دولت عامل اصلی آلودگی هوا است / مردم هزینه های آن را می پردازند ! + قیمت کاتالیز

به گزارش رکنا، بررسی ها حاکی از آن است که شهروندان برای جلوگیری از آلودگی هوا هزینه های زیادی را می پردازند. یکی از این هزینه ها تعویض قطعه کاتالیز است. افزایش سرسام آور قیمت کاتالیز خودرو که از یک میلیون و 700 هزار تومان تا 3 میلیون تومان در بازار می رسد، باعث شده که برخی از شهروندان برای تعویض قطعه فرسوده کاتالیز به مراکز معاینه فنی مراجعه نکنند.

درخصوص نقش خودروها و شهروندان در ایجاد آلودگی هوای شهری گفتگوی رکنا با وحید نوروزی، کارشناس محیط زیست و مدیریت شهری را بخوانید:

این کارشناس محیط زیست درخصوص ایجاد منابع آلودگی هوا از سوی دولت ها گفت: عامل اصلی ایجاد آلودگی هوا دولت است. پس دولت هم باید هزینه های آن را پرداخت کند. مردم هیچ نقشی در تولید خودروی استاندارد ندارند. مردم هیچ نقشی در تولید بنزین و گازوئیل با کیفیت ندارند. مردم هیچ نقشی در احداث مترو و خرید اتوبوس های جدید ندارند. همه این مسائل از وظایف دولت است که یا مستقیم باعث آلودگی هوا می شود و یا به طور غیرمستقیم در کاهش آلودگی هوا نقش دارد.

دولت فعلی کاملا غیر محیط زیستی است

وی افزود: برای دولت ها موضوع آلودگی هوا فاقد اهمیت است و جنبه های اقتصادی و آثار مستقیم و غیرمستقیم بهداشتی آن را به صورت ملموس درک نمی کنند، لذا وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهند. بنابراین کمتر حاضر به سرمایه گذاری در این بخش هستند. دولت فعلی که خود را دولت محیط زیستی می داند، و به نظر من دولت کاملا غیر محیط زیستی است، حداقل می توانست در بودجه 1400 برای شهر تهران پیش بینی های لازم را انجام دهد. در مورد خرید اتوبوس و احداث مترو، دولت هیچ حمایتی از شهرداری نمی کند. درصورتی که به طور قانونی موظف است که بخش قابل توجهی از هزینه های احداث مترو و خرید اتوبوس را بپردازد.

خودروسازان می توانند در ازای سودهای کلان بخشی از هزینه کاتالیز را پرداخت کنند

نوروزی درخصوص هزینه های سنگینی که مردم برای جلوگیری از آلودگی هوا می پردازند مانند تعویض قطعه کاتالیز در مراکز معاینه فنی گفت: خودروی صفر بعد از مدتی که کار می کند، قطعه کاتالیز آن به اصطلاح پر می شود. کاتالیز قطعه ای است که آلاینده های خروجی از عمل احتراق را می گیرد و به بی ضررترین شکل ممکن تبدیل می کند و آلودگی خروجی اگزوز را بسیار بسیار پایین می آورد. بعد از فروش و نگهداری خودرو این شهروندان هستند که باید کاتالیز را تهیه و مدیریت کنند و دلیلی وجود ندارد که دولت بودجه ای برای آن اختصاص دهد. ولی خودروسازان می توانند در راستای مسئولیت اجتماعی به موضوع کاتالیزها ورود کنند و بخشی از هزینه و یا تمام هزینه آن را تقبل کنند. به جای این که دولت را مجبور کنیم، می توانیم از خودروسازان بخواهیم در ازای سود کلانی که از فروش خودروی صفر به دست می آورند، بخشی از هزینه کاتالیز را بپردازند.

نقش و سهم دولت در ایجاد و مدیریت آلودگی هوا بسیار بسیار بالا است

وی تاکید کرد: بحث مشارکت بین مردم و دولت ها برای کاهش آلودگی هوا در حوزه منابع متحرک یا خودروها راهکارهای مشخصی دارد که در آن نقش شهروندان در کمترین شکل ممکن است. ما نهایتا از شهروند می توانیم بخواهیم که در زمان مناسب به مراکز معاینه فنی مراجعه کند، از خودروی تک سرنشین استفاده نکند و از حمل و نقل عمومی استفاده کند. مسئولیت شهروندان در این زمینه در حقیقت به این چند مورد ختم می شود. اما در این مورد سهم دولت بسیار بسیار بالا است. در نتیجه دولت باید زیر ساخت هایی که به وظایف اش مربوط است را انجام بدهد و مهمترین آن توسعه حمل و نقل همگانی انبوه بر ، مثل مترو و اتوبوس است. همچنین الزام خودروها و اجبار خودروسازان در بحث تغییر و توسعه، به سمت خودروهای با کیفیت بالاتر و آلودگی کمتر است. سهم دولت در ایجاد و مدیریت آلودگی هوا به شدت بالا و سهم شهروند به شدت پایین است.

این کارشناس محیط زیست و مدیریت شهری در آخر گفت: شهروندان اگر یک روز با تاخیر به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند به ازای هر روز جریمه می شوند. اما به نظر من به دلیل این که عمده خودروهای داخلی توان حفظ شرایط و زمان طولانی مدت مراکز معاینه فنی را ندارند، نقش معاینه فنی هم تحت شعاع قرار می گیرد.

قیمت کاتالیز

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 689057 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟