متضررشدن صادرات کرمانشاه با تعطیلی موقت مرز پرویز خان

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، نعمت‌الله حقیقی امروز در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان با اشاره به روز ملی صادرات اظهار داشت: استان کرمانشاه با توجه به پنج بازارچه و گمرکات در مرکز و مرزهای استان یک ظرفیت مناسب برای توسعه صادرات کشور محسوب می‌شود.

حقیقی با بیان اینکه 15 تا 20 درصد از صادرات استان را صادرات غیرنفتی تشکیل می‌دهد عنوان کرد: 50 درصد از این میزان صادرات را خروجی از مرزها داریم و 50 درصد از این میزان نیز در داخل استان احصا می شود.

وی با اشاره به اینکه در 9 ماه امسال بیش از یک میلیارد و 430 میلیون تومان صادرات انجام شده که 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است افزود: با تعطیلی پرویزخان به عنوان یک مرز منحصر به فرد درگیر مشکلات اقتصادی شدیم.

حقیقی با بیان اینکه ضعف ایجاد شده با تعطیلی موقتی مرز پرویزخان در حوزه صادرات ما را متضرر کرد گفت: با وجود بازارچه سومار که به تردد بیش از 400 کامیون در روز رسیده تعطیلی پرویزخان ما را متضرر کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه بیان کرد: می‌توان ادعا کرد استان کرمانشاه با توجه به مرز مشترک با اقلیم کرد و عربی مزیت منحصر به فردی از نظر صادرات دارد.

حقیقی با اشاره به اینکه صادرکننده‌ای که هزینه کرده نباید تحت عنوان تنظیم بازار Store متضرر شود گفت: هزینه بسته شدن ناگهانی مرز یا ممنوعیت صادرات دام برای تنظیم بازار که اشتغال بسیاری به این حوزه گره خورده است تنها نصیب تاجر و صادرکننده می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد تجارت جهان در بازار wav است، افزود: باید سیاست کلان کشور در این بازار مشخص شود و ایجاد تعرفه‌های خلق‌الساعه به این فرایند کمک نمی‌کند.

حقیقی با اشاره به اینکه یارانه صادرات هنوز جز مواردی است که باید به طور ویژه مور اهتمام قرار گیرد گفت: محصولات بی‌کیفیت و قاچاق Contraband کالا صادرات و تولید را نشانه گرفته است و تولیدکننده واقعی و اصیل را متضرر می‌کند.

وی با بیان اینکه باید در این سیستم یک نظام کنترل کیفی بر کالاهای بازرگانی وجود داشته باشد اظهار کرد: بخشی از حاکمیت در این زمینه را باید برون‌سپاری و به بخش خصوصی واگذار کنیم.

حقیقی با اشاره به اینکه امید دارم خواسته استان توسعه زیرساخت‌ها مورد توجه قرار گیرد گفت: متأسفانه هنوز زیرساخت مناسبی در بازارچه‌های استان وجود ندارد و امید داریم درخواست بازارچه‌های استان در بحث زیرساخت فراهم شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 348529 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟