کشور در آستانه کاهش سرانه مصرف برنج!

به گزارش رکنا، صدیف بیک‌زاده در مورد افزایش قیمت جهانی شکر و تاثیر آن بر بازار داخلی گفت: فعلا افزایش قیمتی در مورد شکر نداریم، درست است که قیمت جهانی شکر افزایش یافته و همینطور گروه ارزی آن از سال ۹۸، از ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی رسیده است، اما به علت اینکه شرکت بازرگانی دولتی، ذخایر شکر داشت و همینطور کمتر بودن قیمت تولید داخلی از قیمت جهانی، فعلا تغییر قیمتی روی شکر اتفاق نیافتاده است.

وی افزود: تا زمانی که ذخایر راهبردی شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داشته باشد این روند ادامه دارد. باید دید بعد از اتمام یا به حداقل رسیدن این منابع وضعیت به چه شکلی است. اگر برنامه‌ای برای افزایش قیمت وجود داشته باشد رسما اعلام خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت در مورد وضعیت برنج نیز افزود: از سال گذشته که قیمت برنج ارز نیمایی شد کاهش در واردات داشتیم، به طوریکه فروردین امسال نسبت به فروردین سال ۹۸ حدود ۹۰ درصد کاهش واردات داشته‌ایم، در سال ۹۹ نیز نسبت به سال ۹۸ حدود ۴۷ درصد واردات کاهش داشته است به طور تخمینی ۱۵ تا ۲۰ درصد از این کاهش واردات برنج از محل افزایش تولید داخلی جبران شده و یک مقدار هم به خاطر تعدیل تقاضا بوده است.

وی در مورد میزان تغییرات سرانه مصرف گفت: تا زمانی که رفتار مصرف‌کننده تطبیق پیدا کند میزان مصرف کمتر می‌شود؛ با افزایش قیمت متاثر از نیمایی شدن واردات برنج، کاهش مصرف نیز رخ می‌دهد. در مورد برنج حدود ۵۰ درصد وابستگی به واردات داریم، میزان نیاز کشور ۳٫۵ میلیون تن است و حدود ۶۰۰ هزار تن نیز ذخایر راهبردی داریم، حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ تا ۲ میلیون تن آن از طریق تولید داخل و حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن از طریق واردات تامین می‌شود. بنابراین سرانه مصرف حدود ۴۰ تا ۴۲ کیلوگرم است یعنی به واسطه کاهش واردات، ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش سرانه مصرف برنج روی داده است. یعنی برآورد ما این است که حدود ۵ تا ۶ کیلوگرم به علت افزایش قیمت برنج کاهش مصرف داریم.

بیک زاده افزود:‌ طبق مدل‌های اقتصادی مصرف‌کننده‌ها زمانی مصرف خود را با قیمت‌ها تطبیق می‌دهند، تا زمانی که این تطبیق رخ دهد حدود ۵ تا ۶ کیلوگرم سرانه مصرف برنج وارداتی کاهش خواهیم داشت، البته همه این اعداد به صورت برآوردی است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 688576 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟