وضعیت بورس روز یکشنبه 25 بان 99 + جزئیات

به گزارش رکنا،  بورس این روزها بسیار متزلزل است و ریزش بورس در بازار سهام تاثیر به سزایی دارد به همین دلیل راهبرد معاصر در بسته خبری پیش بینی بورس فردا، جدیدترین پیش بینی بورس فردا یکشنبه ۲۵ آبان ۹۹ را بررسی و تحلیل میکند.

پیش بینی بورس یکشنبه ۲۵ آبان

در دو روز آخر معاملات بازار سهام هفته گذشته تقاضا به بازار سهام بازگشت و در جریان معاملات امروز هم افزایش تقاضا باعث رشد بیش از ۲ درصدی شاخص کل شد.

محمدمهدی عشریه، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند بازار فردا گفت: به نظر می‌رسد عرضه در بازار سهام فردا کمی بیشتر از امروز باشد اما احتمالا تقاضا از عرضه بیشتر خواهد شد.

این کارشناس در ادامه با اشاره به اصلاح بازار سهام گفت: هنوز سیگنال صعودی‌ای دیده نمی‌شود که بتواند روند کلی بازار را مثبت کند و به افزایش تقاصای زیاد دامن بزند. اما به نظر می‌رسد روند بازار سهام فعلا نوسانی باشد و بعد از اصلاح زیاد شاخص کل نیز نباید انتظار صعود زود هنگام را داشت. اما روند صعودی بازار سهام آهسته شروع می‌شود.

ساعت کاری در بازار بورس ایران

همان طور که می دانید هر سیستمی برای ادامه فعالیت از یک سری قوانین خاص پیروی می کند. بازار بورس و سرمایه نیز در ایران تابع قوانین خاص می باشد. لذا هر فردی به عنوان سرمایه گذار و یا سرمایه پذیر می بایست مطابق با قوانین تعیین شده در این بازار فعالیت کند. مهمترین قانون مورد بحث در این مطلب ساعت کاری بورس ایران می باشد. طبق قوانین موجود در بازار بورس و سرمایه ایران، سرمایه گذاران می توانند در روز های شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ساعت ۱۲:۳۰ ظهر نسبت به ثبت سفارش خرید و فروش سهام اقدام کنند.

اما نکته مهم در این خصوص این است که شروع تمامی معاملات از ساعت ۹ صبح امکان پذیر می باشد. در نظر گرفتن بازه زمانی ۸:۳۰ تا ۹ صبح به جهت ثبت سفارشات می باشد. سفارش ثبت شده شما برای خرید و فروش سهام از ساعت ۸:۳۰ در صف قرار گرفته و از راس ساعت ۹ در فرایند پرداخت قرار می گیرد. بدیهی است انجام هرگونه معامله خارج از زمان و روز های مجاز برای هیچ کاربری امکان پذیر نمی باشد. پس بورس ایران در روز های پنجشنبه و جمعه باز نیست.

آیا بورس پنجشنبه و جمعه باز است؟

آیا بورس ایران در روز های پنجشنبه و جمعه باز است؟ پاسخ به این سوال منفی است. فعالیت در بورس تابع قوانین خاص می باشد. این مورد هم یکی از آنهاست. بازار سهام و سرمایه در ایران تنها در پنج روز ابتدای هر هفته فعال می باشد. به عبارت دیگر بورس ایران در روزهای پنجشنبه و جمعه باز نیست و تعطیل است. بدیهی است انجام هرگونه معامله نظیر خرید و فروش سهام در این روز ها امکان پذیر نمی باشد. البته در خصوص معایب این موضوع سخن ها و اظهار نظرات فراوانی وجود دارد. به گفته کارشناسان تعطیلی بورس ایران در روز های پنجشنبه و جمعه یک عیب بزرگ برای بازار سرمایه ایران محسوب می ‌شود.

زیرا تمامی بازار های جهانی در این روزها در حال فعالیت هستند. (بازار های جهانی به جای آن شنبه و یکشنبه تعطیل هستند). طبق نظر کارشناسان دو مورد زیر از موارد تاثیر گذار بر بازار سرمایه ایران می باشد:

طبق نظر کارشناسان این دو مورد موجب عقب ماندن بازار سرمایه ایران از بازار جهانی می‌ شود. همچنین می تواند معایب و عوارض جانبی را به دنبال داشته باشد ( که این موضوع مورد بحث این مطلب نیست). به همین ترتیب اخیراً بحث تعطیلی بازار بورس در روز شنبه به جای پنجشنبه از سوی متخصصین مطرح شده است. اما این موضوع هنوز به ‌تصویب مجلس و دولت نرسیده است. قابل ذکر است که فردا نیز یعنی روز پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۹ و جمعه ۱۶ آبان ۹۹ بازار بورس تعطیل است. لذا سرمایه گذاران از روز شنبه ۱۷ آبان ۹۹ می توانند به معاملات خود ادامه دهند. از این که تا پایان مقاله آیا بورس فردا پنجشنبه ۱۵ آبان تعطیل است؟ همراه من بودید از شما سپاس گزارم.

بورس در آینده چه می‌شود؟

سیامک قاسمی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با جو منفی بازار سهام گفت: هیچ‌کدام از سیاست‌ها و سیگنال‌های مثبت کنونی بر بازار سرمایه تاثیر ندارد و دوره ریزش بازار سهام جدا از دوره صعود بازار نیست، همانطور که در دوره صعود بازار سهام تمایلات بازار سهام مثبت بود و به اخبار منفی واکنش نزولی نداشت در دوره نزول نیز، بازار واکنش مثبت به سیگنال‌های مثبت ندارد.

این کارشناس در رابطه با روند بازار سهام تا انتخابات آمریکا افزود: روند شاخص کل بازار سهام تا انتخابات آمریکا نزولی و شاید ایستا باشد و این روند کاهشی غیرمنطقی نتیجه همان رشد غیرمنطقی و غیراصولی اول سال است. بعد از شروع رشد شارپی و تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بورس، سرمایه‌های خرد زیادی در ۴ ماه اخیر وارد بازار سهام شد و کدهای بورسی زیادی ثبت شد اما فرایند نزولی بازار تا شاخص یک میلیون و ۳۳۶ هزار واحد سهامداران خرد بازار سهام را متضرر کرد.

او در رابطه با محدوده حمایتی بعدی شاخص کل بیان کرد: محدوده حمایتی بعدی شاخص کل بورس شاخص یک میلیون است اما فکر نمی‌کنم تا قبل از انتخابات آمریکا شاخص بازار سهام تا یک میلیون واحد ریزش داشته باشد، محدوده حمایتی قبلی بازار سهام شاخص یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بود که شاخص مدتی در این محدوده نوسان کرد اما به محض از دست دادن این محدوده حمایتی شاخص کل افت زیادی تا یک میلیون و ۳۳۶ هزار واحد را تجربه کرد.

او در رابطه بازگشت روند صعودی بازار سهام گفت: تنها چیزی که می‌تواند روند بازار سهام را تغییر دهد یک فضای خوش‌بینانه نسبت به آینده است و این عمل مبنی بر خبر توافق، مذاکره و یا بهتر شدن وضع موجود است، دقیقا اتفاقی که در سال ۹۲ در بازار سهام رخ داد و با پیروزی روحانی در انتخابات جو مثبت باعث رشد بازار سهام شد. اما اگر مذاکره یا توافقی در کار نباشد تنها عاملی که می‌تواند بازار سهام را نجات دهد قیمت دلار است.

وی درباره بازار فردا گفت: پیش‌بینی روزانه بازار سهام دیگر ممکن نیست اما روند کلی بازار سهام نوسان نزولی است.

سفید و سیاه اصلاح بورس

هرچند سهام همچنان در قیاس با دیگر گزینه‌های سرمایه‌گذاری، صدرنشین بازدهی در سال۹۹ بوده، اما این فاصله رو به کاهش است. ضمن آنکه به لطف گزارش‌های سودآوری اخیر بنگاه‌های بورسی، نسبت قیمت بر درآمد کل بازار بر اساس تعمیم سودآوری فصل تابستان به ۱۲ ماه بعدی به محدوده ۱۰ واحد رسیده است؛ نسبتی که پیش‌تر تا بیش از ۲۰ واحد افزایش یافته بود. هرچند به‌نظر می‌رسد همچنان انتظارات تورمی در کانون توجه بورس‌بازان قرار دارد، اما با تخلیه آثار هیجانات قبلی و اصلاح قیمت سهام امیدواری به بازیابی تعادل بورس در کوتاه‌مدت افزایش یافته است و می‌تواند مسیری روشن برای بازگشت روزهای سبز به تالار شیشه‌ای به ارمغان بیاورد. نشانه‌های اولیه این تعادل در معاملات روز پایانی هفته گذشته رصد شد و فرجام آن به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روزهای آینده وابسته است.

بورس تهران هفته گذشته شاهد یکی از جدی‌ترین افت‌های هفتگی خود بود تا جایی که به‌رغم داشتن یک روز کاری کمتر، با افت ۸/ ۸ درصدی شاخص، میزان سقوط دماسنج بازار از نقطه اوج ۱۹ مرداد به محدوده ۳۸ درصد رسید و رشد این متغیر از ابتدای سال هم به ۱۵۱ درصد محدود شد. این رشد هر چند کماکان در صدر جدول بازده دارایی‌ها در سال ۹۹ می‌ایستد اما فاصله آن با سایر دارایی‌ها شامل سکه طلا، ارز و مسکن کمتر شده است.

اصلاح شتابان بورس در حالی صورت می‌گیرد که به لطف گزارش‌های سودآوری اخیر شرکت‌ها، نسبت قیمت بر درآمد کل بازار بر اساس تعمیم سودآوری فصل تابستان به ۱۲ ماه بعدی به محدوده ۱۰ واحد رسیده است؛ نسبتی که پیش‌تر تا بیش از ۲۰ واحد بر اساس پیش‌بینی سود تحلیلی شرکت‌ها در ۱۲ ماه آتی افزایش یافته بود که به زعم برخی، ارزش‌گذاری پایداری به شمار نمی‌رفت. حال با تخلیه آثار هیجانات قبلی و اصلاح قیمت‌های سهام، امیدواری به بازیابی تعادل بورس در کوتاه‌مدت افزایش یافته است؛ تعادلی که البته در روز چهارشنبه نشانه‌های اولیه آن رصد شد و فرجام آن تا حدی به نتایج تحولات سیاسی در روزهای آینده ناشی از انتخابات آمریکا بستگی دارد.

ساز ناکوک فروش اوراق بدهی

سریال ناکامی‌های دولت در فروش اوراق بدهی در بازار سرمایه به‌عنوان یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌های تامین کسری بودجه در هفته گذشته نیز با فروش کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان کماکان ادامه یافت. اصرار عرضه‌کننده به عدم افزایش نرخ پیشنهادی سود موثر از محدوده ۲۰ تا ۲۱ درصد موجب عدم استقبال خریداران و ناموفق ماندن فروش اوراق شده است. این در حالی است که در بازار بین بانکی براساس شنیده‌ها نرخ استقراض به محدوده ۲۲ درصد (سقف کانال نرخ‌گذاری بانک مرکزی) رسیده است. همزمان، افزایش فشارها در جهت جبران کاهش قدرت خرید جامعه در قالب بسته‌های معیشتی منجر به تصویب طرح اعطای کالا برگ در مجلس شده است. براین اساس، دولت موظف می‌شود از محل فروش دارایی‌های مازاد خود با سقف اعتباری ۳۰ هزار میلیارد تومان به توزیع یارانه بپردازد.

تصویب طرح مزبور در حالی صورت می‌پذیرد که منابع کافی برای پوشش بودجه جاری هم در غیاب فروش اوراق بدهی وجود ندارد، چه برسد به آنکه هزینه‌های جدید تعریف شود. از سوی دیگر، در فضایی که تقاضا برای استقراض از سمت دولت بالاست و همین مساله طبیعتا منجر به گران شدن هزینه پول می‌شود، مقاومت زیادی نزد سیاست‌گذاران جهت افزایش نرخ‌های سود اوراق بدهی (که در نهایت منجر به رشد نرخ سود در کل شبکه بانکی می‌شود) به چشم می‌خورد. جایگزین افزایش نرخ سود و جذب منابع از محل فروش اوراق در شرایط محدودیت درآمدهای نفتی چیزی جز اضافه برداشت از بانک مرکزی و رشد پایه پولی نیست؛ ضمن آنکه در صورتی که بانک مرکزی بخواهد در برابر افزایش طبیعی نرخ سود به دلیل تقاضای فزاینده استقراض مقابله کند عملا راهی جز جبران آن از محل افزایش پایه پولی (چاپ پول) ندارد؛ رویکردی که در هفته گذشته در عملیات بازار باز با خرید بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی از بانک‌ها کلید خورد. ادامه این روند، با توجه به نرخ تورم ۷ درصدی مهر ماه، تهدید افزایش التهاب تورمی در کل اقتصاد و ورود به چرخه باطل کسری‌های بزرگ‌تر و نیاز به تامین نقدینگی بیشتر از محل پول پر قدرت بانک مرکزی را در بر دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 627453 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟