چرا نیاز است در بورس نوسان گیری کنیم؟

یکی از بسترهای سرمایه‌گذاری بزرگ و مهم در کشور، سرمایه گذاری در بورس است. تقریبا تعداد زیادی از افراد جامعه در این بازار فعالیت می‌کنند. بازار بورس از گذشته تا به حال، فراز و نشیب‌های متعددی را تجربه کرده است. یکی از الزامات مهم برای فعالیت و ماندگاری در این بستر سرمایه‌گذاری، قابلیت انعطاف پذیری یا تغییر استراتژی معاملاتی است. سرمایه‌گذاران موفق معمولا با استفاده از استراتژی‌های معاملاتی که تدوین کرده‌اند، معاملات خود را برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنند. در بعضی موارد لازم است افق زمانی سرمایه گذاری را از بلند مدت تغییر داده و به کسب بازدهی کوتاه مدت (نوسان‌گیری) فکر کنید. برای یادگیری این تکنیک می‌توانید به دوره‌های آموزشی یا انواع فیلم آموزش نوسان گیری در بورس مراجعه کنید. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل به دلایل مهم استفاده از استراتژی نوسان‌گیری در بازار بورس بپردازیم، با ما همراه باشید.

نوسان گیری چیست؟

به طور کلی هدف تمام سرمایه‌گذاران در بازار بورس، کسب بازدهی زیاد در زمان کم است. محقق شدن این هدف با یادگیری تکنیک معاملاتی نوسان‌ گیری امکان‌پذیر است. نوسان‌گیری یکی از مهارت‌های معاملاتی در بین سرمایه‌گذاران است که با تسلط به آن، می‌توانند در افق زمانی کوتاه‌مدت به سودهای قابل توجهی دست پیدا کنند. منظور از نوسان، تغییرات قیمت سهم در روند معاملات است که در بازه‌های زمانی مختلف به وجود می‌آید.

معمولا از نوسان گیری در بازار بورس به عنوان «سفته بازی» هم یاد می‌شود. سفته ‌بازی به معنای معاملات پر ریسک به امید کسب سود خیلی زیاد است. مشخص است که حجم زیاد بازدهی در این معاملات از نوسانات قیمتی سهم حاصل می‌شود. معمولا معامله‌گران در فرایند نوسان گیری توجهی به شاخصه‌های بنیادی سهم ندارند و تنها مولفه مهم در این استراتژی معاملاتی، فقط نوسان قیمتی در روند معاملات سهم است. این افراد با استفاده از ابزارهای متنوع که در بستر تحلیل تکنیکال فراهم شده است، بهترین نقاط را برای ورود و خروج از سهم، تشخیص می‌دهند. برای شروع یادگیری این تکنیک می‌توانید از طریق فیلم آموزش نوسان گیری در بورس شروع کنید.

چرا نیاز است در بورس نوسان گیری کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید وضعیت بازار بورس همیشه ثابت نیست و مولفه‌های زیادی در روند معاملات این بازار تاثیرگذار هستند. سرمایه‌گذاران برای فعالیت در این بازار، باید پستانسیل انعطاف‌پذیری و قدرت تغییر استراتژی داشته باشند. پیشنهاد فعالان بازار بورس از گذشته تا به حال بر این اساس بوده که در وضعیت خوب بازار، با دید بلندمدت سرمایه‌گذاری کنید و در شرایط بحرانی یا نزولی، دید کوتاه مدت داشته باشید.

نوسان‌گیری دقیقا یکی از تکنیک‌های معاملاتی در شرایط نزولی بازار بورس است. معامله‌گرانی که به این تکنیک معاملاتی تسلط دارند، می‌توانند به راحتی سهم های ارزشمند را در بازار شناسایی کنند و بعد از کسب سود مورد نظر در بازه زمانی کوتاه‌مدت، از آن سهم خارج شوند. دقت داشته باشید که این استراتژی نیاز به بررسی و ارزیابی لحظه‌ای شرایط بازار و سهم های مختلف دارد، برای همین این روش برای افراد تازه وارد به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود.

یکی از نکات مهم در فرایند نوسان گیری، توجه به ریسک سرمایه‌گذاری است. نوسان گیری به صورت کلی دارای ریسک بیشتری است و افرادی که به این روش معاملات خود را مدیریت می‌کنند، باید به اطلاعات مهم و شرایط لحظه‌ای بازار بورس مسلط باشند تا در شرایط هیجانی، از تصمیم‌های احساسی اجتناب کنند.

روش‌های مختلف نوسان گیری

نوسان گیری در بازار بورس به طور کلی به دو روش مختلف انجام می‌شود که عبارت‌اند از:

روش اول: در این روش، تحلیل تکنیکال مبنای کار است. معامله‌گران با استفاده از نمودار و ابزارهای متعددی که در بستر تحلیل تکنیکال وجود دارد موقعیت‌های مناسب معاملاتی در سهم را تشخیص می‌دهند. در ادامه وارد سهم شده و بعد از کسب سود در افق زمانی کوتاه‌مدت، از سهم خارج می‌شوند.

روش دوم: در این روش اکثر افراد با تکیه بر هیجانات و جو بازار، مشغول خرید و فروش سهام می‌شوند. این هیجانات ممکن است در نتیجه رخدادهای سیاسی و اقتصادی در منطقه باشد. به صورت کلی انجام معاملات به صورت هیجانی در بازار بورس، نتایج خوبی در پی ندارد و ممکن است افراد سرمایه‌شان را از دست بدهند.

برای نوسان گیری به نکات زیر دقت کنید:

  • نوسان گیری یک استراتژی با ریسک بالا محسوب می‌شود.
  • نوسان گیری مستلزم بررسی و ارزیابی بازار به صورت لحظه‌ای است.
  • برای نوسان‌گیری باید به تمام نکات و تکنیک‌های معاملاتی مسلط باشید.
  • تحلیل تکنیکال یکی از ارکان بسیار مهم در استراتژی نوسان گیری است.
  • نوسان گیری تنها روش کسب سود در بازه زمانی کوتاه‌مدت در بازار بورس است.
  • بازار خرسی، زمان مناسبی برای نوسان گیری است.

کلام آخر

معامله‌گران در بازار بورس، با استفاده از روش‌های مختلف معاملات خود را برنامه ریزی و مدیریت می‌کنند. یکی از استراتژی‌های معاملاتی معروف در بازار بورس، «نوسان گیری» است. نوسان گیری به زبان ساده به معنی کسب سود از نوسان قیمتی در سهم‌های مختف است. نوسان‌گیرها همیشه در تلاش‌اند که سهم را در قیمت پایین خریداری کنند و بعد از چند روز، آن را با قیمت بیشتر به فروش برسانند. نام دیگر نوسان گیری در بازار بورس، «سفته بازی» است. مهم‌ترین مزیت نوسان‌گیری در بازار بورس، کسب سود در بازه زمانی کوتاه‌مدت است. این استراتژی نیازمند دانش بورسی بالا است و به هیچ عنوان برای افراد مبتدی در این بازار مناسب نیست. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا یک فیلم آموزش نوسان گیری در بورس را مشاهده کنید و در صورتی که تمایل داشتید این مبحث را عمیق‌تر یاد بگیرید، به دوره‌های آموزشی معتبر مراجعه کنید.

 

کدخبر: 743099 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟