به گزارش گروه اقتصادی رکنا، پستی که در اینستاگرام Instagram منتشر کرد، به این شرح بود: «لطفا همتون این پست را بذارید تو پیجتون بیایید تا یک ماه از بازار Store چیزی نخریم، نه طلا نه ماشین نه هر چیز که گرون شده .... بیایید واسه یه بار همه با هم اتحاد پیدا کنیم و چیزی نخریم مثل بقیه کشورا که چیزی گرون میشه نمیخرن تا مجبور بشن جنسارو ارزون کنن ... ایرانی هستی این پست را بذار ... همتون حمایت کنید تا دست دلال‌ها و دزدها ببره از این مملکت.»

حالا اما یک پرسش برای خریداران ایرانی وجود دارد؛ پرسشی که البته بحث‌های متعدد را در فضای مجازی به دنبال داشته است و آن این‌که: نخریدن کالا واقعا تا چه اندازه موثر است؟ واقعیت این است که بسیاری از کارشناسان معتقدند این کمپین چندان هم کارشناسی‌شده نیست و ممکن است در برخی بازارها نه‌تنها مردم را مأیوس کند که اتفاقات چندان خوشایندی هم به دنبال نداشته باشد، زیرا مشکلات اقتصادی ایران پیچیده‌تر از آن است که با یک نسخه قابل درمان باشد. اقتصادی که گرفتار رکود، تحریم، تصمیم‌های عجیب‌وغریب سیاستمداران، نفت‌محور و... است و قیمت تمام‌شده تولید بسیاری از کالاهایش از بازار جهانی بالاتر است.

بازار به ثبات می‌رسد اما اتفاق بزرگی نمی‌افتد

خودرو در بازار آزاد تا ٤٠‌درصد افزایش قیمت داشته و برای قیمت کارخانه‌ای خودروهای زیر ٤٥‌میلیون تومان شورای رقابت مجوز افزایش ٥ تا ٧‌درصدی را صادر

کرده است.

کاظم محمدی‌نیکخواه، کارشناس خودرو معتقد است کمپین تحریم خرید خودرو گرچه می‌تواند هیجان کاذب بازار را کنترل کند و قیمت‌ها را به ثبات برساند، اما کار زیادتری از پیش نخواهد برد، زیرا خودرو از آن دسته کالاهایی است که بیشتر برای مصرف خریداری می‌شود و احتکار آن در طولانی‌مدت ممکن نیست.

نیکخواه با اشاره به این‌که مردم اعتماد خود را به همه از دست داده‌اند در این زمینه توضیح داد: با افزایش ناگهانی قیمت خودرو بسیاری از افرادی که وسیله نقلیه خود را فروخته بودند، از این موضوع متضرر شدند. شاید برای همین است که اکنون هم زیر بار نمی‌روند و از ترس افزایش قیمت می‌خواهند خودرو بخرند. فراموش نکنیم که آنها تجربه تحریم در دولت محمود احمدی‌نژاد را هم پشت سر گذاشته‌اند و نگرانند که قیمت‌ها به جای دوبل‌شدن، سه برابر شود.

با این وجود فربد زاوه، کارشناس خودرو نظری متفاوت در این زمینه دارد و بر این باور است: «مردم اگر یاد بگیرند در شرایط بحرانی کالاهای گران‌شده را خریداری نکنند، ثبات قیمت را شاهد خواهیم بود.»

زاوه با اشاره به حجم نقدینگی بالا در این زمینه توضیح می‌دهد: «درحال حاضر حجم نقدینگی بالاست که از یک سو این معضلی است و از دیگر سو این امکان وجود داردکه فروشندگان کالاهای خود را احتکار کنند و پس از مدتی با قیمت بیشتری به مصرف‌کننده بفروشند.»

با یک نسخه نمی‌شود کاری کرد

حالا در شرایطی بازار مسکن در تهران افزایش ٣٥ تا ٥٣‌درصدی را تجربه کرده است که رکود طولانی را پشت سر می‌گذارد و خریداری در بازار وجود ندارد ،چه رسد به آن‌که بخواهد این بازار را تحریم کند.

مهدی محمدی‌سلطان، کارشناس مسکن معتقد است اقتصاد پیچیده‌تر از آن است که با یک نسخه بتوان مشکل آن را حل کرد و می‌گوید افزایش قیمت به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که البته خرید هیجانی و ممانعت از آن تنها یک فاکتور است.

او درباره کمپین تحریم خرید می‌گوید: در ابتدا باید بپرسید تلاطم‌های موجود در بازار ناشی از چه چیزی است، زیرا پس از صحبت‌های ترامپ Trump و چشم‌انداز‌هایی که از تشدید تحریم‌ها ارایه داد، ریسک فعالیت های اقتصادی بالا رفت.»

این اقتصاددان بر این باور است: «چشم‌اندازی‌هایی برای بخشی از جامعه به وجود آمد که یکی از آنان افزایش نرخ ارز است که بر کالای وارداتی نیز اثرگذار بود، به همین جهت جامعه به سمتی رفت که برای هر تهدیدی خود را حفظ کند. در ابتدا برای خرید دلار و طلا اقدام کردند که این وضع برای مقابله با وخامت وضع اقتصادی به وجود آمد.»

البته در این میان نباید نقش بازار آزاد را از یاد برد، زیرا با سیاست‌گذاری‌هایی که داشتند بازار را تحت سلطه خود درآوردند و موج نگرانی را در میان مردم به راه انداختند. شاید برای همین است که مردم به سمت محصولاتی سوق پیدا کردند که محتوای ارزی دارند، محصولاتی چون خودرو‌های خارجی، لوازم خانگی و از همه مهمتر طلا.

سلطان‌محمدی تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد این حرکت می‌تواند جلوی نرخ‌های هیجانی را بگیرد، اما برای اقتصادی که درگیر مشکلات متعدد است، نمی‌تواند کار بزرگی انجام دهد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

گزارشی از حرمسرایی پادشاه که دختران 16 ساله بردگی می کردند +عکس

محکوم شدن سوسن 22 ساله به شلاق / او همراه پسر جوانی در خارج از شهر دستگیر شد

قتل دختر 17 ساله هنگام فرار از دست متجاوز / پدر دختر وقتی به خانه پسر رسید کار از کار گذاشته بود + فیلم و عکس

اعتراف مرد شیطان صفت به قتل فجیع زن جوان پس از آزار + عکس

تجاوز به زن جوان با عجیب ترین انگیزه! + عکس

حمید معصومی نژاد پس از 8 سال تبرئه شد / ماجرای ارسال سلاح به ایران چه بود؟

وقتی پدرشوهر وارد اتاق شد مرد غریبه ای را زیر تختخواب عروس خائن دید + تصویر

لباس های خانم آرایشگر را در خیابان درآوردند و او را سوزاندند + عکس

10 زن جذاب جهان را بشناسید! + عکس و جزییات

سمیه و شاهرخ پس از 22 سال چه سرنوشتی دارند؟ / چه بر سر خانه وحشت خیابان گاندی آمده است؟ + عکس

تجاوز به دختر 12 ساله در هتل + عکس و جزییات

فاطمه چاقو را تا دسته داخل سینه رضا فرو کرد! / شوهرش با سارا قرار داشت ؟! + عکس قاتل

 

کدخبر: 390525 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟