قیمت تخم‌مرغ رو به ارزنی است

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، آنفلوآنزای طیور در سال گذشته و امسال کاری با تولید تخم‌مرغ و بازار Store آن کرد که طی هفته‌های گذشته شاهد افزایش قیمت بی‌سابقه این محصول در بازار تا شانه‌ای بیش از ۱۸ هزار تومان بودیم، اما پس از صدور مجوز واردات از سوی وزارت جهاد کشاورزی واردات تخم‌مرغ و کاهش قیمت آن آغاز شد.

به گونه‌ای که آمارهای رسمی نیز گویای این وضعیت و ارزان‌تر شدن آن است، چرا که بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی اقلام خوراکی در سطح شهر تهران منتهی به ۱۵ دی‌ماه امسال هر شانه تخم‌مرغ در سطح شهر ۱۵ هزار و ۵۷۶ تومان فروخته شده است که نسبت به هفته گذشته ۱۴.۳ درصد کاهش پیدا کرده است، اما این قیمت همچنان نسبت به هفته مشابه سال گذشته ۴۵.۸ درصد گرانتر است.

رضا ترکاشوند در این باره به ایسنا گفت: به غیر از میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ نیز تخم‌مرغ را با نرخ مصوب شانه‌ای ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان می‌فروشند و در بسیاری از جاها این قیمت قدری بیشتر و حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است، اما اگر مغازه‌ای در سطح شهر این محصول را گرانتر از این نرخ می‌فروشد مرتکب تخلف شده چرا که هم‌اکنون تخم‌مرغ در بازار وجود دارد و حتی قیمت خرید از تولیدکننده کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن تخم‌مرغ وارد شده است که در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام قرار گرفته و براساس نیاز بازار توزیع می‌شود. البته در جلسه شب گذشته ستاد آنفلوانزا که با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، جهانگیری تاکید کرد که باید تدابیر لازم برای کاهش ریسک این بیماری اندیشیده شود که توسط وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی و همکاری بخش خصوصی انجام می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار ادامه داد: این میزان واردات انجام شده تخم‌مرغ، مرحله ابتدایی آن بوده و همچنان ادامه دارد چرا که ثبت سفارش انجام شده طی این مدت حدود ۲۵ هزار تن بوده است که متناسب با نیاز وارد می‌شود.

ترکاشوند با بیان این‌که قیمت مصوب تخم‌مرغ شانه‌ای ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان است، تصریح کرد: تدابیری در راستای تنظیم بازار بهتر تخم‌مرغ انجام شده که در این راستا شرکت بازرگانی دولتی به عنوان بازوی اجرایی و کمکی اتحادیه از نظر مالی و زیرساختی به این مساله ورود پیدا می‌کند، اما مساله این است که برخی دلالان و واسطه‌ها بازار را متشنج می‌کنند و عرضه مستقیم تخم‌مرغ از سوی تشکل‌ها و تولیدکنندگان می‌توان جلوی سودجویی و گرانفروشی آنها را گرفت که در این راستا اتحادیه همین کار را انجام داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 345269 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟