن سایز تیر، نوبت به تعداد آنها و تعیین فاصله میان تیرآهن‌ها می‌رسد.

همه این موارد باید طوری انتخاب شوند که امنیت و استحکام سازه را حفظ کنند. تعداد تیرآهن‌ها که مشخص می‌شود، وزن مصالح لازم هم ارزیابی و معین می‌گردد.

برای محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه باید وزن یکی از تیرها را محاسبه و در تعداد موردنیاز ضرب کنید. برای احتساب وزن تیرها می‌توانید به‌سراغ جدول معیار و استاندارد اشتال بروید.

برای سازه‌های یک‌طبقه معمولا از سایز ۱۲ تیرآهن استفاده می‌شود. این تیرها در قسمت ستون کاربرد دارند. اگر به‌سراغ تیرآهن‌هایی با اندازه بزرگ‌تر بروید، هزینه بیهوده‌ای صرف می‌کنید که هیچ کاربردی هم برایتان نخواهد داشت.

تیرآهن برای ساختمان دو طبقه

محاسبه تیرآهن برای ساختمان دو طبقه

پیش از هرچیز مشخص کنید که چه سایز و اندازه‌ای از تیرآهن می‌تواند استحکام بنا را تضمین کند. با چنین برآوردی، مدیریت هزینه‌ها حالت مقرون‌به‌صرفه‌تری پیدا خواهد کرد.

در ساختمان‌های دو طبقه هم به تیرآهن‌هایی برای ایجاد ستون‌های اصلی بنا نیاز است و هم به تعدادی ستون فرعی احتیاج دارید که برای پوشش سقف به کار می‌روند.

گاهی هم نیاز است که تیرهای فرعی در میان تیرهای اصلی قرار بگیرند تا سازه مستحکم‌تر شود. شیوه استقرار این تیرهای فرعی در میان تیرهای اصلی هم به شکل شیب‌دار است.

تیرهای اصلی دارای اندازه‌های بزرگ‌تری نسبت به تیرهای فرعی‌اند. در انتخاب و محاسبه تیرآهن برای سازه دوطبقه، نوع اسکلت مهم است.

اگر اسکلت بنا بتنی باشد، از میلگردها استفاده می‌شود و چنانچه اسکلت فلزی باشد، نیاز به تیرآهن‌ها خواهید داشت.

نوع تیرآهن برای بناهای دوطبقه که انتخاب می‌شود، باید به سراغ تیرآهن‌های اصلی و فرعی بروید. با جدول اشتال وزن کلی آهن موردنیاز را محاسبه کنید و تعداد تیرها را به‌دست بیاورید.

در سازه‌های دوطبقه معمولا از تیرآهن‌هایی با اندازه ۱۸ و ۲۰ استفاده می‌شود. باید هزینه پرداختی لازم برای این تیرآهن‌ها و مصالح دیگر نظیر قیمت نبشی امروز و تاریخ‌های دیگر را هم برای تخمین هزینه‌ها در اختیار داشته باشید.

 محاسبه تیرآهن برای ساختمان سه طبقه

در ساختمان‌های سه‌طبقه هم باید در صورت استفاده از اسکلت فلزی به‌سراغ تیرهایی بروید که از نظر اندازه مناسب‌اند و می‌توانند مقاومت و استحکام لازم را به بنا پیشکش کنند.

برای پیداکردن وزن تیرها هم باید به‌سراغ جدول اشتال بروید و وزن را مشاهده کنید. امکان استفاده از محاسبات ریاضی هم وجود دارد.

در این روش نیاز به تعیین وزن مخصوص دارید. وزن مخصوص تیرآهن را از اطلاعات کارخانه سازنده به‌دست بیاورید. محاسبه وزن تیرآهن به‌ این شرح است که طول تیر در وزن مخصوص ضرب می‌شود.

وزن یک تیر که محاسبه شد، نوبت به ضرب‌کردن آن در تعداد تیرهای موردنیاز می‌شود. برای سازه‌های سه‌طبقه از تیرآهن‌های ۱۸ به بالا استفاده می‌شود.

هرچقدر که اندازه تیرها بیشتر باشد، هزینه‌شان هم بالاتر می‌رود. با مرور قیمت روز تیرآهن در اندازه‌های مختلف می‌توانید به برآورد مناسبی در این زمینه برسید.

فرمول محاسبه وزن تیرآهن‌ها

فرمول محاسبه وزن تیرآهن‌ها برای سازه‌هایی با طبقات مختلف

با استفاده از جدول اشتال و برای هر نوع تیرآهن با کمک فرمول زیر اقدام به محاسبه وزن تیرها کنید:

وزن تیرآهن= اندازه طولی تیرآهن * وزن مخصوص تیرآهن در جدول اشتال

از سایزهای پرطرفدار تیرآهن برای استفاده در سازه‌های مختلف باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تیرهای IPE: ضخامت بال و جان این تیرها یکسان است. برای ساختمان‌های چندطبقه، معمولا از این تیرها استفاده می‌شود.
  • تیرهای INP: تیرآهن‌های این دسته‌بندی در تولید از استانداردهای چین و روسیه پیروی می‌کنند. این تیرآهن‌ها در بخش بال در ابتدا نازک‌اند و تا بخش انتهایی‌شان، ضخامت تدریجاً بیشتر می‌شود. شیبی ملایم در ضخامت بال‌هایشان دیده می‌شود.
  • تیرآهن IPB: تیرآهن‌های این گروه با نام بال‌پهن هم شناخته می‌شوند. طول بال‌های این تیرها بیشتر از نوع IPE است و در دو نوع سنگین و سبک تولید می‌شوند.

نوع و اندازه تیرآهن‌ها در تعیین وزن این محصولات برای سازه‌های مختلف اثرگذار است. به‌طور معمول، برای هر مترمکعب از سازه به ۴۰ تا ۷۰ کیلوگرم تیر نیاز خواهید داشت.

به جدول زیر هم که با استفاده از اطلاعات جدول اشتال تعیین شده، دقت کنید تا مثالی از این موضوع را بهتر درک کنید و بتوانید دید مناسبی برای تخمین قیمت هاش یا انواع مختلف تیر و مصالح دیگر به‌دست بیاورید.

عوامل مهم در محاسبه تیرآهن برای ساختمان

عوامل مهم در محاسبه تیرآهن برای ساختمان چیست؟

فارغ از اینکه هر ساختمان چند طبقه دارد، طراحی آن و عوامل گوناگون دیگر هم روی تعداد و اندازه تیرآهن‌های مصرفی‌اش اثرگذار هستند. از جمله این عوامل باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سقف‌هایی که در سازه به کار رفته‌اند.
  • نوع سقف سازه‌ها روی انتخاب تیرآهن‌ها اثرگذار است؛ برای مثال، اینکه سقف کامپوزیت است یا عرشه فولادی و کرومیت.
  • تعداد دهانه‌هایی که در هر راستا از سازه موجودند هم در محاسبه تیرآهن نقش دارند.
  • موقعیت سازه از نظر آسیب‌پذیری زلزله یا نوع خاک هم در تعیین تیرآهن‌ها در نظر گرفته می‌شوند.
  • فاصله میان ستون‌ها هم از نکات طراحی است که از سوی مهندسان پروژه تعیین می‌شوند و روی انتخاب نوع و تعداد تیرآهن‌ها اثر می‌گذارند.

در آخر

برای تهیه انواع مقاطع فولادی در فرایند ساخت‌وساز باید از قیمت‌ها به‌خوبی آگاه باشید. برای آگاهی از قیمت‌ها هم نیاز به مراجعه به پایگاهی دارید که استعلام‌گیری از نرخ محصولات و مقاطع فولادی را برایتان ممکن می‌کند.

شرکت آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) در این زمینه مرجعی قابل‌اطمینان و به‌روز است که اطلاعاتی دقیق و درست را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

برای قیمت‌گرفتن محصولاتی مانند انواع تیرآهن به این سایت مراجعه کنید و ضمن آگاهی از قیمت‌ها در جریان نوسانات ارزش هر محصول و تحلیل تغییراتش هم قرار بگیرید. برای ارتباط و تماس با آیرومارت، روش‌های زیر پیش رویتان است:

  • با شماره تلفن ۰۲۱-۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.
  • به وبسایت iromart.com مراجعه کنید.

آیرومارت سابقه سالیان طولانی فعالیت در حوزه تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی را در کارنامه خود دارد و از معتبرترین‌ نام‌ها در این حوزه است. با استعلام‌گیری قیمت‌ها از این مرجع هم می‌توانید راه خود در برآورد هزینه‌ها و برنامه‌ریزی‌هایتان را کوتاه کنید.

کدخبر: 868888 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟