فعلا لپ تاپ نخرید / به زودی ارزان می شود

به گزارش رکنا، اگر به تازگی به بازار لپ‌تاپ سری زده باشید حتماً متوجه شده اید که دیگر از محصولات زیر پنج میلیون تومان خبری نیست. در حال حاضر برای خرید پایین رده ها باید حداقل بین پنج تا شش میلیون تومان اختصاص دهید. در این بازه قیمتی انتخاب چندانی نخواهید داشت. گزینه های شما عمدتاً به شرکت لنوو و محصولات آن محدود می شود. دو شرکت ایسر و ایسوس هم در این محدوده، چند محصول دارند که مشخصات آنها به هیچ عنوان جذاب نیست. در این شرایط طبیعی است که بازار دست‌دوم‌ها و البته تعمیرات، داغ شده است. دلیل خالی شدن بازار از لپ تاپ های ارزان‌تر چیست؟ آیا می توان به کاهش قیمت ها امیدوار بود؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با گسترش نیوز همراه باشید.

گرانی ارز یا کمبود عرضه؟

سال جدید با گرانی حدود ۲۰ درصدی دو کالای مهم یعنی موبایل و لپ تاپ همراه بود. در ارتباط با دلیل این گرانی کالاها، دو دیدگاه وجود دارد. تعدادی، آن را به افزایش حدود سه هزار تومانی نرخ ارز که در ابتدای سال جدید رخ داد نسبت می‌دهند.

در این میان تصمیم عجیب وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت ورود کالاهای دارای مشابه داخل (که در کمال تعجب لپ تاپ جز این گروه کالایی در نظر گرفته شده بود) ممکن بود شدیداً بر التهاب بازار لپ تاپ و کالاهای مشابه بیفزاید اما این مصوبه در نهایت لغو شد.

از طرف دیگر یک گروه دیگر بر این اعتقاد هستند که دلیل اصلی گرانی لپ تاپ کمبود به وجود آمده در بازار به‌واسطه کرونا و مختل شدن واردات بوده است. به نظر می رسد که شیوع کرونا و تعطیلی مدارس و ادارات و کسب و کارها و به دنبال آن، رونق دورکاری و آموزش از راه دور باعث افزایش ناگهانی تقاضا و کاهش موجودی این دو کالا شده است

در همین راستا گفته می شود که از سرگیری واردات و ترخیص لپ تاپ های مانده در گمرک، به زودی قیمت ها را تا حدی کاهش می دهد. شنیده‌ها حاکی از آن است که سفارشات سه ماه اخیر به زودی به بازار وارد می شود. انتظار می رود که این موضوع باعث کاهش نسبی قیمت ها شود چون کالاهای در آستانه ترخیص، به نرخ قبل از گرانی ارز، ثبت سفارش شده اند.

قیمت تعدیل می شود

محمدرضا فرجی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه در این رابطه گفت: «حجم زیادی از لپ تاپ در آستانه ورود به بازار است. با تحقق این موضوع به احتمال زیاد قیمت ها تا حدی به ثبات می رسد و تعدیل پیدا می کند. در ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت کالایی وارد نشده است. تجمیع واردات این سه ماه بدون شک باعث کاهش قیمت خواهد شد چون باعث سبقت گرفتن عرضه از تقاضا خواهد شد».

استدلال رئیس این اتحادیه درست به نظر می رسد و طبق قانون هم، واردکنندگان و فروشندگان باید قیمت زمان ثبت سفارش واردات و خرید عمده را ملاک قرار دهند. امیدواری مصرف کنندگان به تعدیل قیمت لپ تاپ افزایش یافته و بسیاری خرید را به زمانی دیگر موکول کرده اند. با این حال در بسیاری از موارد به این قانون روشن بی‌توجهی می شود و تجار و فروشندگان به بهانه افزایش نرخ ارز از ارائه محصول خود به بازار خودداری می کنند یا قیمت های خود را کاهش نمی دهند. در این شرایط، خواست مشروع و قانونی مردم ان است که دستگاه‌های ناظر، وظیفه نظارتی خود را انجام دهند تا حداقل سفارش های سه ماه اخیر با قیمت قبلی عرضه شود و مهم‌تر از ان با اتخاذ تدابیر و برخوردهای قانونی، جلوی عدم فروش و احتکار گرفته شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 571986 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟