دولت دوازدهم نمونه کامل یک دولت درمانده و ضعیف است/ مردم به کسانی که شعار می دهند رای نمی دهند

به گزارش رکنا، دو روز بیشتر به نوروز 1400 نمانده است. اما به نظر می رسد نوروز 1400 تفاوت زیادی با سال های گذشته دارد. بوی عید نمی آید. یکی از مهمترین دلایل می تواند نارضایتی مردم از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد و معیشت باشد. اگر تا دیروز دغدغه مردم خرید خانه و ماشین بود، امروز به فکر بالا و پایین شدن قیمت مرغ و میوه هستند. اگر تا دیروز برای سرمایه های اصلی زندگی شان تلاش می کردند، امروز برای خرید پیش پا افتاده ترین اقلام صف می کشند.

سوالی که مطرح می شود این است که آیا اساسا مردمی که به فکر معیشت هستند می توانند به امر سیاسی نیز بیاندیشند؟ آیا می توانند فریب شعارهای پوپولیستی را نخورند و انتخاب درستی داشته باشند؟

در این خصوص گفتگوی اختصاصی رکنا با حسین راغفر کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا را بخوانید:

داوطلبین انتخابات به جای شعار دادن به درد و رنج مردم توجه کنند

راغفر در پاسخ به این سوال که آیا مردمی که دغدغه معیشت دارند، می توانند به امر سیاسی فکر کنند، گفت: بخش قابل توجهی از مشکلات کشور ناشی از عملکرد دولت ها است. اما در حال حاضر مردم گزینه ای که در مقابل خود دارند، شرکت در انتخابات 1400 است. یکی هم این است که مردم بی توجه به همین ظرفیت و نقش تعیین کننده، به آینده خودشان بی توجهی کرده و در انتخابات شرکت نکنند.

وی افزود: ممکن است مطلوب ترین گزینه در بین کاندیداها نباشد، اما به نظر می رسد که علیرغم همه مشکلات راه حل این است که در انتخابات شرکت کنند و به کسی رای بدهند که حداقل نسبت به آلام و درد و رنج های مردم توجه دارد. باید دید کدام یک از داوطلبین به شعار دادن اکتفا نمی کنند و راه حل های عملی برای رفع مشکلات مردم خواهند داشت.

تشکیل جامعه مقتدر نیاز مهم امروز

این کارشناس اقتصادی افزود: گزینه هایی که برای حل مشکلات موجود کشور، پیش رو داریم خیلی گزینه های فراخ و متنوعی نیست. اما باید از همین ظرفیت ها استفاده کنیم. قطعا با کنشگری مردم، می توان انتظار بهبود مسائل را داشته باشیم. هیچ جایی از دنیا یک دولت مقتدر به تنهایی نتوانسته است که مشکلات جامعه را به سرانجام برساند و یک زندگی مطلوب را برای همه مردم فراهم کند، مگر این که یک جامعه مقتدر هم شکل بگیرد.

وی ادامه داد: به نظر من قطعا پیش روی مردم جز این که یک حضور و کنشگری فعال در سرنوشت خود داشته باشند، گزینه و راه دیگری فعلا نداریم. به این منظور هم باید امیدوار باشیم به این که مسائل مملکت را مردم جامعه حل کنند. این که چشم امیدمان به آن طرف آب باشد و فکر کنیم کسی خواهد آمد و مشکلات مردم را حل خواهد کرد، یک امید واهی است و واقعیت ندارد. تجربه تاریخی کشور ما هم این را نشان نمی دهد.

با قهر کردن از عرصه سیاسی عرصه را به دست افرادی که به حضور مردم اعتقاد ندارند نسپاریم

راغفر ادامه داد: به هر صورت این نابسامانی که در کشور وجود دارد، محصول عملکرد دستگاه تصمیم گیری های اساسی ، اعم از دولت ، مجلس و قوه قضائیه است. اما نقش مردم را باید پررنگ تر کنیم. شاید گروهی اعتقاد دارند که جایی برای ایفای نقش مردم فراهم نشده است. اما یکی از این فرصت ها همین انتخابات است. این که می توانیم گزینه ای را انتخاب کنیم که در وضعیت اضطراری کمتر هزینه دارد. به نظر من این بهتر از آن است که نسبت به صندوق های رای قهر کنیم و همین ساز و کار و عرصه را به دست کسانی بسپاریم که به حضور مردم در صحنه سیاست کشور علاقه ای ندارند.

مردم نباید نقش سیاسی خود را واگذار کنند

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: حضور مردم می تواند بسیار تعیین کننده باشد . کما این که در دوره های گذشته ریاست جمهوری، هم این اتفاق افتاده است. مردم به کسی که فکر می کردند هزینه کمتری برای جامعه دارد، رای دادند. مردم اشتباه نکردند، بلکه فرد انتخاب شده به همه وعده هایی که داده بود خلاف آن عمل کرد و خلف وعده کرده است. اما در هر صورت احتمالی است که وجود دارد. نقش مردم خیلی تعیین کننده است و این نقش را مردم نباید واگذار کنند و از دست بدهند. باید از ظرفیت موجود به نحو مناسبی استفاده کنند یا حتی بهبود ببخشند. اگر مردم شرکت کنند و عده ای که نمی خواهند که مردم شرکت کنند به این نتیجه برسند که حضور مردم تعیین کننده است، این می تواند در دوره های بعد بر انتخاب شدن یا نشدن آنها اثر بگذارد. دیگر این تصور که می رویم به عرصه و خود به خود پذیرفته می شویم ، چون مردم شرکت نمی کنند، از بین می رود.

وی افزود: حس بی اثر بودن در بین مردم که عده ای تلاش می کنند همین تفکر را جا بیاندازند، اتفاقا چند دوره ای است که نشان می دهد رای مردم اثرگذار بوده است. خیلی وقت ها حتی مردم آمده اند به عرصه انتخابات تا یک گزینه انتخاب نشود. نه این که گزینه ای را که انتخاب کردند گزینه مطلوب تری بوده است اما خواستند گزینه ای انتخاب نشود این یک کنش مهمی است که مردم انجام دادند.

مردم به کسانی که شعار می دهند رای نمی دهند

راغفر ادامه داد: اگر مردم شرکت کنند امیدواری من بیشتر است. زیرا هر چه از انتخابات اول انقلاب پیش آمده ایم، خیلی از مسائل هم برای مسئولین تجربه شده است و هم برای مردم آگاهی بخش بوده است. امروز مردم دیگر به راحتی به گزینه هایی که شعار می دهند یا تجربه مدیریتی کافی نداشته باشند رای نمی دهند. این احتمال که مردم گرفتار یک نوع عوام فریبی شوند خیلی کمتر شده است. این ظرفیت هایی است که در طول سال های گذشته فراهم شده است و مردم را آگاه تر ساخته است. بنابراین من مطمئن هستم که این روند، یک روند رو به بهبود است و نقش مردم و نهادهایی که بتواند حافظ منافع آن ها باشد، همین ساز و کار رای دهی است که باید تقویت شود.

وی افزود: نباید فراموش کرد که در خیلی از کشورهایی که خود را جزو پیشتازان دموکراسی و مردم سالاری می دانند، فرآیند باور مردم به نظام رای دهی تا 300 سال زمان برده است. طول کشیده است تا اصلاحات انجام شود و مردم تا حدودی به سیستم رای دهی اعتماد کنند و بفهمند که این سیستم کار می کند.در این 40 سال گذشته در کشور آگاهی های مردمی نسبت به نقش خود و اهمیت آن و مشکلات و مسائلی که پیش روی کشور است، پیچیده تر و رشد یافته تر شده است. امروز مردم مانند اوایل انقلاب که خیلی مسائل را ساده می دیدند، فکر نمی کنند.

مردم به دنبال کسی هستند که به دنبال بهبود زندگی عمومی جامعه است

راغفر ادامه داد: علیرغم همه مشکلات ارزیابی من این است که مردم هنوز امیدوار هستند که یک چهره و شخصیتی سکان اجرایی کشور را به عهده بگیرد که زمینه های بهبود زندگی عمومی مردم را فراهم کند. کسی که باعث شود مردم نسبت به چشم انداز آینده خود و کشور امیدوار باشند.

به جای صندلی ها دل ها و ذهن ها را تسخیر کنند

وی در پاسخ به این که مردم به جای تفکر و اندیشه امر سیاسی و اجتماعی درگیر قیمت ها شده اند و ممکن است به جای کنشگری سیاسی فریب شعارهای پوپولیستی را بخورند، گفت: این یک پرسش جدی است. یک جناحی قطعا ترجیح می دهد مردم کمتر شرکت کنند و تصور می کنند وقتی مردم کمتر شرکت کنند می توانند صندلی های قدرت را تسخیر کنند. اما اشکال کارشان این است که تنها تسخیر صندلی ها نیست که می تواند کمک کند معیشت مردم و وضعیت اقتصادی کشور بهبود پیدا کند. بلکه این تسخیر دل ها و ذهن ها است که می تواند کمک کند. آن هم در وضعیتی امکان پذیر خواهد بود که امکان مشارکت مردم را در سازندگی کشور و در امید به آینده و چشم انداز زندگی خودشان فراهم کند.

دولت دوازدهم نمونه کامل یک دولت درمانده است

این کارشناس اقتصادی افزود: ساختار دولت های فرسوده و دولت های ضعیفی مانند دولت اخیر، دولت دوازدهم، که نمونه کامل یک دولت درمانده و ضعیف است. دولتی که قادر نیست منابعی را تجهیز کند که از مردم در مقابل یک بحران غیرمترقبه مثل بیماری کرونا حمایت کند. این دولت، یک دولت ضعیف است. ما باید برویم به سمتی که یک دولت توانمند داشته باشیم. شرایطی که بتواند به منابع مالی دسترسی داشته باشد و این منابع مالی باید از طریق مالیات ستانی، کاری که همه جای دنیا اتفاق می افتد تامین شود.

دولت در فرآیند رانت خواری و دست در جیب مردم کردن وارد نشود

وی ادامه داد: به همین دلیل بایستی یک نظام شفاف مالیات ستانی در کشور مستقر کرد. این نیازمند یک عظم جدی است. در این صورت بخش قابل توجهی از خدماتی که دولت باید به مردم بدهد و تعهدات قانون اساسی است، مثل آموزش پرورش رایگان ، آموزش عالی رایگان، خدمات سلامت رایگان و خدمات عمومی که کمک می کند بخش قابل توجهی از هزینه های مردم محدود شود، انجام می شود. نه این که دولت در فرآیند بازی رانت خواری و دست در جیب مردم کردن، شرکت کند. بلکه دولتی باشد که به فکر تقویت و بنیه اقتصادی مردم و معیشت آنها باشد و برای آن تلاش کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: مردم با توجه به شرایط کنونی و تبلیغات رسانه های سرویس های جاسوسی خارجی که در فضای مجازی بسیار فعال هستند. نباید در تله کسانی که برای پراکندن تخم یاس و ناامیدی در دل مردم فعالیت می کنند و مرتب هم نقاط ضعف را بزرگ نمایی می کنند بیفتند. سعی کنیم خودمان مسائلمان را حل کنیم و این یکی از گزینه هاست و تنها گزینه نیست. اما یکی از گزینه هایی است که در مقابل مردم قرار دارد تا با رای دادن خود پیام می دهند. رای دادن به این معنی نیست که فردی که انتخاب کردیم کاملا قبول داریم.

وی ادامه داد: هرچه جلوتر آمدیم این انتخاب ها پیام های روشن تر و شفاف تری به مسئولین کشور منتقل کردند. بنابراین من تصور می کنم این انتخابات هم پیام های خیلی شفاف و روشنی از سوی مردم برای مسئولین خواهد داشت. نباید در این مورد تردید کرد که آرای مردم معانی خیلی روشنی دارد و به دنبال خود قطعا مسئولین را وادار می کند که به این پیام ها پاسخ دهند.

احزاب سیاسی و تشکل های مدنی نباید منفعل باشند

راغفر درخصوص عدم برنامه و کار لازم کاندیداهای ریاست جمهوری و فعالیت فعالان مدنی نه در کل سال بلکه چند ماه مانده به انتخابات، گفت: قطعا این موارد مشکل دارد. اما برای این که صداهای مختلف در جامعه شنیده شود، ساز و کارهای مناسب هم لازم دارد. احزاب سیاسی و تشکل های مدنی و مردمی قطعا یکی از این راهکارها است.خیلی ها در نظام تصمیم گیری تمایلی به حضور این تشکل ها ندارند. اما همه جای دنیا با انفعال این مساله حل نمی شود و نشده است. خیلی از افراد آمده اند مبارزه کردند و تلاش کردند تا صدایشان را به گوش مسئولین برسانند. در کشورهای صنعتی که نهادهای مدنی بسیار نقش قدرتمندی در جامعه دارند افراد در فرآیند تثبیت خودشان مشقات زیادی تحمل کردند.

فشار اجتماعی و افکار عمومی بسیار پر اهمیت است

وی افزود: هیچ جای دنیا قدرت حاضر نیست بخشی از سهم خود را واگذار کند. مگر این که فشار اجتماعی و افکار عمومی آنها را وادار کند. من فکر می کنم در حال حاضر فشار معیشتی زندگی مردم یکی از فرصت هایی است که مصلحان اجتماعی و کسانی که دغدغه قدرت ندارند، بلکه به فکر مردم هستند، قطعا می توانند با رفع این موانع با حضور و  دفاعشان از حقوق مردم کمک کنند. چون پشتیبانی افکار عمومی وجود دارد، چیزی که سالها و دوره های قبل به این گستردگی وجود نداشت . اجماعی که امروز یک جمعیت بزرگی از جامعه راجع به مشکلات معیشتی صحبت می کنند. در بین مردم تقریبا یک اتفاق نظر عمومی و اجماع عمومی بوجود آمده است. چند سال پیش شعارهای عوام فریبانه داده می شد، اما محقق نشد. حمایت های مردمی امروز برای فعالیت های مدنی و آنان که درد مردم و جامعه و کشور را دارند فراهم است و صدای آنها شنیده می شود و صدای آنها اگر صدای مردم باشد تردید نکنیم که موثر خواهد بود.

هر کدام از ما سهمی در ساختن و تخریب کشورمان داریم

راغفر ادامه داد: حل مسائل اجتماعی و معیشتی یک شبه صورت نمی گیرد. بنابراین باید تلاش کنیم کسانی که مناسبتر می دانیم برای این که اهداف ملی را محقق کنند انتخاب کنیم. به نظر من همه این انتخاب ها پیام های روشن برای مسئولین داشته است. در شرایط کنونی نباید به وسوسه آیه های یاس و ناامیدی که استقبال بیشتری می شود، توجه کنیم. باید بدانیم که این کشور برای ما است. ما هر کدام سهمی در ساختن و تخریب آن داریم. امروز تصمیم گیرندگان اساسی در کشور بیش از هر زمان دیگری آمادگی پذیرش اعتراضات مردم را دارند و از این جهت شرایط کنونی ما بسیار متفاوت است.

وی در آخر افزود: امیدوارم افرادی بتوانند فرصت حضور در این رقابت را داشته باشند که خودشان را وقف مردم و جامعه کنند نه این که  به دنبال فرصت های بهره وری شخصی باشند. هر کسی که می خواهد مسئولیت اختیار کند، باید بداند با مشکلات فوق العاده پیچیده و سختی روبه رو است. برای داوطلبان باید این پیام وجود داشته باشد که کار مدیریت اجرایی کشور و شوراهای شهرها مسئولیت های اجتماعی هستند و چالش های خیلی بزرگی در مقابل هر یک قرار دارد. این نیست که هر کسی بتواند وارد این عرصه شود و پاسخگوی مشکلاتی که در جامعه است باشد. من امیدوارم به انتخاب مردم و امیدوارم چیزی که مردم شایسته آن است محقق شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 671571 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟