سیستم همکاری در فروش چیست؟ اصول و نحوه درآمدزایی

سیستم همکاری در فروش، یک روش بازاریابی آنلاین است که به ازای هر خریدی که افراد از طرف شما انجام دهند، پورسانتی به شما از طرف برند به عنوان واسطه فروش تعلق می‌گیرد. اما همراه ما باشید تا باهم بررسی کنیم که: همکاری در فروش چیست و چرا تا این حد محبوب است؟ کسب درآمد از همکاری در فروش چطور انجام می‌شود؟ گامهای ورود به یک سیستم افیلیت مارکتینگ چیست و بهترین سیستم همکاری در فروش برای شروع کدام است؟

ممکن است شما نیز جزو آن دسته از افرادی باشید که با کلمه بازاریابی میانه چندان خوبی ندارند و هر جا سخن از جذب مشتری است با دو پای قرض گرفته و سرعت تمام از صحبت فاصله می‌گیرند. اما توصیه می‌کنم بایستید و دورتر نشوید! قرار نیست از روش‌های بازاریابی قدیمی و صحبت رو در رو با تک تک مشتریان بالقوه با شما صحبت کنم.

سیستم همکاری در فروش چیست؟

سیستم همکاری در فروش، همه آنچه برای کسب درآمد اینترنتی به آن نیاز دارید. مشارکت در فروش یا همان افیلیت مارکتینگ راهکاری نو، برای کسب درآمد آنلاین بدون نیاز به سرمایه و دانش تخصصی ا‌ست.

دریافت پورسانت به ازای معرفی محصولات به دیگر افراد، اساس کار در سیستم‌های همکاری در فروش است.

در تمام برنامه‌هایی که کد معرف به شما داده می‌شود، گوشه‌ای از ایده افیلیت مارکتینگ به چشم می‌خورد. هنگامی که با دعوت از دوستان و آشنایانتان به استفاده از تاکسی‌های اینترنتی، سفرهای رایگان و یا تخفیفی را در حسابتان دریافت می‌کنید، در واقع شما واسطه ورود مشتری جدیدی برای استفاده از یک محصول شده‌اید و به ازای این کار به شما پاداشی تعلق می‌گیرد.

به دلیل وجود افراد واسطه در روند معرفی خریدار به فروشنده، به این سیستم بازاریابی "بازاریابی واسطه ای یا بازاریابی وابسته" نیز گفته می‌شود.

اساس کار در سیستم‌های همکاری در فروش، سودرسانی چندجانبه به نقش‌هایی است که در این روال درگیر هستند. فروشنده کالا، فضای تبلیغی را در اختیار خواهد که باعث جذب بیشتر مشتری، فروش و سودآوری خواهد شد. از سوی دیگر شخص واسط یا همان افیلیت، بدون اینکه کالا و خدمتی را به طور مستقیم تامین و عرضه کند، پورسانتی از سود فروش را دریافت خواهد کرد.

این کار در سیستم‌های همکاری در فروش چطور انجام می‌شود؟ در بخش بعدی بررسی خواهیم کرد.

مراحل شروع کار در سیستم افیلیت مارکتینگ برای مبتدیان چیست؟

مارکتینگ

همان‌طور که گفتم بازاریابی وابسته یک ایده کسب و کار مقرون به صرفه با حداقل محدودیت‌ها برای درآمدزایی در اینترنت است. با این وجود اطلاع از برخی نکات در هنگام شروع همکاری، نقشه راه مشخصی را پیش پایتان قرار می‌دهد و باعث می‌شود تا درگیری کمتری در مسیر موفقیت داشته باشید.

گام اول: یادگیری و آموزش همکاری در فروش، اولین قدم برای موفقیت

در کنار ارتقا صفحات و بهبودهای تکنیکال، لازم است تا مهارت و دانشتان را در حوزه افیلیت مارکتینگ افزایش دهید. موفقیت در هر زمینه کاری از جمله همکاری در فروش، نیازمند تلاش برای ارتقا سطح دانش و مهارت‌های مربوط به آن حوزه است. آموزش همکاری در فروش به شما کمک می‌کند تا در این مدل درآمدزایی که در ایران به نسبت جدید است، موفق باشید.

گام دوم: متناسب با علاقه‌مندی‌تان یک محصول یا خدمت را برای تبلیغ انتخاب کنید

بعد از آموزش همکاری در فروش که مقدمه راه است و اصولا بدون دانش کافی وارد کاری شدن استباه است، نوبت به انتخاب محصول یا خدمت است.

برای اینکه بتوانید با مشتریان و مخاطبینتان ارتباط برقرار کنید و محصولی را برایشان تبلیغ کنید، خوب است که حوزه علاقه‌مندی یکسانی داشته باشید. اگر علاقه‌مند به پوشاک هستید، احتمالاً با تغییرات مد و فشن آشنا هستید و می‌توانید محصولاتی را تبلیغ کنید که موردپسند اکثر مخاطبان شما باشند. از طرفی اگر علاقه‌ای به تکنولوژی ندارید، قطعاً در انتخاب محصولی که بتواند مخاطبین و مشتریان این حوزه را راضی نگه دارد موفقیت زیادی نخواهید داشت. علاقه‌مندی و شناخت یک حوزه کمک می‌کند که از بازار فروش و تقاضای محصولاتی که این مورد عرضه می‌شوند، آگاهی بیشتری نسبت به سایرین داشته باشید.

از طرفی در انتخاب محصولی که قرار است تبلیغ آن را انجام بدهید، نیاز بازار و میزان تقاضا را در نظر داشته باشید. سعی کنید محصولاتی را برای فروش انتخاب کنید که تقاضا و نیازمندی برای آن زیاد است. در یک بازار بزرگ مانند پوشاک و مد، حتی اگر شما یک سهم کوچک را داشته باشید، سود مناسبی عایدتان خواهد شد؛ بنابراین برای شروع که احتمالاً بازدیدکننده زیادی ندارید دو نکته را در نظر بگیرید تا برای پیداکردن مشتری به دردسر نیفتید:

سعی کنید محصولاتی را انتخاب کنید که در راستای علاقه‌مندی شما هستند و بازار تقاضای آن بزرگ است.

گام سوم: یک بستر برای تولید محتوا و تبلیغ راه‌اندازی کنید

زمانی که حوزه فعالیت و محصولی که قرار است آن را تبلیغ کنید تا حد خوبی مشخص شد، باید به دنبال پلتفرمی باشید که بیشتر مخاطبان و مشتریان بالقوه حوزه انتخاب شده، در آن فعالیت دارند. برای مثال تبلیغات پوشاک بهتر است در بسترهای تصویر محور مانند اینستاگرام عرضه شود. اگر در پی یافتن فردی هستید که به او لباس بفروشید، بهتر است در اینستاگرام به دنبال او باشید تا در توییتر!

از طرفی برای شروع فعالیت در برخی بسترها ممکن است نیاز به کمی دانش تکنیکال یا سرمایه اولیه باشد. به عنوان مثال راه‌اندازی سایت در شروع ممکن است کمی هزینه به همراه داشته باشد و بهینه‌سازی آن برای موتورهای جستجو کمی دانش و اطلاعات تخصصی احتیاج دارد.

بنابراین اینکه در چه بستری فعالیت خود را آغاز می‌کنید کاملاً بستگی به حضور مخاطبان و همچنین ترجیح و شرایط شما دارد.

گام چهارم: در یک برنامه افیلیت عضو شوید

عضویت در سیستم‌های افیلیت کاملا رایگان است. سیستم افیلیتی را انتخاب کنید که محصولات متناسب با فضای تبلیغ و علاقه‌مندی مخاطبانتان به شما ارائه دهد. در بخش‌های بعدی به بررسی ویژگی‌های یک سیستم همکاری در فروش خوب خواهم پرداخت و یک نمونه داخلی را برای شروع کار معرفی خواهم کرد.

گام پنجم: محتوای مخاطب‌پسند تولید کنید

برای اینکه بازدیدکنندگان و مخاطبانتان را راضی نگه دارید و رشد کنید لازم است محتوای مخاطب‌پسند تولید کنید. شرط اول و اصلی برای کسب درآمد از همکاری در فروش این است که: مخاطبین و بازدیدکنندگانی داشته باشید تا بتوانید محصولات را به آنها معرفی کنید.

به صورت کلی کاربران به سه شکل از محتوا توجه نشان می‌دهند:

محتواهایی که چیزی به آنها بیاموزد، محتواهایی که آنها را سرگرم کند، محتواهایی که احساسات آن‌ها را برانگیخته کند. برای اینکه مخاطبان محتوای شما را دنبال کنند؛ لازم است یکی از ویژگی‌های فوق را در محتوایی که تولید می‌کنید بگنجانید.

گام ششم: بستر تبلیغاتی خود را ارتقا دهید

در هر فضایی که فعالیت می‌کنید لازم است برای بهبود و ارتقای آن تلاش کنید. برای مثال اگر صاحب یک سایت و یا وبلاگ موضوعی هستید، لازم است با به‌کارگیری تکنیک‌های سئویی، بهینه‌سازی‌های لازم را برای موتورهای جستجو انجام دهید.

اگر صاحب یک پیج اینستاگرام هستید، در کنار تولید محتوای با کیفیت، با پیج‌هایی که ارتباط موضوعی دارید برای تبادل تبلیغ مذاکره کنید و یا از روش‌هایی مانند تبلیغ توسط اینفلوئنسرها برای پیجتان مخاطب و فالوور جدید جذب کنید.

گام هفتم: لینک‌ها و بنرهای خرید را در فضای تبلیغات قرار دهید

لینک‌های خرید، بنرهای تبلیغ، تصاویر محصولات و حتی محتوای متنی مورد نیاز برای تبلیغ، معمولاً توسط سیستم افیلیتی که با آن کار می‌کنید ارائه خواهد شد. محتوای تبلیغات را در بستر تحت اختیارتان قرار داده و مخاطبان را به سایت فروشنده هدایت کنید.

گام هشتم: مشتریان را به خرید ترغیب کرده و پورسانت دریافت کنید

در وب‌سایت و یا هر بستر دیگری که در اختیار دارید در مورد محصولاتی که مورد تبلیغ قرار داده‌اید صحبت کنید و نظرات دیگر مشتریان را به اشتراک بگذارید.

اساس موفقیت در همکاری در فروش، تولید محتوای با کیفیت و اعتماد ساز برای مخاطب است و زمانی که این اعتماد و ارتباط بین شما و مخاطبین برقرار شود، نظر شما در مورد محصولاتی که تبلیغ می‌کنید برای مخاطب اعتمادآفرین است و موجب میل به خرید خواهد شد.

گام نهم: گام‌های چهار تا هشت را تکرار کنید

محتوا تولید کنید، تبلیغ کنید، آموزش ببینید و پورسانت دریافت کنید.

سیستم همکاری در فروش چطور کار می‌کند؟

در این قسمت به سؤالاتی از قبیل: نحوه کار در سیستم‌های همکاری در فروش چگونه است؟ شرکت‌های فروشنده چطور متوجه خواهند شد که محصولات از طریق کدام بازاریاب به فروش رفته‌اند؟ و اینکه شرط پرداخت پورسانت از سمت فروشندگان محصولات چیست؟ پاسخ خواهیم داد.

هر فردی که مخاطبین و دنبال‌کنندگانی دارد؛ در سیستم کاری همکاری در فروش می‌تواند صاحب درآمد شود.

لینک‌های خرید، تصاویر محصولات، بنرهای تبلیغاتی، ویدئوهای معرفی محصول و هرآنچه که برای تبلیغ و معرفی یک کالا به آن نیاز دارید توسط سیستم افیلیتی که با آن کار می‌کنید به شما ارائه خواهد شد.

افیلیت یا واسطه فروش کالا، محتواهای تبلیغاتی به همراه لینک‌های فروش را در معرض دید مخاطبین خود قرار می‌دهد، مخاطبان را به سایت فروشند هدایت کرده و از آنجا اقدام به خرید می‌کنند.

به هر یک از بازاریابانی که به عضویت سیستم‌های همکاری در فروش در میایند یک کد همکاری یا آیدی منحصر به فرد تعلق می‌گیرد و پیگیری اینکه هر مشتری از طریق کدام بازاریاب اقدام به خرید کرده است به طور کاملاً دقیقی از طریق این کد منحصربه‌فرد و لینک خریدی که مشتری بر روی آن کلیک کرده است قابل انجام است.

در سیستم همکاری در فروش، پرداخت پورسانت‌ها مستلزم این است که مشتری پروسه خرید را به‌صورت کامل انجام دهد و اکشن‌هایی مانند بازدید از محصولات، کلیک کردن بر روی بنرهای تبلیغاتی و یا اضافه کردن یک محصول به سبد خرید بدون تکمیل فرایند، شامل پورسانت نخواهد شد.

چه برندهایی در دنیا با افیلیت مارکتینگ کار می‌کنند؟

با توجه به مزایای بسیار سیستم‌های همکاری در فروش، برندها و کمپانی‌های بزرگی در دنیا از این متد استفاده می‌کنند. همکاری در فروش به بیزینس‌ها کمک می‌کند تا فضای تبلیغ گسترده‌ای در اختیار داشته باشند. هر بازاریاب بستر متفاوتی در اختیار دارد و این باعث می‌شود برند و کسب و کار شما در پلتفرم‌های متفاوتی دیده و معرفی شود. همچنین ورود کاربران به سایت فروشنده، حتی اگر خریدی انجام ندهند، باعث افزایش اعتبار سایت و افزایش ترافیک ورودی خواهد شد.

آمازون به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم تجارت الکترونیک در جهان، از جمله پیشگامان عرصه همکاری در فروش است و افراد مختلفی با عضویت در برنامه Amazon Associates کسب درآمد از همکاری در فروش را تجربه می‌کنند.

همچنین برندهای بسیار شناخته شده دیگری مانند eBay، Shopify نیز از این شیوه برای جذب مشتریان جدید استفاده می‌کنند.

مزایای کسب درآمد از همکاری در فروش چیست؟

مزایای بسیار سیستم مشارکت در فروش و حداقل نیازمندی‌های لازم برای ورود به این حوزه، باعث شده تا افراد بسیاری در دنیا به کسب درآمد اینترنتی از این شیوه، ترغیب شوند. در این قسمت به بررسی مزایای همکاری در فروش از دیدگاه بازاریابان فعال در این زمینه خواهیم پرداخت.

1. به سرمایه اولیه نیاز ندارد

ورود به سیستم‌های افیلیت مارکتینگ با یک دستگاه موبایل و یا لپ‌تاپ امکان‌پذیر است و نیازی به سرمایه اولیه برای تهیه کالا یا محصول وجود ندارد.

2. شرط و محدودیت خاصی برای پیوستن به این سیستم وجود ندارد

هر فردی که دارای مخاطبینی باشد و عرصه‌ای برای تبلیغ و فروش در اختیار داشته باشد می‌تواند کسب درآمد از همکاری در فروش را تجربه کند. شرایطی مانند مدرک تحصیلی، سابقه کاری، جنسیت، سن و ... در این سیستم مطرح نیست.

3. کار در این سیستم رایگان است

افیلیت مارکتینگ یک شیوه کسب درآمد مقرون به صرفه است. برای عضویت در سیستم‌های همکاری در فروش حق اشتراک و یا حق عضویتی از شما دریافت نخواهد شد و درآمدزایی در این سیستم کاملا رایگان است.

4. درآمد مبتنی بر عملکرد دارد

درآمد مبتنی بر عملکرد به این معناست که هرچقدر بیشتر تلاش کنید و مخاطبین بیشتری را ترغیب به خرید کنید، سود و پورسانت بیشتری به دست خواهید آورد. در کسب و کارهایی که درآمد مبتنی بر عملکرد دارند سقف درآمدی وجود ندارد و همه چیز وابسته به تلاش و پشتکار خود فرد است.

5. نیاز به حضور فیزیکی در محل ندارد

درآمدزایی آنلاین از طریق افیلیت مارکتینگ، به صورت کاملا غیرحضوری انجام می‌شود. شما می‌توانید در منزل و از راه دور، کار تبلیغات را انجام بدهید و پورسانت دریافت کنید. این مسئله کمک می‌کند که بتوانید با چند سیستم مختلف همکاری کنید. به طور مثال اگر شما صاحب یک سایت یا بلاگ با محتوای مد و فشن هستید، می‌توانید با فروشنده‌های مختلفی که کالای مرتبط با بستر شما را می‌فروشند همکاری کنید، محصولات همه این فروشندگان را تبلیغ کنید و پورسانت‌های مجزایی دریافت کنید.

6. ریسک مالی ندارد

همان‌طور که متوجه شدید عضویت و اشتراک در سیستم همکاری در فروش کاملاً رایگان است و وظیفه‌ای بابت تهیه کالا، نگهداری و یا مسائل مربوط به گارانتی برعهده بازاریابان سیستم افیلیت مارکتینگ نیست؛ بنابراین کسب درآمد از همکاری در فروش به طور کاملا رایگان عملی است. هنگامی که سرمایه‌گذاری نکرده باشید؛ ریسک مالی شما را تهدید نخواهد کرد.

البته باید توجه داشت که با سیستم افیلیتی همکاری کنید که از سابقه خوبی برخوردار باشد و پورسانت زحمات شما را به موقع و به طور کامل پرداخت کند.

7. برخوردی با مشتریان وجود ندارد

در سیستم همکاری در فروش، وظایفی مانند پیگیری سفارشات مشتریان، خدمات پس از فروش کالاها، پیگیری‌های ارسال و بسته‌بندی محصولات، ارائه درگاه‌های امن پرداخت و ... تماماً به عهده فروشنده و یا سیستم افیلیتی است که با آن کار می‌کنید و بازاریابان هیچ وظیفه‌ای در قبال سفارشات مشتریان نخواهند داشت.

آیا من هم می‌توانم کسب درآمد از همکاری در فروش را تجربه کنم؟

به دلیل ورود آسان به سیستم افیلیت مارکتینگ، تقریباً تمام افراد قادر به کسب درآمد از همکاری در فروش خواهند بود. برخی از مهم‌ترین افرادی که در این حوزه فعال هستند عبارت‌اند از:

  • دانش آموزان
  • دانشجویان
  • خانم‌های خانه‌دار
  • مدیران وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های پرطرف‌دار
  • ادمین شبکه اجتماعی داخلی و خارجی
  •  اینفلوئنسرها، بلاگرها و ولاگرها

 اگر شما نیز بسترهایی مانند اینستاگرام، تلگرام، روبیکا، آپارات، سایت و یا وبلاگی را در اختیار دارید می‌توانید از افیلیت مارکتینگ را به عنوان یک شغل تمام وقت و یا حتی نیمه وقت درآمدزایی کنید.

شرط پرداخت پورسانت در سیستم افیلیت مارکتینگ چیست؟

به‌طورکلی پورسانت‌ها در سیستم افیلیت مارکتینگ، در سه شکل کلی انجام می‌شود. پرداخت به ایمپرشن یا بازدید، پرداخت به ازای کلیک و پرداخت به ازای اقدام یا عمل.

در پرداخت به ازای ایمپرشن میزان پورسانت‌ها به ازای هر 1000 بازدید افراد از یک تبلیغ یا کالا پرداخت می‌شود. به این معنی که اگر بنر یا لینکی را در وب‌سایت خود قرار دهید به ازای هر 1000 بازدید مبلغ کمیسیون توافق شده به شما پرداخت خواهد شد.

در مورد دوم پرداخت به ازای هر یک کلیک انجام می‌شود.

و در حالت سوم کاربر باید یک اقدام مشخص را انجام دهد تا سیستم افیلیت به شما پورسانت پرداخت کند. به طور مثال افزودن کالا به سبد خرید و یا ثبت‌نام در یک سایت می‌تواند شامل پورسانت شود. بسته به هدف بیزینس از تبلیغات، سیستم افیلیت می‌تواند با هریک از این روش‌ها کار کند.

در حال حاضر اکثر فروشندگان با روش سوم، یعنی پرداخت به ازای اقدام، کار می‌کنند. اقدام مورد نظر نیز خرید کامل مشتری است؛ بنابراین برای کسب درآمد از همکاری در فروش، نیاز است تا مشتریان فرایند خرید را به طور کامل انجام دهند تا کمیسیون به بازاریاب محصول تعلق بگیرد. 

ویژگی بهترین سیستم همکاری درفروش چیست؟

بثی

همان‌طور که گفتم برندهای بزرگی با ارائه زیرساخت‌های لازم برای افیلیت مارکتینگ از مردم دعوت می‌کنند تا اگر بستر و مخاطبانی در اختیار دارد در فروش کالاها مؤثر باشند. در ایران نیز از حدود یک دهه گذشته سیستم‌های همکاری در فروش بسیاری مشغول به فعالیت هستند.

برای شروع کار درنظرداشتن برخی نکات ضروری در انتخاب یک سیستم افیلیت مناسب به شما کمک بسیاری خواهد کرد. برخی از نکاتی که در انتخاب سیستم افیلیت باید در نظر داشته باشید عبارت است از:

  1. ارائه محصولات با کیفیت مناسب
  2. ارائه محصول با قیمت بازار و یا کمی پایین‌تر
  3. دارای سابقه و خوشنام
  4. دارای بستر مناسب جهت پیگیری سفارشات مشتریان
  5. پشتیبانی و پاسخگویی مناسب
  6. پرداخت به موقع و کامل کمیسیون ها

بخش خیلی زیادی از موفقیت در کسب درآمد از سیستم‌های بازاریابی همکاری در فروش، بعد از آموزش همکاری در فروش و کسب اطلاعات کافی درباره آن، وابسته به سیستم افیلیتی است که با آن همکاری می‌کنید؛ بنابراین نیاز است تا هنگام انتخاب برنامه افیلیت مارکتینگ، بسیار دقیق و آگاهانه عمل کنید. انتخاب یک سیستم بازاریابی وابسته که به‌خوبی کار نمی‌کند، می‌تواند به اعتبار و اعتماد مخاطبینتان نسبت به شما آسیب وارد کند و یا حتی تمام زحمات شما برای افزایش مخاطب و مشتری را از بین ببرد. 

سیستم همکاری در فروش دایان افیلیت (dayanaffiliate.com) داخلی و متمرکز بر همکاری در فروش لباس است که طی سال‌های اخیر با سابقه خوب و ارائه خدمات مناسب به افیلیت‌ها جای خود را در بازار کسب و کارهای آنلاین ایران باز کرده است. توصیه می‌کنم کسب درآمد از همکاری در فروش را با یک سیستم خوش‌نام و با سابقه آغاز کنید.

کدخبر: 692726 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟