از گرانی تخم مرغ تا تعیین و تکلیف لاستیک / دست واسطه ها باید قطع شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی رکنا، بحث نظارت بر کالای مصرفی خصوصا کالاهای اساسی بحث مهم این روزها است که متاسفانه با اینکه بسیاری از کالاها وارداتی است ، اما هنوز شاهد کاهش و یا ثبات قیمت ها نیستیم.

در تامین کالاهای مصرفی مشکلی نداریم

محمد اسفنانی معاون سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران، درباره وضعیت بازار و عدم ثبات قیمت کالاها گفت: واقعیت امر این است که ما خوشبختانه از حیث تامین کالا برای بازار مشکلی نداریم. در طی جلساتی که با ستاد تنظیم بازار، وزارت صمت و اتحادیه ها داشتیم به این نتیجه رسیدیم که در تامین کالای مصرفی با مشکلی روبه رو نیستیم.

وی افزود: حتی در جلسه ای که چند روز پیش با نمایندگان مجلس داشتیم، نمایندگان اعلام کردند در تامین کالای بازار مشکلی نداریم. اما به این معنی نیست که ما هیچ گونه مشکلی نداریم. شاید مهم‌ترین اشکال، بحث توزیع و نظارت بر توزیع است. هرجایی که نظارت دقیق بوده و افرادی که مخل انضباط در بازار بودند را کنار زدیم، بازار به ثابت رسید.

مشکل اساسی واسطه های غیرقانونی است

اسفنانی گفت: به عنوان مثال در بحث مرغ شاهد بودیم که قمیت ها تا 35 هزار تومان هم رسید. اما پس از بررسی و نظارت مشخص شد عده ای به عنوان واسطه غیرقانونی بین پرورش دهندگان و کشتارگاه قرارگرفته اند. وقتی این افراد برداشته شدند شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم و حتی قمیت مرغ از قیمت مصوب هم پایین تر آمد.

وی اضافه کرد: درباره تخم مرغ هم همین داستان است. در حال حاضر به اندازه کافی تخم مرغ تولید شده در کشور داریم و حتی درحال صادرات به کشورهای دیگر نیز هستیم. این موضوع یعنی این که در تولید داخل و حتی در برخی موارد در واردات نیز مشکلی نداریم.

دلیل قیمت بالای لاستیک چیست ؟

اسفنانی در ادامه به ماجرای قمیت بالای لاستیک نیز واکنش نشان داد و گفت: در بحث لاستیک نیز جلسه مهمی برگزار کردیم. در نهایت مشخص شد، فقدان یک سیستم جا افتاده نظارتی باعث بروز این مشکلات در بازار است. مثلا ما سامانه تجارت الکترونیک داریم که باید تاجران و وارد کنندگان و صادرکنندگان از مقررات این سامانه تبعیت کنند.

وی افزود: درکنار این سامانه ،سامانه انبارها را نیز داریم که باید صفر تا صد کالاهای وارداتی و توزیعی مثل آرد،لاستیک ،شکر و ...که باید در یک شبکه خاص توزیع شود ثبت شوند. متاسفانه وقتی این سامانه دچار نقص شود باعث می شود که افراد سودجو راه فراری برای فروش خارج از شبکه کالاها پیدا کنند.

معاون سازمان تعزیرات حکومتی تهران در آخر گفت: ما صرفا یک مجموعه دادرسی محور و شبه قضایی هستیم. وظیفه ما رسیدگی به این تخلفات است اما بحث کشف و نظارت مستقیم به عهده عزیزان دیگر است. ما این آمادگی را داریم که هرکجا لازم باشد به صورت محسوس با حضور تیم ویژه که قاضی شعبه تعزیزات است در محل حاضر شده و اقدامات قانونی را درجهت با گران فروشی و موارد دیگر انجام بدهیم.

خبرنگار :جعفر پاکزاد

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 648101 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟