پیش بینی مهم از بازار بورس و قیمت دلار در سال 1400

به گزارش رکنا، درخصوص پیش بینی بازار سرمایه و تحلیل بازار بورس گفتگوی اختصاصی رکنا با بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه را بخوانید:

قیمت دلار به چه محدوده ای می رسد؟

صمدی در ابتدا گفت: وضعیت روشنی از بازار ارز وجود ندارد. هنوز موضوع توافق بر سر برجام مشخص نیست که به کجا خواهد رسید. سیگنال های اخیر روسیه و آمریکا هم در این مورد خنثی است. به نظر می رسد پروسه رفع تحریم آسان نباشد.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص قیمت دلار افزود: در کل پیش بینی من این است که قیمت دلار در محدوده 22 تا 25 هزار تومان باقی می ماند. این رقم هم برای بورس و شرکت های صادرات محور جذاب است. کارشناسان معتقدند نرخ واقعی دلار حتی بعد از رفع تحریم ها هم همین محدوده باشد.

سال 99 نقدینگی بیش از 40 درصد رشد کرد

وی ادامه داد: طبق آماری که منتشر شده است، در سال 99 نقدینگی بیش از 40 درصد رشد داشته است. این موضوعی نیست که فقط به تحریم ها مربوط باشد. درخصوص افزایش نرخ دلار هم فقط به تحریم ها برنمی گردد و بخشی هم به رشد نقدینگی ارتباط دارد. در کل ساختارهای داخلی و سیاست هایی که دولت و بانک مرکزی اعمال می کنند، باعث تشدید نقدینگی و افزایش قیمت ارز می شود.

دلارهای بلوکه شده و آزاده نشده را به ریال تبدیل می کنند

صمدی تاکید کرد: وقتی دلارهایی که بلوکه هستند و هنوز آزاد نشده است را به ریال تبدیل می کنند، نقدینگی رشد پیدا می کند. با وجود این مساله دلار هیچوقت اصلاح نمی کند. از طرفی چشم انداز رفع تحریم ها هم مشخص نیست. بنابراین به نظر نمی رسد در این شرایط قیمت ارز کاهش چشمگیری داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت کنونی بورس گفت: بازار بورس هم با توجه به تصمیماتی که قرار است در جلسه سران قوا اتخاذ شود، پیش بینی می شود شرایط خوبی پیدا کند. مسئولین چاره ای جز این ندارند که امسال هم از بازار سرمایه تامین مالی کنند. هم اوراق بدهی و هم از طریق فروش سهام می تواند از بازار تامین مالی داشته باشد.

وی در آخر گفت: دولت البته صادرات نفت را افزایش داده است. اما طبق گزارش ها با تخفیف بالایی نفت به فروش می رسد. بخش عمده کسری بودجه را بازار سرمایه تامین کرد، به نظر می رسد امسال هم مجبور باشد به سراغ بازار سرمایه بیاید. اگر نه بازار در سال 1400 با مشکل جدی مواجه خواهد شد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 683619 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟