چگونه وارد امنیت پرواز شویم؟

مخصوصا زمانی که برای یک مقصد خارجی، به عنوان مثال بلیط هواپیما تهران استانبول رسپینا را خریداری می کنید و وارد کابین پرواز می شوید، شخصی را در کنار مهماندار می بینید که جلوی درب ورودی ایستاده است و به مسافران خوشامد می گوید. این شخص یکی از پرسنل تیم امنیت می باشد. اگر دوست دارید وارد این فیلد کاری شوید و یا بیش تر در مورد آن بدانید، ادامه مقاله را از دست ندهید.

Untitle1

تیم یکپارچه ای بنام امنیت پرواز

اگر تاکنون فیلم هایی با مضمون هواپیماربایی دیده باشید، اهمیت وجود این تیم در کادر پرواز را به خوبی درک می کنید. در تمامی پروازها یک تیم مربوط به امنیت می بایست حضور داشته باشد تا از هرگونه خطر احتمالی که توسط مسافران مشکوک و یا خطرناک ممکن است ایجاد شود، جلوگیری کند. این افراد با خود اصلحه و سلاح حمل می کنند تا در مواقع موردنیاز بتوانند عکس العمل مناسب نشان دهند. بسته به نوع هواپیما، تیم حفاظت معمولا متشکل از 3 تا 6 نفر است که 2 نفر آن ها جلوی درب کابین خلبان حضور دارند تا از ورود مسافران به آن جلوگیری کنند. یک نفر از اعضای تیم نیز با لباس شخصی و به صورت ناشناس در میان مسافران می نشیند تا افراد مشکوک را شناسایی کند.

در ایران چگونه وارد امنیت پرواز شویم؟

در کشور عزیزمان ایران، مسئولیت حفاظت از امنیت پرواز بر عهده ارگان های نظامی مثل ارتش و سپاه پاسداران است. افرادی که وارد این تیم می شوند، پس از گذراندن آزمون های تئوری و عملی فراوان، برای برقراری امنیت در پرواز، به تیم حفاظت می پیوندند. بنابراین داوطلبین می بایست ابتدا از طرق مربوطه به ارگان های نظامی پیوسته و بعد از آن جا وارد فیلد حفاظت از پرواز شوند.

Untitle3

وظایف پرسنل امنیت پرواز

شاید تصور کنید که همه وظیفه تیم امنیت پرواز جلوگیری از هواپیماربایی است. البته که این مورد، یکی از اصلی ترین اهداف تیم امنیت است، اما با این حال وظایف زیر نیز از جمله اموراتی است که مامور حفاظت از پرواز می بایست به درستی آن ها را اجرا کند:

تشخیص کالای ممنوعه

قبل از اینکه مسافران و وسایل آن ها وارد کابین پرواز و بار شوند، می بایست توسط تیم حفاظت از پرواز مورد بازرسی قرار گیرند. بازرسی وسایل توسط دستگاه های x-ray صورت می گیرد که کالاهای ممنوع از قبیل صلاح های سرد و گرم، شوکر، اسپری حفاظت از جان و مابقی وسایل این چنینی تشخیص داده شود. هم چنین خود مسافر نیز می بایست مورد بازرسی فیزیکی قرار گیرد.

کنترل بحران در پرواز

تاکنون چیزی در مورد اصطلاح Hijack شنیده اید؟ در دنیای حفاظت از پرواز، Hijack به معنای هواپیماربایی است. به طور دقیق تر یعنی یکی از مسافران قصد دارند با تهدید جانی، کنترل پرواز را به دست گرفته و مقصد آن را عوض کند. در اینجاست که تیم امنیت پرواز وارد عمل شده و کنترل بحران را به دست می گیرد.

بازرسی و کنترل افراد مشکوک

البته تمامی دردسرهای پرواز تنها به مساله Hijack برنمی گردد. سر و صدای نا به هنجار، ایجاد مزاحمت برای بقیه و یا مهمانداران، مستی، دعوا و سر و صدا و سایر موارد این چنینی که از بعضی از مسافران سر می زند، با عکس العمل از سوی تیم حفاظت از پرواز همراه خواهد بود.

چه پیش نیازهایی برای شغل حفاظت از پرواز وجود دارد؟

اگر واقعا تصمیم گرفته اید وارد دنیای امنیت پرواز شوید، خوب است کمی در مورد پیش نیازهای آن مطالعه کنید. بنا به آن چه تا اینجای مقاله برشمردیم، یک مامور حفاظت از پرواز می بایست قبل از هر چیز، از آمادگی و توان فیزیکی بالایی بهره مند باشد. در غیراینصورت قادر به جلوگیری از خطر و عکس العمل سریع و مناسب نخواهد بود. اما این تنها شرط کافی نیست. مهارت ارتباطی، توانمندی کار تیمی و مهارت تصمیم گیری خصوصا در شرایط سخت از پیش نیازهایی است که داوطلبین می بایست آن را دارا باشند؛ در غیراینصورت قادر به تایید صلاحیت و اتمام دوره های مربوط به حفاظت از پرواز نخواهند بود.

آیا رشته تحصیلی امنیت از پرواز داریم؟

گاها در میان اعضای حفاظت، افرادی نیز یافت می شوند که به صورت آزاد به تیم پیوسته اند. اگر قصد ورود به دانشکده های نظامی را ندارید، می بایست از طریق موسسات دیگر دوره های مربوطه را بگذرانید. در دفترچه های کنکور، رشته ای بنام حفاظت و امنیت از پرواز یافت نمی شود. اما در حال حاضر دانشگاه علمی کاربردی فارابی (وابسته به ارتش جمهوری اسلامی ایران) دوره های مربوط به حفاظت از پرواز را در 3 شاخه زیر برگزار می کند:

- اطلاعات و عملیات صحنه (گرایش امنیت پرواز و رهایی گروگان)

- اطلاعات و عملیات صحنه (گرایش مراقبت و کنترل اطلاعاتی)

- کاردانی حرفه ای امنیت پرواز و رهایی گروگان

البته این نکته را نیز خاطر نشان می شویم که با گذراندن این دوره ها در مراکز وابسته، هیچ تضمینی برای وارد شدن به کادر حفاظت وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید : شرایط خروج از کشور پسران زیر ۱۸ سال

زیر و بم های حفاظت از پرواز

با همه مواردی که تا اینجای مقاله عنوان کردیم، احتمالا بخشی از ابهامات شما برای ورود به این شغل رفع شده باشد. اینکه چگونه وارد امنیت پرواز شویم؟ کاملا وابسته به انگیزه و اشتیاق فرد داوطلب برای ورود به دنیای هیجان انگیز و البته خطرناک حفاظت از پرواز می باشد. اگر به امنیت پرواز علاقه مندید و از خطر باکی ندارید، منتظر اطلاعیه آزمون های استخدامی دستگاه های مربوطه باشید... 

 

کدخبر: 718953 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟