چه ابزارهایی برای اسباب کشی منزل نیاز داریم؟

اگر شما هم در حال آماده‌شدن برای اسباب کشی هستید، احتمالا نیاز دارید تا از یک فرد باتجربه در مورد زیروبم این کار بپرسید و مهم‌ترین سؤال شما این است که چه ابزارهایی برای اسباب کشی نیاز داریم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد وسایلی که باعث می‌شوند اثاث کشی راحت‌تری باشید، آشنا شوید.

هرچند این‌روزها، خدمات بسته‌بندی و اسباب کشی آنلاین رایج شده و کارها را تا اندازه زیادی راحت کرده است، به‌دلیل وسواس یا حساسیت‌های ویژه انجام بخشی از کار و بسته‌بندی برخی لوازم را نمی‌توان به دیگران سپرد. اسباب کشی منزل کاری زمان‌بر و خسته‌کننده است. باید از چند روز قبل از روز اسباب‌کشی، وسایل خود را جمع کنید و برای رفتن آماده شوید. برای جمع کردن وسایل خانه به ابزارهایی نیازی دارید که کارتان را راحت می‌کنند. غیر از راحت‌شدن کار، استفاده از این ابزارها باعث می‌شود که وسایل شما در سلامت کامل به مقصد جدید منتقل شوند. برای اینکه وسیله‌ها آسیبی در مسیر نبینند باید با دقت آنها را بسته‌بندی کنید.

البته این فهرست شامل وسایلی است که برای بسته بندی لوازم منزل و جابه‌جایی آنها نیاز دارید. چیزهایی که برای تمیز کردن خانه جدید نیاز دارید در این فهرست قرار نداده‌ایم.

بخش اول: ابزارهای لازم برای بسته بندی لوازم منزل

از چند روز قبل از شروع اثاث کشی باید وسایل خود را جمع کنید. برای جمع کردن ایمن وسایل به این ابزارها نیاز دارید:

۱. جعبه و کارتن

جعبه مهم‌ترین وسیله برای اسباب‌کشی است. برای حمل و نقل وسایل کوچک و خرده‌ریزها می‌توانید جعبه‌های رایگان را از فروشگاه‌های مختلف جمع کنید. اما برای وسایل بزرگ بهتر است که کارتن‌های محکم‌تر مخصوص اسباب‌کشی را خریداری کنید.

کارتن در ابعاد مختلف تهیه کنید. برای وسایل سنگین‌تر مثل کتاب از کارتن‌های کوچک‌تر استفاده کنید و وسایل کوچک‌تر را در کارتن‌های بزرگ بگذارید. وقتی وسایل سنگین مثل کتاب را در جعبه‌های بزرگ بگذارید، وزن جعبه بسیار زیاد می‌شود. هم حمل و نقل آن سخت می‌شود و هم احتمال پاره‌شدن جعبه وجود دارد.

برای بعضی وسایل ممکن است لازم باشد که از کارتن‌هایی با اشکال و ابعاد مختلف استفاده کنید. مثلا برای تلویزیون‌های تخت و بزرگ بهتر است از کارتن‌های خود تلویزیون که از قبل نگه داشته‌اید استفاده کنید یا کارتن مشابه بخرید.

۲. کاغذها و نایلون حباب‌‌دار ضربه‌گیر

اگر بخواهید هزینه‌ کمی برای اسباب کشی منزل بپردازید، می‌توانید از خرید این وسایل صرف‌نظر کنید ولی فراموش نکنید که داشتن این وسایل و قرار دادن آن کنار چیزهای شکستنی، احتمال خراب‌شدن و شکستن وسایل و ظرف‌های شما را کم می‌کند.

پلاستیک‌های حباب‌دار ضربه‌گیر را می‌توانید به‌صورت متری از ابزارفروشی‌ها و فروشگاه‌های مشابه بخرید. روزنامه‌ باطله هم در روزنامه‌فروشی‌ها به فروش می‌رسد. روزنامه و ضربه‌گیرها را بین ظروف و وسایل شکستنی قرار دهید.

اگر با دقت از آنها استفاده کنید و اگر جای کافی برای نگهداری خرده‌ریزها داشته باشید، می‌توانید این پلاستیک‌های حباب‌دار را لوله کنید و برای اسباب‌کشی‌های بعدی نگه دارید تا هر بار مجبور به هزینه‌کردن نباشید.

۳. نوارچسب پهن

بسته بندی لوازم منزل

برای بستن در کارتن‌ها و جعبه‌ها، برای محکم کردن پلاستیک‌های ضربه‌گیر برای بستن و محکم‌کردن در یخچال، گاز و کشوها از نوارچسب‌های پهن استفاده کنید. نسبت به مقدار وسایلی که دارید چند نوارچسب تهیه کنید چون معمولا در بسته بندی لوازم منزل، همیشه نوارچسب کم می‌آید.

چون به مقدار زیادی نوارچسب نیاز دارید، می‌توانید انواع ارزان‌تر را بخرید ولی سعی کنید کیفیت قابل‌قبولی داشته باشد و در حین اسباب‌کشی، جعبه‌ها به‌دلیل بی‌کیفیتی چسب، باز نشوند.

۴. قیچی

همیشه موقع اسباب کشی منزل یک قیچی تیز در دسترس داشته باشید. برای بریدن نوارچسب، برای باز کردن در جعبه‌ها یا حتی درست کردن یک جعبه با ابعاد دلخواه خود، به قیچی نیاز پیدا می‌کنید.

۵. خودکار و کاغذ

از خودکار و کاغذ برای یادداشت کردن اطلاعات ضروری استفاده کنید. مثلا بعد از اتمام بسته بندی لوازم منزل، تعداد جعبه‌هایی که دارید بشمارید و ثبت کنید یا اینکه ممکن است لازم باشد که قبل از جابه‌جا کردن یک وسیله‌ بزرگ، ابعاد مکان موردنظرتان را در نظر بگیرید و بعد زحمت جابه‌جایی آن را بکشید.

موقع باز کردن جعبه‌ها، فهرستی که نوشته‌اید جلو خود بگذارید و هر جعبه‌ای که باز می‌کنید جلوی آن تیک بزنید. می‌توانید تمام جعبه‌ها را شماره‌گذاری کنید و هر جعبه‌ای را که بعدا باز می‌کنید در فهرست خود علامت بزنید.

۶. کیسه زباله ضخیم

موقع اسباب کشی منزل معمولا زباله زیادی تولید می‌شود. بسیاری از وسایل دورریختنی را جدا می‌کنیم و چیزهایی که تاریخ مصرف آنها گذشته دور می‌اندازیم. خرده‌های چسب و روزنامه و پلاستیک و تمیز کردن اتاقی که وسایل آن را بسته‌بندی کرده‌اید باعث ایجاد مقدار زیادی زباله می‌شود. بنابراین همیشه بک بسته کیسه زباله محکم در دسترس داشته باشید.

زباله‌ها را به محض دیدن، در کیسه زباله بیندازید و بعد از پر شدن کیسه، آن را به بیرون از خانه منتقل کنید تا دوروبرتان زیاد شلوغ نشود.

به‌غیر از قرار دادن زباله، از این کیسه‌های محکم می‌توانید برای جابه‌جا کردن وسایل هم استفاده کنید. مثلا وسیله‌هایی را در نظر بگیرید که هیچ شکل مشخصی ندارند و داخل هیچ کارتنی جا نمی‌گیرند یا لباس‌هایی که نمی‌خواهید آن را داخل کارتن بگذارید. وقتی جعبه‌های شما تمام شده است هم کیسه زباله در زمان و هزینه شما صرفه‌جویی می‌کند.

اگر وسیله‌ای را داخل کیسه زباله می‌گذارید، مطمئن شوید که آن را با زباله‌ها اشتباه نمی‌گیرید و دور نمی‌اندازید، روی آنها برچسب بزنید و حتما بنویسید که چه وسیله‌ای داخل آن است.

۷. ماژیک درشت

هنگام بسته بندی وسایل منزل حواستان باشد که بعد از ریختن لوازم داخل کارتن‌ها و بستن در آن با نوارچسب پهن، حتما روی جعبه‌ها بنوسید که چه وسایلی داخل آن است و برای کدام قسمت خانه است. وقتی روی جعبه‌ها بنویسید که برای کدام بخش خانه است، موقع باز کردن جعبه‌ها راحت‌ترید و هر جعبه را در جای مخصوص خود می‌گذارید و بعدا باز می‌کنید.

برای کارتن‌های وسایل شکستنی از ماژیک‌هایی با رنگ‌هایی مثل قرمز استفاده کنید و روی آن بنویسید که شکستنی است. بعدا با این هشدار، خودتان یا کسی که قرار است جعبه‌ها را جابه‌جا کند، دقت بیشتری خواهد داشت تا به محتویات آن آسیب نرسد.

۸. برچسب و استیکرهای رنگی

افرادی که نظم بیشتری در کارهای خود دارند، از لیبل‌ها و برچسب‌های رنگی برای دسته‌بندی جعبه‌های اسباب‌ کشی استفاده می‌کنند. مشخص کردن وسایل هر قسمت از خانه با یک رنگ متمایز، سرعت جابه‌جایی، قرار دادن وسایل در جای خود و به‌طور کلی اسباب کشی منزل را افزایش می‌دهد. با نگاه کردن به رنگ برچسب روی جعبه‌ها می‌توانید خیلی سریع جای آن را پیدا کنید.

ابزارهای لازم برای روز اسباب کشی منزل

اسباب کشی لوازم منزل

به‌غیر از آمادگی‌های روزهای قبل از اسباب کشی منزل و جمع کردن وسایل، در روز اثاث کشی هم باید ابزارها و وسایلی را در دسترس داشته باشید.

۱. ملحفه‌های بزرگ

یکی از چیزهایی که باید برای جابه‌جایی وسایل در روز اسباب کشی داشته باشید ملحفه‌های بزرگ برای پوشاندن وسایلی است که نمی‌خواهید کثیف شوند یا سطح آنها آسیب ببیند. مثلا از ملحفه می‌توانید برای پوشاندن اشیای چوبی و فلزی استفاده کنید.

این کار نه‌تنها باعث می‌شود که سطح وسایل شما در طول جابه‌جایی آسیب نبیند، بلکه دیوارهای خانه‌ای که در آن سکونت دارید و خانه‌ جدید شما هم بر اثر برخورد این وسایل، خراب نمی‌شوند و ضربه نمی‌بینند.

۲. بقچه‌ها و باکس‌های رخت‌خواب

برای چیزهایی مثل بالش، پتو، ملحفه و سایر رخت‌خواب از بقچه‌های مخصوص و باکس‌های رخت‌خواب استفاده کنید. این باکس‌ها در ابعاد مختلفی در بازار وجود دارند. رخت‌خواب‌ها در این باکس‌ها سالم و تمیز می‌مانند. یک بار برای خرید آنها هزینه کنید و هر بار موقع اسباب کشی از آن استفاده کنید. اگر هم اسباب کشی دیگری ندارید، برای تمیز نگه‌داشتن رخت‌خواب داخل کمد از آنها استفاده کنید.

۳. پتوهایی برای حمل و نقل

حمل و نقل

این پتوها دو کار مهم طی اسباب‌کشی انجام می دهند: یکی اینکه برای پوشاندن وسایل حساسی که جعبه ندارند می‌توانید از آنها استفاده کنید؛ مثلا تلویزیون‌های مسطح را می‌توانید داخل پتو بپیچید که موقع جابه‌جا کردن آسیب نبینند. دوم اینکه از این پتوها برای حمل و نقل جعبه‌ها و وسایل سنگین استفاده کنید. با قرار دادن وسایل سنگین روی پتوها و کشیدن آن روی زمین، کار شما برای جابه‌جایی این وسایل بسیار راحت‌تر می‌شود.

این روش از کف ساختمان و خود وسیله‌ها حفاظت می‌کند و کمر شما به‌خاطر جابه‌جایی وسایل سنگین آسیب نمی‌بیند.

۴. جعبه ابزار

یکی از چیزهای مهمی که برای اثاث کشی به خانه جدید نیاز دارید و نباید آن را داخل جعبه‌ها بسته‌بندی کنید، جعبه‌ ابزار است. وقتی وارد یک خانه جدید می‌شوید ممکن است برای انجام کارهایی مثل تعویض و تعمیر شیرآلات، نصب تابلوها روی دیوار، عوض کردن قفل در و... به ابزارهای مختلف نیاز داشته باشد.

بهتر است که داخل این جعبه ابزار، وسایل زیر را بگذارید:

  • متر

متر برای اندازه‌گیری فضاهای مختلف و برنامه‌ریزی برای قرار دادن وسایل جدید، لازم است.

  • چراغ‌قوه

ممکن است در خانه جدید با مشکل برق مواجه شوید. داشتن چراغ‌قوه کمک می‌کند که بتوانید مشکل را حل کنید و در تاریکی گرفتار نشوید.

  • پیچ‌گوشتی

پیچ‌گوشتی یک ابزار پرکاربرد است و باید در اندازه‌های مختلف داخل جعبه ابزارتان داشته باشید. اگر بخواهید برخی از وسایل بزرگ‌تر خود را جدا کرده و سپس دوباره سرهم کنید، به پیچ‌گوشتی نیاز دارید.

  • آچار

آچار برای رسیدگی به شیرآلاتی که چکه می‌کنند یا نیاز به تعویض دارند، ضروری است.

  • چکش

برای نصب کردن بعضی تابلوهای سبک می‌توانید از میخ و چکش استفاده کنید. برای نصب کردن وسایل و تابلوهای سنگین بهتر است که از دریل و پیچ استفاده کنید.

۵. دستکش مخصوص کار

اگر قصد دارید خودتان هم در بسته بندی لوازم منزل و جابه‌جا کردن آنها کمک کنید، حتما دستکش مخصوص کار بپوشید تا پوست دست شما در برخورد با جعبه‌ها و ابزارهای مختلف آسیب نبیند. آسیب‌دیدگی موقع اسباب کشی باعث کند شدن روند کار می‌شود. هرقدر کار شما بیشتر طول بکشد، بیشتر خسته می‌شوید.

۶. چرخ دستی‌های اسباب کشی

اسباب کشی آنلاین

چرخ‌دستی‌هایی در بازار وجود دارند که مخصوص جابه‌جا کردن وسایل برای مسیرهای کوتاه هستند. از این چرخ دستی‌ها برای جابه‌جا کردن جعبه‌ها و انتقال آنها از خانه به ماشین حمل‌ونقل و از ماشین حمل و نقل به خانه جدید استفاده کنید. البته لازم نیست این چرخ‌دستی‌ها و ترولی‌های مخصوص را خریداری کنید. می‌توانید آن را از آشنایان خود قرض بگیرید یا از جایی که ابزار صنعتی کرایه می‌دهند، کرایه کنید. برخی از شرکت‌های اسباب کشی آنلاین و حضوری هم این ابزار را در اختیار دارند.

جمع‌بندی

اسباب کشی منزل کار سختی است ولی با در اختیار داشتن ابزار مناسب می‌توانید کار خود را راحت‌تر کنید و سریع‌تر این مرحله را پشت سر بگذارید. بسته بندی لوازم منزل با شیوه صحیح، اولین قدم برای اسباب‌کشی درست و اصولی است. با ابزارهایی که بالاتر معرفی کردیم، می‌توانید اثاث کشی کم‌دردسرتری را تجربه کنید.

کدخبر: 781233 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟