لیبرا Libra چیست؟

به گزارش رکنا ، دراین پروژه ، ارز و معاملات باید به صورت رمزنگاری و توسط انجمن Libra اداره شود، Libra سازمانی است که عضویت شرکت هایی از پرداخت ، فناوری و ارتباطات گرفته تا بازار آنلاین و سرمایه گذاری را در اختیار دارد.

تاریخچه:

مورگان بلر در سال 2017 فعالیت خود را در زمینه cryptocurrency و blockchain در Facebook شروع کرد و در ابتدا تنها شخصی بود که در blockchain فیس بوک کار می کرد.

معاون رئیس فیسبوک ، دیوید مارکوس در ماه می سال 2018 از Facebook Messenger به بخش جدید blockchain منتقل شد. اولین گزارش های فیس بوک در مورد برنامه ریزی کریپتوکارنسی با مسئولیت مارکوس ، چند روز بعد ظاهر شد. تا فوریه 2019 ، بیش از 50 مهندس مشغول به کار در این پروژه بودند.

در ماه می 2019 تاییدیه ای مبنی بر اینکه Facebook قرار است وارد بازار کریپتوکارنسی شود به گوش همگان رسید. در این زمان با عنوان “GlobalCoin” یا “Facebook Coin” شناخته می شد.

Libra  لیبرا به طور رسمی در تاریخ 18 ژوئن 2019 اعلام شد. خالقان این رمزارز به نام مورگان بلر، دیوید مارکوس و کوین ویل ذکر شده اند. پیش بینی می شود نسخه اول در سال 2020 منتشر شود.

در تاریخ 15 ژوئیه سال 2019 ، فیس بوک اعلام کرد این ارز تا زمانی که همه دغدغه های نظارتی در آن برآورده نشود و Libra دارای تاییدیه های لازم نباشد، راه اندازی نمی شود.

در دیدار با رهبران ارشد دموکرات سنا در 18 سپتامبر 2019، مارک زاکربرگ رئیس اجرایی فیسبوک به نمایندگان مجلس گفت که Libra بدون دریافت مجوزهای نهادهای نظارتی ایالات متحده در هیچ جای دنیا راه اندازی نمی شود.

پی پال از پروژه Libra در 4 اکتبر 2019 خارج شد. eBay ، Mastercard ، Stripe ، Visa و Mercado Pago در 11 اکتبر ، و Bookings Holdings در 14 اکتبر از مشارکت با Libra خروج خود را اعلام نمودند.

واحد پول:

این طرح برای این است که توکن Libra لیبرا توسط دارایی های مالی مانند سبد ارزها و اوراق بهادار خزانه داری ایالات متحده در تلاش برای جلوگیری از نوسانات حمایت شود. فیس بوک اعلام کرده است که هریک از شرکاء 10 میلیون دلارآمریکا تزریق می کنند، بنابراین Libra در روز افتتاح پشتوانه کامل دارایی را دارد.

برخلاف ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین که از بلاکچین های بدون مجوز استفاده می کنند، لیبرا غیر متمرکز نمی باشد.

در ماه سپتامبر ، فیس بوک اعلام کرد که سبد ذخیره از 50٪ دلار آمریکا ، 18٪ یورو ، 14٪ ین ژاپنی ، 11٪ پوند استرلینگ و 7٪ دلار سنگاپور تشکیل می شود.

اتحادیه لیبرا  Libra:

فیس بوک انجمن Libra را جهت نظارت بر ارزش گذاری این رمز ارز را در ژنو سوئیس تأسیس کرد.

پرداخت ها: PayU

فناوری و بازارها: شرکت تابعه فیس بوک Calibra ، Farfetch ، Lyft ، Spotify ، Uber

ارتباطات و مخابرات: Iliad SA ، Vodafone

بلاکچین:Anchorage ، Bison Trails، Coinbase، Xapo

سرمایه گذاری مشترک: Andreessen Horowitz, Breakthrough Initiatives, Ribbit Capital, Thrive Capital, Union Square Ventures

در اطلاعیه اولیه ژوئن 2019 ، هفت شرکت دیگر به عنوان اعضای انجمن Libra معرفی شده بودند ، اما قبل از اولین جلسه Libra در 14 اکتبر 2019 باقی مانده بودند: Booking Holdings، eBay، Mastercard، Mercado Pago، PayPal، Stripe و Visa.

پوشش مطبوعاتی پیرامون اعلامیه اولیه Libra ، عدم وجود Apple Pay ،Google Pay ، Amazon و بانک را ذکر کرد. به دلیل عدم اطمینان در مورد تنظیم مقررات و امکان سنجی این طرح ، مدیران بانکی تمایلی به پیوستن به آن را ندارند.

این انجمن امیدوار است که با یک رای برابر به 100 عضو برسد، در حالی که فیس بوک انتظار دارد تا سال 2019 نقش رهبری را حفظ کند.

تفاوت لیبرا با سایر ارزهای دیجیتالی همانند اتریوم و بیتکوین

ارزهای رمزنگاری اتریوم و بیتکوین از نظر ماهیت کاملاً شبیه هم هستند و مرجع واحد خاصی ندارند که بتوان معاملات بین دو طرف را تایید نمود ، بنابراین هرکسی می توانید این کار را انجام دهد. برای تأیید معاملات در بیت کوین باید ثابت کنید که کار را انجام داده اید. اشخاصی که اینکار را با موفقیت انجام دهند (ثابت کنند که برخی از کارها را انجام داده اند) ، می توانند معاملات را به دفترچه توزیع شده بلاک چین اضافه کنند و بیت کوین پاداش بگیرند. این فرایند به عنوان ماینینگ نیز شناخته می شود.

تفاوت لیبرا با سایر ارزهای دیجیتالی در این است که معاملات با یک سیستم بنام “اثبات سهام” مورد تائید قرار می گیرد. بر مبنای این سیستم ، معامله ها توسط افرادی که سهام یا مالکیت ارز داشته‌اند ، مجاز شناخته خواهد شد.

هزینه های معاملاتی لیبرا باعث می شود تا کاربران سود زیادتری ببرند و انجمن لیبرا نیز این قول را داده تا ارزش ارز را کنترل نموده و به اندازه سایر ارزهای رمز پایه نوسانات نداشته باشند. البته اصلاً مشخص نیست که چه راه حل هایی را برای چنین کاری در نظر گرفته‌اند ، اما ثبات ارزش در برابر عدم قطعیت ، مزیت بزرگی خواهد داشت.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

کدخبر: 624614 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟