انواع چاه فاضلاب خانگی و صنعتی و کاربرد آنها

 رعایت نکات مهم در حفر چاه فاضلاب باعث می شود که بتوان از این سیستم ها بدون هیچ گونه مشکلی استفاده نمود .

چرا به چاه فاضلاب نیاز داریم؟

سیستم فاضلاب یکی از ویژگی های ضروری زندگی متمدن است . فرقی نمی کند که در حال زندگی در یک شهر صنعتی بزرگ باشید و یا در یک کلبه روستایی زندگی کنید . از طریق چاه فاضلاب ، زباله هایی تخلیه می شوند که عدم دفع آنها مشکل بزرگی در زندگی به وجود می آورد.

سیستم های فاضلاب مانند هر سازه دیگری نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. آنها باید نظارت شوند، بدین منظور باید تعمیرات مداوم را به طور دوره ای انجام دهید . در صورتی که سیستم فاضلاب مسدود شود ممکن است مداخله اضطراری لازم باشد که برای اطمینان از تمامی فرایند ها چاه فاضلاب مورد نیاز است.

ساخت شبکه ها و سازه های فاضلاب باعث می ‌شود استانداردهای مربوط به تعداد و مکان چاه ها ، انواع آنها ، چیدمان و همچنین الزامات نگهداری سیستم فاضلاب تعریف شود.

طبقه بندی چاه های فاضلاب

سازه های مربوط به چاه های فاضلاب با توجه به اصطلاحات فنی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند . این تقسیم بندی بسته به اینکه از چه ویژگی های طبقه بندی استفاده خواهد شد انجام می شود . به عنوان مثال ، می توان چاه را بر اساس مواد ساخت، هدف یا روش ساخت آنها تقسیم بندی نمود.

شبکه های زهکشی که بر روی آنها چاه های فاضلاب نصب شده‌اند برای انتقال فاضلاب با ترکیبات مختلف طراحی شده اند که عبارتند از:

- چاه های فاضلاب خانگی

این دسته از چاه های فاضلاب شامل آب هایی است که در نتیجه اختلاط با زباله ها تغییر ترکیب دادند و بسته به آلاینده های تشکیل دهنده به دودسته خانگی و مدفوعی تقسیم بندی می شوند.

- چاه های فاضلاب صنعتی

این چاه ها شامل آب هایی هستند که در نتیجه آلودگی به زباله های صنعتی، ترکیب مکانیکی و شیمیایی خود را تغییر داده‌اند.

- چاه های فاضلاب جوی

این چاه ها شامل آب هایی است که در نتیجه ذوب فعال بارش های زمستانی ، سیل و آب باران ایجاد شده‌اند.

علاوه بر انواع فاضلاب ذکر شده، فاضلاب جریان های جمع آوری شده توسط سیستم زهکشی که وظیفه آن قلمرو یا تخلیه آب های زیرزمینی از سازه‌های ساختمانی زیرزمینی است نیز ، می شود.

چاه های سیستم های فاضلاب بر اساس مواد ساخت به موارد زیر تقسیم بندی می شوند:

- چاه‌های فاضلاب آجری

زمانی آجر اغلب برای ساخت چاه استفاده می شد اما با گذشت زمان سازه های آجری کمتر و کمتر استفاده شدند.

- بتن

سازه های بتنی یک نسخه سنتی از مواد برای حفر چاه فاضلاب هستند.

- پلاستیک

بدیهی است که ترکیبات با پایه پلیمری مواد آینده هستند .

 

پرکاربرد ترین سازه های پیش ساخته که اصطلاحا کول سیمانی نام دارند. این مواد در برابر تاثیرات شیمیایی مقاومت زیادی داشته و در طولانی مدت می ‌توانند نوسانات شدید دما را تحمل کنند . این سازه ها همچنین  آب را عبور نداده و جذب نیز نمی کنند. قیمت کول سیمانی چاه ، باعث شده کاربرد وسیعی در حفاری چاه آب ، چاه فاضلاب ، قنات ها و.. داشته باشند. کول میله ای و کول انباری از پرکاربرد ترین انواع آن هستند. 

نمونه کول سیمانی

سیستم های فاضلاب به دو دسته آلیاژی و صادراتی تقسیم بندی می‌شوند . سیستم فاضلاب آلیاژی ، فاضلاب را به تصفیه خانه ها ، تاسیسات یا میدان های تخلیه منتقل می کند و سیستم های فاضلاب صادراتی فقط پساب ها را برای پمپاژ و حذف بعدی جمع آوری می کند. چاه های موجود در هر دو نوع سیستم می‌ توانند عملکرد های یکسان و متفاوتی داشته باشند.

این چاه ها با توجه به مسئولیت های عملکردی به موارد زیر تقسیم بندی می شوند:

چاه های انباشته

این چاه ها برای جمع آوری پساب و برای استخراج و حذف بعدی استفاده می‌شود. طبیعتاً در شبکه های فاضلاب صادراتی در حال ساخت هستند.

چاه‌های گردآورنده

این چاه ها برای جمع‌آوری فاضلاب از چندین انشعاب فاضلاب و هدایت آنها به مخزن ذخیره سازی تصفیه خانه فاضلاب یا زمین های تخلیه طراحی شده اند . آنها هم در شبکه های آلیاژی و هم در شبکه های شاخه صادراتی استفاده می شوند.

چاه های فیلتر کننده

از این چاه ها برای دفع کسر مایع پساب ها به روش طبیعی استفاده می شود و نقش تصفیه خانه های فشرده فاضلاب را ایفا می کنند که فاضلاب رها شده از آلودگی های زیست محیطی را به خاک یا بدنه های آبی منتقل می کنند  . این چاه ها منحصراً با نوع آلیاژی فاضلاب همراه هستند.

چاه های دیده بان

این چاه ها در بخش های جمع کننده بیش از ۵۰ متر و همچنین در تمام نقاط عطف و اتصالات گره ای بزرگراه ها ساخته می ‌شوند و از آنها برای نظارت بر عملکرد سیستم فاضلاب ، عملیات تمیز کردن و تعمیرات دوره‌ای استفاده می شود . این چاه ها در هر دو نوع فاضلاب استفاده می شوند.

 

نکات مهمی که هنگام حفر چاه فاضلاب باید رعایت شود، شامل چیست؟

هنگام حفر چاه فاضلاب باید بین چاه جدید و چاه قدیمی فاصله ایمن و استاندارد وجود داشته باشد. این کار باعث می شود که دیواره های چاه قدیمی به داخل چاه جدید فرو نریخته و جان حفاران به خطر نمی‌افتد . همچنین از ورود گازهای موجود در چاه فاضلاب قدیمی به چاه فاضلاب جدید که ممکن است باعث خفگی کارگران یا مسمومیت و مرگ آنها شود، جلوگیری می شود.

برای جلوگیری از خطرات ایمنی مانند ریزش آب بر روی دیواره های چاه فاضلاب باید در مرکز چاه یک لوله تخلیه فاضلاب نصب شده و در انتهای لوله نیز از یک لوله ای با زاویه ۹۰ درجه استفاده شود تا مطمئن شوید که فاضلاب به طور کامل به بیرون ریخته و بر روی دیواره های چاه نمی ریزد.

قرار دادن کول یا دورچین دور چاه فاضلاب از ایجاد حوادث و هزینه های مالی و جانی جلوگیری نموده و ایمنی چاه را نیز تضمین می کند.

فراموش نکنید که یکی دیگر از نکات مهم در حفر چاه فاضلاب استفاده از سیستم تهویه در چاه فاضلاب است که به عنوان یکی از قوانین مهم در حین حفر چاه فاضلاب در نظر گرفته می شود.

 کول ترابی : تولیدکننده انواع کول بتنی چاه 

تلفن مستقیم: 09123904472

kaval.ir

کدخبر: 802580 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟