۵۵۰ هزار دستگاه خودرو در آستانه عرضه به بازار /  آیا ریزش بزرگ در بازار خودرو نزدیک است؟

قیمت خودرو / همین چند روز پیش بود که علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد قیمت ارز باید بین ۱۱ تا ۱۷ هزار تومان باشد و قیمت‌های کنونی پایدار نخواهند بود. همزمانی اعلام این اعداد، آن هم به صورت رسمی و از تریبون دولت، قطعاً بر بازار تاثیر می‌گذارد، اما وقتی خبر‌هایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه دولت ارزِ رسمی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو را هم به صورت قطره چکانی تخصیص می‌دهد، بازار نمی‌تواند با علامت سوال مواجه نشد.

به گزارش رکنا، در هر حال، افت چندهزار تومانی قیمت «اسکناس سبز» (چه بر اثر رفع بخشی از تحریم‌های اقتصادی و چه بر اثر شوک تغییر دولت در ایران) به طور قطع بازار خودرو را با افت بازدهی مواجه خواهد کرد. از آن سو، دست کم دو گزارش رسمی وجود دارند که نشان می‌دهند عرضه در بازار خودرو ممکن است در ماه‌های آینده ناگهان با جهش مواجه شود.

حدود ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو احتکار شده است

بر اساس گزارش نخست، حدود ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو (معادل نیمی از کل تولیدات خودرویی کشور در سال ۱۳۹۹) در انبار شهروندان عادی و واسطه گران احتکار شده است. بر اساس گزارش دوم، که با نقل قول از محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی تدوین شده، حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو نیز به دلیل نقص در قطعات، در انبار خودروسازان مانده اند و منتظر آزادسازی قطعات از گمرک هستند.

ورود ناگهانی حدود ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو (علاوه بر تولیدات جدید در سال ۱۴۰۰ و دیگر خودرو‌های در معرض معامله) می‌تواند بازار خودرو ایران را با یک شوک بزرگ مواجه کند و قیمت‌ها را به طور ناگهانی بشکند.

سمت و سوی «خودرو» در دولت بعد

این، اما در حالی است که تا چند ماه دیگر، پرونده دولت «تدبیر و امید» بسته می‌شود و این شاید فرصت مناسبی باشد برای سنجش عیار فعالیت‌های این دولت در زمینه صنعت و بازار خودرو. نخستین چیزی که به ذهن می‌رسد این است که دولت‌های یازدهم و دوازدهم، در زمینه وعده‌های خود در صنعت خودرو ناکام ماندند.

با روی کار آمدن حسن روحانی، صحبت از «قطب سوم خودروسازی » به میان آمد که قرار بود با مشارکت شرکت‌هایی همچون «هیوندا» یا «نیسان» و حتی «فورد» در سواحل ایران در خلیج فارس ایجاد شود. علاوه بر آن، شرکت‌های فرانسوی «پژو-سیتروئن» و «رنو» هم مذاکراتی را برای سرمایه گذاری سنگین در صنعت خودروی ایران و صادرات از مبدا ایران شروع کردند و البته، هیچ یک از این اهداف محقق نشدند.

از آن سو، وعده رقابتی شدن بازار تولید داخل، واگذاری تعیین قیمت خودرو‌ها به بورس کالا و خصوصی سازی خودروسازان هم به جایی نرسید و تصمیم گیری در مورد آن‌ها به دولت بعد واگذار شد. در ادامه فهرست قیمت برخی از خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار ایران را در پایان هفته منتهی به ۲۱ خردادماه مشاهده می‌کنید:

قیمت خودرو

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 696025 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟