قیمت دلار فردا 26 اردیبهشت به کدام سو می رود؟

اواخر هفته گذشته نوسان بازار ارز کم شد و دلار در قیمت ۲۲۵۰۰تومان ثابت ماند اما روز جمعه نرخ این ارز در معاملات پشت‌خطی به ۲۲۶۵۰ رسید که سیگنالی برای بازار نقدی امروز بود؛ همانطور که پیش‌بینی شده بود دلار بازار امروز را با قیمت ۲۲۶۵۰تومان آغاز کرد اما از آنجا که انتظارات افزایشی فروکش نکرده و همچنان حجم خرید‌ها بالاست، دلار در ادامه روز به ۲۲۸۵۰تومان هم صعود کرد.

به گزارش رکنا، اما سوال اینجاست که چرا دلار طی یک هفته حدود ۲۰۰۰تومان گران شد؟ یکی از دلایل تغییر روند دلار طی هفته گذشته انتشار اخبار منفی در مورد نشست برجام بود که بلافاصله با واکنش بازار همراه شد و در حالی‌که دلار به کانال ۲۰هزار تومان هم کاهش یافته بود، در نتیجه این اخبار تا پایان هفته به ۲۲۵۰۰تومان رسید.

فروشندگان متضرر از کاهش نرخ ارز مجددا وارد بازار شدند

با تغییر انتظار معامله‌گران نسبت به نتیجه مذاکرات، فروشندگان متضرر از کاهش نرخ ارز مجددا وارد بازار شدند تا با نوسان‌گیری از قیمت‌های جدید تا حدی زیان فروش‌های پایین خود را جبران کنند؛ بنابراین خرید‌های هیجانی طی هفته گذشته که البته هنوز هم فروکش نکرده از دیگر عوامل موثر بر افزایش قیمت دلار بود.

ضمن اینکه فعلا سیگنال مثبت جدیدی از نشست وین نرسیده و همین موضوع انتظارات منفی را تشدید کرده است؛ البته گفته می‌شود که با آغاز مذاکرات در هفته جاری احتمال اینکه دلار مجددا در مسیر اصلاح قرار بگیرد بالاست.

موج‌سواری نوسان‌گیران بر تنش‌های منطقه

علاوه بر بحث برجام، طی هفته اخیر تنش‌های پیش آمده در منطقه و شایعات درمورد نقش ایران در این ناآرامی‌ها، باعث افزایش ناامنی و رشد قیمت دلار شد چراکه برخی معتقدند این موضوع در روند مذاکرات وین تاثیرگذار خواهد بود؛ البته در همین رابطه روز گذشته بلینکن در پاسخ به تقاضای سناتورهای جمهوری‌خواه برای توقف مذاکرات وین به دلیل دخالت ایران در رویدادهای غزه و حمایت از حماس، اظهار کرد که ما چیزی در اختیار نداریم که حاکی از دخالت ایران در رویدادهای غزه باشد.

نگاه معامله‌گران به درهم

در میان عوامل سیاسی، رشد قیمت درهم یکی دیگر از عواملی است که باعث شده انتظارات افزایشی تقویت و دلار به روند صعودی ادامه دهد؛ درحالی‌که دو هفته پیش درهم به سطح ۵۸۰۰تومان کاهش یافته بود، از هفته گذشته این ارز هم در مدار افزایشی قرار گفته تا جایی‌که در بازار امروز به ۶۳۱۰تومان رسیده است، بنابراین معامله‌گران با نگاه به روند درهم فعلا انتظار کاهش قیمت دلار را ندارند.

نگاهی به روند افزایشی دلار در معاملات پشت‌خطی هم مهر تاییدی بر انتظارات منفی است چراکه تا ساعت انتشار این خبر، قیمت دلار فردایی به یک قدمی کانال ۲۳هزار تومان رسیده؛ در این میان تحلیلگران فنی بر این باورند که درصورت ورود دلار به کانال ۲۳هزار تومان انتظارات افزایشی تقویت خواهد شد و دلار در مرحله بعدی به ۲۳۲۰۰تومان خواهد رسید.

اما اگر تا فردا دلار کانال ۲۲هزار تومان را حفظ کند، بخشی از معامله‌گران به سمت فروش روی می‌آورند که در این صورت با افزایش عرضه در بازار شاهد روند نزولی نرخ ارز خواهیم بود.

دلار ارزان می‌شود

در مقابل انتظارات افزایشی، کامران سلطانی‌زاده رییس کانون صرافان معتقد است که دلار در روزهای پیش‌رو وارد مسیر نزولی خواهد شد؛ به گفته این فعال بازار ارز خرید‌های هیجانی نسبت به هفته گذشته کاهش پیدا کرده و احتمال پایان تنش‌های منطقه نیز وجود دارد، از طرفی همچنان نگاه‌ها به مذاکرات وین خوشبین بوده و بر پایه این عوامل، قیمت دلار دوباره اصلاح خواهد شد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 687740 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟