گزارشی از وضعیت قیمت انواع میوه و تنقلات در آستانه شب چله

به رسمی باستانی، ایرانیان هرسال آخرین شب پاییز را که درازترین شب سال است، بیدار می‌مانند وخانواده‌ها در کنار یکدیگر خود را با حافظ‌خوانی، شاهنامه‌خوانی و قصه‌خوانی، به همراه تناول میوه و خشکبار و آجیل و دیگر تنقلات سرگرم می‌دارند تا شب چله به سر آید و سپیده دم، بشارت روشنایی دهد.

آجیل مخصوص، خشکبار، شیرینی، هندوانه، انار و سایر میوه‌های ایرانی پای ثابت آیین شب یلدا هستند که هرکدام در فرهنگ ایران باستان نمادی از برکت، تندرستی، فراوانی، شادکامی و روشنایی هستند.

امسال اما قیمت هر کیلو پسته به‌عنوان اصلی‌ترین رکن آجیل ایرانی با افزایش قیمتی 250 هزارتومان رسیده است و بقیه اجزای آجیل و خشکبار و شیرینی‌ها و میوه‌ها نیز گران شده‌اند. این افزایش قیمت‌ها درحالی است که درآمد خانوارها در مقایسه با شب یلدای سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

آجیل

آجیل یکی از مهم‌ترین و پر طرفدارترین اقلام شب یلدا به‌خاطر کاهش تولید و افزایش نرخ دلار نسبت به سال گذشته حدود 80 تا 150 درصد افزایش قیمت داشته است که عملاً برای بسیاری از خانواده‌ها خرید این کالا ممکن نیست. از آنجایی که آجیل و خشکبار یک محصول صادراتی است تغییرات قیمتی آن نیز به میزان تولید، نوسانات نرخ ارز و میزان عرضه و تقاضا وابسته است. رئیس اتحادیه خشکبار برای امسال دونوع قیمت آجیل شب یلدا برای انتخاب راحتتر مردم اعلام کرده و گفته است که در عمده‌فروشی‌ها، آجیل شب یلدا با پوست بین ٦٠ تا ٨٠ هزارتومان و با مغز بین ٨٠ تا ١٠٠ هزارتومان عرضه می‌شود اما آجیل در سطح شهر با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شود.

به گزارش «ایران» هر کیلو پسته اکبری با قیمتی بین ۲۱۰ تا ۲۲۵ هزار تومان، پسته فندقی با قیمت ۱۳۶ تا ۱۵۵ هزار تومان و پسته احمدآقایی ۱۷۰ تا ۱۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین قیمت هر کیلو بادام هندی نیز 160 تا ۲۰۰ هزار تومان است. هر کیلو گردو و انجیر خشک به ترتیب با قیمتی بین ۱۱۰ تا ۱۶۸ هزار تومان و 80 تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بر اساس این گزارش، هر کیلو آجیل مخصوص شب یلدا، قیمتی در حدود ۹۰ تا ۱۳۰ هزار تومان دارد. در کنار این نوع آجیل، قیمت آجیل چهار مغزهم کیلویی ۱۸۰ تا 200 هزار تومان است.

همچنین قیمت هر کیلو بادام هندی 160 هزار تومان، بادام مغز ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تومان مغز پسته ۳۲۰ هزار تومان و خلال پسته 380 هزار تومان تعیین بوده است.

میوه

در کنار قیمت آجیل، قیمت میوه‌هایی مانند خرمالو و انار و هندوانه هم نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بوده است. سرمازدگی و کاهش تولید میوه هم یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت این کالا اعلام شده است با این حال به گفته متولیان بازار Store ذخیره‌سازی کافی برای شب چله انجام شده و توزیع میوه با قیمت‌های مناسب انجام شد. براساس این گزارش قیمت سیب در میادین 5700 تومان و در سطح شهر8500 تا 9500، قیمت خرمالو نیز در میادین میوه و تره‌بار6500 و در سطح شهر 11 هزار تومان است. هندوانه شب یلدا هر کیلو3500 تومان عرضه می‌شود. قیمت هر کیلو نارنگی درمیادین 4600 تومان و در سطح شهر ۵۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان، انار هم در میدان 4300 تومان و در سطح شهر7۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان است.

قیمت موز نیز در میادین 9900 و در سطح شهر ۱۲هزار تومان، لیمو شیرین 4000 تومان، پرتقال نیز در میادین3500 تا 4800 تومان اما در سطح شهر ۹۵۰۰ تومان است.

شیرینی

قیمت شیرینی هم به‌عنوان یکی دیگر از اقلام سفره شب چله از سوی اتحادیه قنادان مصوب می‌شود و تا حدودی قیمت‌های مشخص دارند.

قیمت مصوب اتحادیه برای عرضه شیرینی‌تر در واحدهای درجه یک، ۲۶ هزار تومان، شیرینی دانمارکی ۲۱ هزار تومان، شیرینی زبان و پاپیون 25 هزار تومان و کیک یزدی ۱6 هزار تومان اعلام شده است.

گوشت و مرغ

گوشت هم که پای ثابت شب‌نشینی‌های چله به شمار می‌رود هم‌اکنون در بازار به کیلویی 70 تا 72 هزار تومان رسیده است.

بر اساس گزارش میدانی «ایران»، هرکیلوگرم شقه بدون دنبه برای مصرف‌کننده به حدود 72 هزار تومان در سطح شهر عرضه می‌شود.

این در حالی است که گوشت‌های تنظیم بازاری نیز کیلویی 37 هزار تا 39 هزار در بازار موجود بوده و از کیفیت خوبی هم برخوردار است. قیمت مرغ هم در بازار، به 13 هزار تومان در مراکز خرده فروشی رسیده است.

ارزانترین سبد کالایی چقدر آب می‌خورد؟

بر اساس این گزارش، اگر یک سبد یلدایی را بر اساس قیمت میادین بررسی کنیم که شامل دوکیلوگرم انار 4300 تومانی، 3 کیلوگرم هندوانه 3500 تومانی، دو کیلوگرم پرتقال 4800 تومانی، دو کیلوگرم سیب 5700 تومانی، دو کیلوگرم خرمالو 6500 تومانی، دو کیلوگرم موز 9900 تومانی و یک کیلوگرم شیرینی دانمارکی 21 هزار تومان، در نظر بگیریم، قیمت این سبد کالایی شب یلدا حدود 81 هزار تومان تومان خواهد شد. که با اضافه شدن قیمت یه کیلو آجیل یک سفره یلدایی حدود 281 هزار تومان تمام می‌شود.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

سارا محقق

کدخبر: 445592 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟