قطع برق و دیگر هیچ !

قطع برق در دو روز اخیر خارج از زمانبندی اعلام شده رخ داد. آنچه مشخص است این است که ارتباط دادن قطع برق به مصرف خانگی و گرما و حتی مراکز استخراج رمز ارزها به نوعی فرافکنی و توجیه سوء مدیریت و ناکارآمدی وزارت نیرو و شرکت توانیر است. به نظر می رسد باید ریشه کمبود برق و قطع برق را در مدیریت ضعیف صنعت برق دنبال کرد. قطع اینترنت، قطع برق چراغ های رانندگی، کم شدن دید رانندگان و بالا رفتن آمار تصادفات خسارتی و جرحی در سطح شهر تهران، نابسامانی در تقاطع‌ ها، اخلال در نظم شهری و وضعیت ترافیک، اختلال در درمان بیماران در بعضی از مراکز درمانی، خسارت های چند صد میلیونی به بخش خصوصی و تعطیلی مشاغل و آسیب به لوازم برقی بخش خانگی و ... نمونه هایی از مشکلاتی است که به دلیل قطع برق بوجود آمده است.

خاموشی گسترده و طولانی برق در کشور

به گزارش اقتصادی رکنا، قطع برق در روزهای اخیر بدون برنامه ریزی اعمال می شود. به طوری که این قطع برق در اغلب مناطق خارج از جدول زمانبندی و حتی بیش از یک بار در روز رخ می دهد. برای مثال در بسیاری از مناطق تهران و کرج برخلاف زمان اعلام شده در جدول خاموشی ها زودتر یا دیرتر برق قطع می شود. در تماسی که مخاطبان از تهران و کرج داشتند، از این گلایه کردند که طبق جدول خاموشی برای مصرف برق در زندگی و کار خود برنامه ریزی می کنند، اما همچنان این بی نظمی در خاموشی ها ادامه داشته و باعث اختلال در زندگی شان می شود.

روز شنبه برق در مناطق گسترده‌ای از تهران و کرج بدون اعلام قبلی قطع شد و خاموشی تا ساعاتی از بامداد دیروز ادامه داشت. در برخی مناطق قطعی برق از 11شب تا 5 صبح گزارش شده است. این در حالی است که قطع برق به طور گسترده دیروز هم رخ داد و به نظر می رسد این وضعیت تا اطلاع ثانوی ادامه داشته باشد.

در حالی مسئولین اداره برق علت خاموشی گسترده، اعلام نشده و طولانی روز شنبه را از مدار خارج شدن دو نیروگاه عنوان کردند، اما خاموشی های مکرر همچنان ادامه دارد.

رامین فرج، سرپرست شرکت توزیع برق استان البرز درباره علت خاموشی های روز شنبه در استان تهران و البرز گفت: دو نیروگاه تولید برق به دلیل مصرف بالا از مدار خارج شده است و تایید کرد که قطعی برق، خارج از زمان‌ بندی اعلام‌ شده بوده است.

همچنین مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، علت قطع برق بیش از پنج ساعت در برخی استان‌ ها را "وقوع حادثه" خواند و گفت: "اگر خاموشی به دلیل وقوع حادثه صورت بگیرد امکان اطلاع‌ رسانی از قبل وجود ندارد."

محمدحسن متولی‌ زاده، مدیر عامل شرکت توانیر هم شرایط برق در یک ماه آینده را "اضطراری" خواند. آقای متولی زاده علت خاموشی‌های ناگهانی و بدون اطلاع قبلی دو روز اخیر را "مشکلات در شبکه برق" عنوان کرد و گفت که قرار است خاموشی‌ ها طبق جدول‌ها باشد.

وضعیت قرمز تامین آب در 101 شهر کشور

از سوی دیگر وضعیت آب هم در کشور اوضاع نابسامانی دارد. به طوری که حمیدرضا جانباز، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب ایران گفته است که در حال حاضر "از میان 304 شهر در معرض تنش آبی، 101شهر ایران در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارد."

به گفته این مقام شرکت آب و فاضلاب ایران، میزان ورودی آب سدها در سال‌جاری آبی نسبت به متوسط سال گذشته 60 درصد و متاسفانه میزان حجم آب سدها هم 34 درصد کاهش یافته است.

او کاهش باران، افزایش مصرف و گرمای زودرس را از علت این مساله خواند و گفت که در مرکز ایران کولرها حدود 11درصد آب مصرفی را به خود اختصاص می‌دهند.

قطعی نت موبایل ها و اینترنت در کشور

در پی قطعی گسترده برق شهرهای تهران و شهرهای دیگر برای دومین شب متوالی شاهد قطعی خطوط اینترنت و نت موبایل هم بودیم و به دنبال قطع برق، اینترنت تلفن های همراه نیز ضعیف و به تدریج قطع شدند. در این خصوص آذری جهرمی طی توییتی علت این مشکل را اتمام باتری دکل ها اعلام کرد و گفت همه باید پاسخگو باشند.

قطعی اینترنت

در این زمینه آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی توییتی نوشت: همه باید پاسخگو باشند. باتری دکل های تلفن همراه، برای 2 ساعت پاسخگوی قطع برقند؛ پس از شارژ کامل، نیازمند ۸ساعت اتصال به شارژرند تا به طور کامل شارژ شوند.متاسفانه در برخی نواحی، هشت ساعت برق مستمر شهری در دسترس نیست.در تلاش برای بهبودیم و از مشکل بوجود آمده پوزش می‌طلبیم.

در آخر به نظر می رسد طبق معمول مقصر اصلی این اتفاقات مردم هستند و مسئولین هیچ نقشی در این مدیریت نابسامان ندارند. اما آنچه مشخص است این است که وضعیت کنونی ارتباطی به تحریم ها، گرما و فصل تابستان ندارد و مشکلی است که در زمستان سال گذشته نیز با آن دست به گریبان بودیم. بهتر است مسئولین دست از فرافکنی بردارند و با دانش و مدیریت کافی با مشکلات مواجه شوند.

کدخبر: 702350 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟