جزئیات پرداخت 6 مرحله ای تسهیلات به بازنشستگان تأمین اجتماعی تا پایان سال

به گزارش رکنا، مصطفی سالاری دقایقی پیش در دیدار با تشکل‌های کارگری و بازنشستگی استان مرکزی از وصول 550 هزار میلیارد ریال از مطالبات تامین اجتماعی از دولت در سال 99 اظهار داشت: 500 هزار میلیارد ریال از این مطالبات از محل واگذاری سهام 16 شرکت دولتی به سازمان تامین اجتماعی تامین می‌شود.

پرداخت تسهیلات به بازنشستگان در آینده ای نزدیک

وی افزود: همچنبن حدود 60 هزار میلیارد ریال از این مطالبات هم از محل اسناد خزانه تامین و صول شود، البته این درحالیست که سال 98 با تلاش صورت گرفته 80 هزار میلیارد ریال از مطالبات این سازمان از دولت اخذ و وصول شد.

سالاری تصریح کرد: سال گذشته بالغ بر 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بازنشستگان این سازمان پرداخت شده که براساس پیش‌بینی‌ها در سال 99 این رقم به 10 برابر یعنی 20 هزار میلیارد ریال خواهد رسید که یک مرحله از پرداخت تسهیلات در آینده‌ای نزدیک محقق خواهد شد و باقی نیز در 5 مرحله و تا پایان سال 99 به بازنشستگان پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: بالغ بر 53 درصد جمعیت کشور که جمعیتی حدود 43 میلیون نفر می‌شود، تحت پوشش خدمات این سازمان قرار دارد که 3 رده ماموریتی مهم از سوی این نهاد بیمه‌گر به مشمولان ارایه می‌شود که براساس آمار موجود، میزان بیمه‌شده‌های زیر پوشش خدمات اداره تامین اجتماعی استان مرکزی از متوسط کشوری پانزده درصد بیشتر است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کشور بیان کرد: 3.5 میلیون بازنشسته از خدمات تامین اجتماعی استفاده می‌کنند که با احتساب بیمه‌شدگان تبعی شمار آنان به حدود 12 میلیون نفر افزایش می یابد.

هزینه های تأمین اجتماعی

وی افزود: این درحالیست که هزینه ماهانه تامین اجتماعی در سال 98 حدود 96 هزار میلیارد ریال بوده که 70 هزار میلیارد ریال آن برای پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران بوده است.

سالاری اضافه کرد: 23 هزار میلیارد ریال در حوزه درمان و حدود 3 تا 4 هزار میلیارد ریال نیز در بخش‌های مختلف دیگر هزینه شده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کشور از افزایش هزینه‌های ماهانه این سازمان خبر داد و گفت: بیش از 90 هزار میلیارد ریال از هزینه‌های ماهانه سازمان به پرداخت حقوق بازنششتگان تخصیص می‌یابد.

وی ادامه داد: 28 هزار میلیارد ریال از بودجه در حوزه درمان و 7 هزار میلیارد ریال در دیگر حوزه‌ها هزینه خواهد شد که البته در صورتی که این ارقام محقق نشود ناگزیر به بهره‌گیری از تسهیلات بانکی هستیم.

سالاری عنوان کرد: افزایش اعتبار دفترچه‌های سازمان تامین اجتماعی برای حفظ حرمت بیمه شدگان در مراکز درمانی از جمله مهمترین اولویت‌های این نهاد بیمه‌گر در سال 99 خواهد بود، همچنین وزارت بهداشت تا تیرماه سال 98 بالغ بر 100 هزار میلیارد ریال بابت یک‌سال، بالغ بر 60 هزار میلیارد ریال بخش خصوصی برای 1.5 سال از این سازمان طلب داشت.

وی اضافه کرد: اسفند ماه سال98 صد درصد مطالبات وزارت بهداشت برای افزایش اعتبار دفترچه این نهاد بیمه‌گر پرداخت شد و این بدهی به صفر رسید و افزایش نیافتن مطالبات این وزارتخانه در سال‌ 99 در دستور کار این سازمان است که طلب بخش خصوصی و غیر دولتی از سازمان تامین اجتماعی حدود دو ماه است و تلاش برای پرداخت این مطالبات در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: حقوق حدود شصت و پنج درصد بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 98 کمتر از 15 میلیون ریال بود که برای هزینه‌های زندگی کفاف نمی‌کرد، افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی هر سال بر اساس مصوبه شورای عالی کار انجام می‌شود که مصوبه این شورا به‌دلیل شیوع کرونا به امسال موکول شده‌ و در صورت تصویب مابه تفاوت حقوق این افراد 3 روز پس از تصویب، به حساب بازنشستگان واریز می‌شود.

سالاری عنوان کرد: الکترونیکی شدن خدمات به بیمه شدگان از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار تامین اجتماعی است که از مجموع مراجعه‌ افراد برای دریافت خدمات به این سازمان 39 میلیون نفر مربوط به تمدید دفترچه بوده که ارایه این خدمات به‌صورت الکترونیکی و بدون حضور افراد از ابتدای خردادماه آغاز شده‌ که استعلام اعتبار دفترچه‌های بیمه سازمان تامین اجتماعی اکنون به شش روش انجام می‌شود که ارایه خدمات در 3 روش نیازمند بستر اینترنت و بقیه بدون نیاز به اینترنت است، با این حال حذف دفترچه درمان تامین اجتماعی و ارائه این خدمات با بهره‌گیری از کد ملی از دیگر برنامه‌های تامین اجتماعی در سال 99 است که بر این اساس سامانه‌ای برای احراز هویت بیمه شدگان تامین اجتماعی آماده شده و فعالیت این سامانه از تیرماه آغاز می‌شود.

بیمه بیکاری و کرونا

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کشور با اشاره به شیوع کرونا و مشکلات آن در کشور گفت: شیوع این بیماری هزینه‌های درمان را تحت تاثیر قرارداد و افزایش پرداخت بیمه بیکاری را در کشور به همراه داشت به طوری که دویست و بیست هزار نفر در کشور از خدمات بیمه بیکاری بهره‌مند می‌شدند که با شیوع این بیماری تعداد این افراد در فروردین ماه 99 به ششصد و هشتاد هزار نفر افزایش یافت.

سالاری افزود: بر اساس تفاهم‌نامه سازمان تامین اجتماعی با دولت مقرر شد حقوق افرادی که در گذشته از خدمات بیمه بیکاری بهره‌مند بودند از سوی این سازمان و بقیه با همراهی دولت پرداخت شود که براین مبنا حقوق بیمه بیکاری یکصد و سه هزار نفر از این افراد پرداخت گردیده و باقی آنها نیز در روزهای آتی پرداخت می‌شود البته درآمد سازمان به دلیل شیوع ویروس کرونا بالغ بر 200 هزار میلیارد ریال کاهش داشته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 575978 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟