۵ نکته مهم حسابداری برای مدیران غیر مالی

چرا دانش مالی و حسابداری برای مدیران واجب است؟

مدیران کسب و کار و صاحبان سرمایه، عموما با مدیریت مالی و مفاهیم حسابداری آشنایی ندارند. اما این اتفاق می‌تواند به ضرر آن‌ها تمام شود. مدیر، باید با اکوسیستم حاکم بر سازمان خود، آشنا باشد. اطلاع از قوانین حسابداری و امور مالی، برای کنترل اتفاقات درون و برون سازمانی مهم است. مدیر باید بتواند بین حسابدار و مدیر مالی تفاوت قائل شود و نقش هر کدام از آن‌ها را بداند.

علاوه بر آن، مدیریت یک مجموعه، نقش مهمی در تصمیم گیری‌های مالی مانند سرمایه گذاری، رسیدگی به حساب و کتاب شرکت، تعیین مسیر سودآوری و ورود به بازارهای مالی مختلف دارد. اما بدون گذراندن دوره حسابداری و کسب اطلاعات مالی، این کار ممکن است؟ یقینا خیر. بنابراین لازم است تمام مدیران مالی و غیرمالی، 5 نکته مهم را درباره وضعیت مالی شرکت، بدانند. 

دانش مالی و حسابداری

5 نکته حسابداری که مدیران غیر مالی باید بدانند

همانطور که اشاره کردیم، بر همه مدیران واجب است که فارغ از حوزه کاری خود، درباره حسابداری و نحوه رسیدگی به امور مالی، اطلاعاتی داشته باشند. 5 نکته‌ای که در ادامه معرفی می‌شود، یک نقشه راه پیش پای شما می‌گذارد.

با مفاهیم اولیه حسابداری مقدماتی آشنا شوید

گذراندن دوره حسابداری مقدماتی یا گرفتن مدارک آموزش حسابداری مقدماتی به شما کمک می‌کند تا با اصول اولیه و پایه حسابداری، آشنا شوید. شما به عنوان یک مدیر قرار نیست خودتان دست به کار شده و کار حسابداری را انجام بدهید. اما باید به اندازه کافی با مقدمات حسابداری، آشنا باشید تا بتوانید صورت‌ها و گزارشات مالی را بررسی و تایید کنید. تحلیل درست از گزارشات مالی می‌تواند به شما کمک کند تا برای تصمیمات آتی شرکت، مسیر درستی را پیش ببرید. 

با حسابرسی بیمه تامین اجتماعی آشنا شوید

برای پیش بردن اهداف تجاری شرکت، به حضور کارمندان مختلف در بخش‌های گوناگون سازمان نیاز دارید. هر کدام از این کارمندان، حقوق، مزایا و بیمه مخصوص به خود را دارد. پرداخت بیمه و حق سنوات هر شخص، بر عهده کارفرما یا مدیریت مجموعه است. محاسبه نرخ بیمه و تهیه و ارسال لیست بیمه هم برعهده حسابداران شرکت است. اما شما به عنوان مدیر باید لیست را قبل از ارسال و ثبت در سازمان، تایید کنید. با گذراندن دوره حسابداری بیمه می‌توانید با تمامی بخش‌های مربوط به تامین اجتماعی، آشنا شوید. 

با نحوه محاسبه انواع مالیات آشنا شوید

شرکت‌های بازرگانی، شرکت‌های خدماتی، شرکت‌های آموزشی، شرکت‌های تولیدی و… با انواع مالیات با نرخ‌های متفاوت، درگیر هستند. پرداخت مالیات بر عهده تولید کننده و مصرف کننده است. در صورتی که به موقع مالیات خود را محاسبه و پرداخت کنید، مشمول جریمه‌های مالیاتی نخواهید شد. سازمان امور مالیاتی، برای رسیدگی، تهیه اظهارنامه و ارسال آن به سامانه‌های اداره مالیات، مهلت قانونی تعیین می‌کند. شما به عنوان مدیر باید در کنار مدیر مالی شرکت، میزان درآمد و سود شرکت را مشخص کرده و مالیات آن را پرداخت کنید. 

با اصول حسابداری حقوق و دستمزد آشنا شوید

به عنوان مدیر ممکن است مدیریت یک مجموعه با کارمندان و کارگران با حقوق روزانه، هفتگی یا ماهانه را برعهده داشته باشید. دوره حسابداری حقوق و دستمزد، برای آشنایی بیشتر مدیران با نحوه محاسبه و پرداخت حقوق ایجاد شده است. با اینکه محاسبه فیش حقوقی و مزایای شغلی بر عهده حسابدار است اما شما هم باید قبل از پرداخت، تاییدیه‌های لازم را امضا کنید. کنترل و نظارت بر میزان حقوق و دستمزد هر عنوان شغلی، می‌توانید تاثیر مستقیم روی میزان سودآوری و درآمد شرکت داشته باشد. 

با انواع صورت‌های مالی اساسی آشنا شوید

مدیر شرکت از بخش‌های مختلف گزارش دریافت می‌کند و باید به هیئت مدیره و نهاد‌های دولتی، گزارش بدهد. برای تنظیم گزارشات، به صورت‌های مالی اساسی نیاز دارید. در بررسی وضعیت شرکت، نمی‌توان از گزارشات مالی و حسابداری استفاده نکرد. بنابراین باید اطلاعات کافی را در زمینه گزارش وجوه نقد، گزارش معاملات فصلی، گزارش سود و زیان، گزارش حقوق صاحبان سهم و… داشته باشید. 

حسابداری بهتر است یا آموزشگاه حسابداری

هنرستان حسابداری بهتر است یا آموزشگاه حسابداری؟

برای یادگیری امور مالی، بهترین گزینه هنرستان حسابداری است. کسی که دانش مالی را در هنرستان حسابداری و از پایه یاد گرفته، می‌تواند شانس بیشتری برای گرفتن فرصت‌های بهتر در بازار کار داشته باشد. اما محدودیت سنی ثبت نام در هنرستان حسابداری، باعث می‌شود که نتوانید از آموزش‌های این هنرستان‌ها برای یادگیری امور مالی، استفاده کنید. در مقابل، آموزش‌های آکادمیک دانشگاهی هم زمان‌بر و غیرمفید است. بنابراین می‌توانید برای یادگیری امور مالی شرکت، از دوره‌های تخصصی آموزشگاه حسابداری، کمک بگیرید. 

بهترین دوره حسابداری برای مدیران غیرمالی

بهترین دوره حسابداری برای مدیران غیرمالی، آن است که تمام حوزه‌های 5 مورد گفته شده را پوشش بدهد. شما به عنوان مدیر، باید اطلاعات مالی مقدماتی کافی را داشته باشید. مدیریت یک سازمان نمی‌تواند بدون دانش مالی، برای ورود به حوزه‌های مختلف سرمایه گذاری، تصمیم گیری کند. رسیدگی به حقوق و دستمزد، بیمه، مالیات و… هم که نظر مستقیم مدیریت مجموعه بستگی دارد. شما می‌توانید از دانش آموخته‌های هنرستان حسابداری یا فارغ التحصیلان رشته حسابداری در دانشگاه برای رسیدگی به امور مالی شرکت کمک بگیرید، اما خودتان هم باید به اندازه کافی با حسابداری و شاخه‌های آن، آشنا باشید. 

 

کدخبر: 833653 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟