تاثیر گرانی های غیرقابل کنترل ایران در سرنوشت بـورس بازان ! + جزییات کامل

سرمایه‌گذاران بازار سرمایه به‌طور متوسط در ١٠‌سال گذشته ٢٦‌درصد و بازار دلار ١٥‌درصد سود به جیب زدند.به گزارش گروه اقتصادی رکنا، تالار حافظ تهران این‌روزها شلوغ‌تر از همیشه است. بازار Store سرمایه درست در نخستین روز پس از تعطیلات عید فطر به یک رکورد تازه دست پیدا کرد و برای نخستین‌بار در طول دست‌کم ٥‌سال گذشته ارزش کل معاملات بازار سهام در بورس و فرابورس به مجموع بیش از ٨٧٦‌میلیارد تومان رسید و صف‌های طولانی سرمایه‌گذاران را به دنبال داشت. تالار حافظ دیروز هم روند صعودی خود را حفظ کرد و بخش دیگری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد. رکوردشکنی عجیب بورس درست در شرایطی رخ داده که قیمت انواع کالا در بازار شیب صعودی به خود گرفته است و به نظر می‌رسد خرید خودرو، دلار و طلا می‌تواند سودآورتر باشد اما واقعیت چیز دیگری است و آمارها اثبات می‌کنند که بازار سرمایه سودآورترین بازار ایران است.

آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد، کسانی که ١٠‌سال پیش سرمایه خود را وارد بورس کرده‌اند، تاکنون سود حدود ٢٦‌درصدی را کسب کرده‌اند، درحالی ‌که خریداران سکه در این مدت تنها ٢٢‌درصد سود به جیب زده‌اند.

برخلاف تصور عموم سرمایه‌گذاران در بازار دلار کمترین سود عایدشان شده است و میانگین سودی که در سال‌های ٨٦ تا ٩٥ کسب کرده‌اند، حدود ١٥‌درصد بوده، حال آن‌که اگر سرمایه خود را در این مدت در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده بودند، امروز حال بهتری داشته و حدود ١٧‌درصد سود می‌کردند.

در کدام بازار سرمایه‌گذاری کنیم

سکه و دلار برای سرمایه‌گذاری بهتر است یا مسکن؟ در این میان هستند افرادی که سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را سودآورتر می‌دانند، اما عسگری‌مارانی کارشناس بازار سرمایه نظری متفاوت داشته و بورس را بهترین انتخاب برای سرمایه‌گذاری البته یک سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌داند. او با بیان این‌که بازار بورس از ابتدای‌ سال ٩٦ قریب به ٢٦‌درصد بازدهی را عاید سهامداران خود کرد، می‌گوید که این روند هماهنگ با پشتوانه بنیادی رشد سودآوری شرکت‌ها بود.

او با بیان این‌که البته نمی‌توان انتظار داشت که بورس در ‌سال ٩٧ چنین رشدی را تجربه کند، ادامه داد: صرف‌نظر از این‌که خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های دوباره اقتصاد ایران چه تأثیری روی بازار سرمایه خواهد گذاشت، بررسی آمارها نشان می‌دهد که اگر سرمایه‌ای دارید که قرار نیست از محل سود حاصل از آن امرارمعاش کنید و در کوتاه‌مدت نیازی به آن ندارید، با انتخاب یک سبد سهام مناسب و سرمایه‌گذاری بلندمدت، می‌توانید سود مناسبی از محل سرمایه‌گذاری در بورس داشته باشید، حتی به جرأت می‌توان گفت که سود سرمایه‌گذاری در این بازار خیلی بیشتر از بازارهای دیگر خواهد بود.

سود بیشتر برای سرمایه‌گذاران آگاه

عسگری‌مارانی به روی دیگر سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت که احتمال زیان و از دست‌دادن سرمایه نیز در کوتاه‌مدت بیشتر وجود دارد. سهام برخی از شرکت‌ها در طول یک‌سال یا کمتر، ممکن است افت بیش از ٥٠‌درصدی را نیز داشته‌ باشد و سرمایه افرادی که در آن شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند، کاهش شدیدی پیدا کند.

او که معتقد است برای ورود و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌توان کمی محتاطانه عمل کرد؛ ادامه داد: یقینا این بازار برای افرادی که بدون هیچ مطالعه، دانش و آموزشی پا به عرصه بورس می‌گذارند، مناسب نبوده و دیر یا زود با اندکی سود یا زیان از این بازار خارج شده و تجربه خوبی از آن در زندگی خود ثبت نمی‌کنند اما افرادی که به صورت اصولی و طبق یک فرآیند صحیح در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توانند نه‌تنها برای خود بلکه برای خانواده خود بستری مناسب جهت سرمایه‌گذاری ایجاد کنند.

به گفته عسگری‌مارانی سرمایه‌گذاری در بیش از ٤٠ صنعت مختلف و بیش از ٤٠٠ شرکت با ماهیت فعالیت‌های مختلف نشان از نقش اطلاعات و دانش در این بازار دارد که سرمایه‌گذار موفق بایستی تلاش کند نسبت به وضع اقتصادی کشور، وضع صنایع مختلف و سپس شرکت‌های رو به رشد اطلاعات کسب کرده و با تحلیل شرایط شرکتی را جهت سرمایه‌گذاری انتخاب کرده و بخشی از سرمایه خود را با خرید سهام شرکت در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور شریک کند.

سرمایه‌گذاری در کدام گروه‌های بورسی سودآورتر است؟

اگر خواهان سود مناسبی هستید، بهتر که همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نچینید و حتما از یک‌ مشاور مناسب برای بررسی سود واقعی شرکت‌ها و خرید سهام کمک بگیرید، اما بی‌تردید سرمایه‌گذاری در صنایعی که صادرات محور بوده و چندان به تغییر تکنولوژی و به‌روزرسانی تجهیزات خود نیاز ندارند، ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاران به همراه خواهد داشت.

به‌عنوان مثال، سرمایه‌گذاری در گروه‌های دارویی از حدود ١٠‌سال پیش سود زیادی را برای سهامداران این شرکت‌ها به همراه داشت اما از حدود ١,٥‌سال پیش که دولت قادر به پرداخت بدهی خود به فعالان این صنعت نبود و میزان معوقات آنها هر روز بیشتر می‌شد، شرایط کمی فرق کرده است.

تأثیر دلار و سود بانکی روی بورس

تغییرات نرخ ارز باعث می‌شود شرکت‌های بورسی که در بخش صادرات یا واردات فعال‌تر هستند، تأثیر بیشتری بپذیرند. بنابراین منطقی است که شرکت‌های صادر‌کننده محصولات از رشد نرخ ارز منتفع شوند و شرکت‌های واردکننده‌ مواداولیه متضرر شوند. بنابراین طبیعی است که قیمت سهام برخی شرکت‌ها رشد و برخی افت می‌کند. یک سهامدار با آموزش نحوه تأثیر یا میزان تأثیر تغییرات نرخ ارز به راحتی می‌تواند معاملات پرسودی را انجام بدهد.

تغییرات نرخ بهره بانکی تأثیر زیادی در حجم پول بازارهای مالی و فیزیکی دارد، به‌طوری که کاهش نرخ بهره بانکی باعث افزایش حجم پول در بازارهای مالی می‌شود. این افزایش حجم، میزان تقاضا برای خرید سهام را افزایش داده و باعث رشد قیمت سهام شرکت‌ها می‌شود. در نقطه‌ مقابل کاهش نرخ بهره بانکی ممکن است تأثیر معکوسی داشته باشد.

با توجه به توضیحات بالا، یک سرمایه‌گذار هوشمند و آموزش‌دیده به راحتی می‌تواند جهت حرکت بازارها را تشخیص بدهد و با تکیه بر دانش خود معاملاتی پرسود را در بورس رقم بزند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

فوری / درگیری شدید و قهر 2 عضو هیئت رئیسه مجلس

10 زن جذاب جهان را بشناسید! + عکس و جزییات

سمیه و شاهرخ پس از 22 سال چه سرنوشتی دارند؟ / چه بر سر خانه وحشت خیابان گاندی آمده است؟ + عکس

تجاوز به دختر 12 ساله در هتل + عکس و جزییات

فاطمه چاقو را تا دسته داخل سینه رضا فرو کرد! / شوهرش با سارا قرار داشت ؟! + عکس قاتل

اگزوز خودرو سر دختر جوان را بلعید + تصاویر

خانم مُرده شور در میهمانی دید که فنجان چایی اش را شکستند! / دخترانم بی خواستگارند! +عکس

مینا بعد از طلاق کاری با مرد متاهل کرد که نباید می کرد

تجاوز به یک زن با عجیب ترین انگیزه ! + عکس

نجات نوزادی که زنده به گور شده بود + فیلم

وحشت مریم کوچولو از برق چشم های مرد وقیح +عکس

دختر خاله ام مرا در دام کامران شیطان صفت انداخت!

تازه‌ترین اعتراف دختر 17 ساله که پسر بچه ماهشهری را کشت + عکس

قتل دلخراش ارسلان 2.5 ساله / اعتراف تلخ زن جوان نزد بازپرس مشهد +عکس

کدخبر: 390523 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟