بورس در روزهای آینده صعودی است یا نزولی؟

به گزارش رکنا،در هفته‌ای گذشت بازار سهام شاهد دو روز سبز و سه روز قرمز بود. فشار فروش با آغاز هفته به شدت کاهش یافت اما شرایط پایدار نماند. شنبه ۲۵بهمن ماه مصوبه تغییر دامنه نوسان اجرایی شد و دامنه نوسان از ۱۰درصد به هشت درصد کاهش یافت. همچنین محدوده نوسان قیمت نیز از -۵ تا +۵ به -۲ تا +۶تغییر پیدا کرد. عمده افراد این تغییر را اتفاقی مثبت برای بازار تلقی کردند. هرچند به نظر می‌آمد عوامل مهم‌تری مانند تغییر انتظارات افراد از شرایط موجود و روابط خارجی کشور و همچنین تحرکات دیگر بازارها، نقش موثر‌تری داشتند.
به همین ترتیب در اولین روز هفته، بازار سهام شاهد رشد چشمگیر ۴۷هزار واحدی بود. فردای آن روز نیز فقط به اندازه دو هزار واحد رشد شاخص کل ادامه پیدا کرد. اما از روز دوشنبه بورس در سراشیبی افت قرار گرفت و سه روز متوالی شاهد افت شاخص کل بود. گفتنی است شاخص کل هم‌وزن برخلاف شاخص کل در تمام روزهای هفته سبز باقی ماند. شاخص کل بورس با ۲۵هزار واحد و شاخص کل فرابورس با ۲۸۵واحد افت مواجه شدند.​
حقیقی‌ها در اولین روز هفته گذشته هزار و ۴۱۵میلیارد تومان به بازار آوردند اما این شرایط دوام نیاورد و از روز یکشنبه تا آخرین روز معاملاتی هفته، بازار سهام شاهد خروج پول حقیقی(مجموعا دو هزار و ۷۳۵میلیارد تومان) بود.
روند کلی ارزش معاملات سهام در هفته‌ای که گذشت روندی نزولی بود. به طور متوسط ارزش کل معاملات این هفته هشت هزار و ۶۵۳میلیارد تومان رقم خورد. به طوری که در روز شنبه ۱۰هزار و ۷۳۰میلیارد تومان و در روز چهارشنبه ۶هزار و ۶۵۰میلیارد تومان ثبت شد. گفتنی است بیشترین ارزش معاملات هفته نیز در روز یکشنبه با ۱۱هزار و ۶۸۵میلیارد تومان به ثبت رسید.
با این شرایط خلاصه‌ای از پیش‌بینی دو کارشناس بازار سرمایه برای اسفند ماه به شرح زیر است:
آقابزرگی در ارتباط با آینده بازار سهام بیان کرد: رشد قطعی به دلیل بالا بودن سطح عمومی قیمت‌ها، حداقل نسبت به سال گذشته و عدم توفیق نسبت به افزایش قیمت‌ها در سود حاصل از عملکرد شرکت‌ها و صنایع را خواهیم دید. چون هر دو در یک سو با هم حرکت کردند، اما به یک اندازه رشد نکردند؛ قیمت به مراتب بیش از سود شرکت‌ها افزایش پیدا کرده است. همچنین بودجه سال آینده تا حدود زیادی نشان از کسری بودجه دارد. بنابراین کماکان بازار سرمایه می‌تواند وظیفه حفظ و نگه‌داشت نقدینگی را ایفا کند. اما انتظار افزایش رشد شارپی حداقل تا پایان سال۹۹ و اسفند ماه را نداریم. یعنی در یک حالت خوشبینانه یک میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار واحد حداکثر دامنه شاخص خواهد بود.
همچنین مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه بزرگ‌ترین محرک اتفاقاتی که در بازار می‌افتد، تصمیمات اشخاص تصمیم‌گیرنده و مسئول است که خیلی هم قابل پیش‌بینی نیست فردا چه تصمیمی می‌گیرند و این تصمیمات خیلی متغیر است، به همین خاطر نمی‌شود پیش‌بینی خیلی قطعی در مورد آینده کرد و ابهام بازار از هر زمان دیگری بیشتر است.
سوری بیان کرد: از نظر پارامترهای اقتصادی خیلی از سهم‌های بازار در ارزنده‌ترین حالت ۶ماهه گذشته‌شان هستند. دقت کنید که نمی‌گویم به صورت مطلق ارزنده، می‌گویم نسبت به هر روز دیگری در ۶ماه گذشته ارزنده‌تر هستند. به این دلیل که قیمت های جهانی افزایش پیدا کرده است؛ مبادلات تجاری دنیا رونق پیدا کرده است؛ و با تغییراتی که در سیاست خارجی امروز اتفاق افتاده قاعدتا انتظار روزهای پررونقی‌تری را هم برای اقتصاد جهان، هم برای مبادلات درون مرزی خودمان خواهیم داشت. قیمت دلار نیز در قیمت‌هایی تثبیت شده است.
کارشناس بازار سرمایه اشاره کرد: به صورت سنتی در اواخر سال شرکت‌ها نیاز به نقدینگی و تمایل به فروش دارند. درست است که ما در ۶ماه دوم سال ریزش شدیدی را داشتیم اما اگر بخواهیم برآیند امسال را نگاه کنیم، شاخص بورس بیشتر از دو برابر شده است. از طرفی بسیاری از شرکت‌ها سهام‌های زیرمجوعه‌هایشان در یک سال گذشته رشد زیادی داشتند. در نتیجه بسیاری از شرکت‌ها سهم‌هایی را که خریده بودند که نسبت به اوایل سال، رشد بسیار زیادی کرده و شاید این شرکت‌ها تمایل به فروش این سهم‌ها داشته باشند و سود شناسایی کنند. این‌ها فشار فروشی است که می‌توانیم داشته باشیم.
وی افزود: فروش حقوقی‌ها، و از سمت دیگر تصمیمات عجولانه مسئولین و از سوی دیگر سواد عمومی بازار از تهدیدهایی هستند که متوجه بازارند. در اواخر سال ۱۳۹۴ با امید اینکه برجام اتفاق بیفتد، سهم‌ها صف خرید شده بودند. پس مردم برجام را برای بازار بورس یک اتفاق مثبت می‌دانند. اما الان وقتی اسم همان برجام می‌آید مردم آن را به عنوان تهدید فرض می‌کنند. چون فقط به اشتباه به قیمت دلار نگاه می‌کنند. این هم اگر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی شود به عنوان تهدیدات بازار است. حال اینکه قیمت‌ها به چه سمتی می‌رود را هیچکس نمی تواند پیش‌بینی کند اما به این بستگی دارد که برآیند این نیروهای مثبت و منفی در نهایت به چه سمتی بروند.
سوری گفت: در تصمیماتی که شورای عالی گرفتند و اتفاقاتی که در سازمان افتاد، تنها چیزی که بین آن تصمیمات بلافاصله قابلیت اجرایی شدن داشت و انجام شد بحث محدودیت دامنه نوسان بود. محدودیت دامنه نوسان در کنار تغییراتی که در سازمان بورس اتفاق افتاد فرصتی را به مسئولین داد که توجه بازار به آن‌ها جلب شود. دقیقا مثل این است که به فروشنده‌ها گفته باشید یک لحظه دست نگه دارید! و این‌ها دست نگه داشتند. فروشنده‌ها ایستادند و تا اینکه بخواهند صبر کنند، ببینند چه خبر شده، چه اتفاقی افتاده، تاثیرش چیست باعث شد ما چند روزی بازار را مثبت ببینیم. یعنی فشار فروش‌مان کاهش پیدا کرد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 663110 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟