4 ریسک کارآفرینی زیر ذره بین دکتر یحیی خونساری

دکتر یحیی خونساری -استاد دانشگاه- و دکتری بازاریابی- در گفتگو با خبرنگار رکنا گفت: در بازاریابی خلاق، به طور ضمنی گفته شده باید یک تغییر و دگرگونی در محصول خود ایجاد کرد. با توجه به اینکه بازاریابی عمودی با شناسایی و کشف ریز گروه های کوچک و کوچکتر که احتمالاً موجب رشد فروش محصولات می شود به بازاریاب کمک می کند. بازاریابی خلاق به بازاریابان این امکان را می دهد که نسبت به بهره برداری از فرصت های نوین برای آماده سازی امکان ورود محصولی جدید که گستره وسیع تری از مخاطبان را در بر می گیرد، اقدام کنند. به عبارت دیگر بجای اینکه در بازارهای بسیار بی رحمانه امروز، صرفاً به مشتری پیشنهاد کنند که از یک محصول، مجدداً خرید و استفاده کند به او محصولات جدیدی پیشنهاد می کنند و این جز با آشنایی با روش های شناسایی و کشف ایده های راه گشا میسر نخواهد بود.

دکتر یحیی خونساری در ادامه بیان کرد: تمرکز شدید کالاهای مصرفی بسته بندی شده، افزایش شدید تعداد مارک ها، کوتاه شدن دوره عمر محصول، کارآمدتر شدن روندهای تولید، تحول در بازار Store به دلیل ظهور فناوری های دیجیتال، رشد و افزایش مارک های تجاری ثبت شده، تنوع در یک محصول خاص اشباع تبلیغات تجاری و پیچیدگی عرضه محصولات جدید و در نهایت کاهش توانایی و ظرفیت کسب موفقیت در ذهن مصرف کنندگان و مشکل پسند شدن مصرف کنندگان و... همه دلیلی بر اندیشیدن خلاقانه و ایجاد بازاریابی خلاق توسط تولید کنندگان کالا و خدمات است.

دکتر یحیی خونساری- استاد دانشگاه - با اشاره به این مهم که کارآفرینان به طور کلی باید آمادگی پذیرش چهار نوع ریسک را داشته باشند، گفت: نخست توجه به "ریسک مالی" است. بیشتر کارآفرینان، سرمایه خود را از محل پس اندازها و اموال شخصی تامین می کنند و در صورت شکست، آن را از دست می دهند. کارآفرینان، خطر چنین ورشکستگی را می پذیرند و بسیاری از مردم از آن جا که نمی خواهند و نمی توانند پس انداز، خانه، اموال و حقوق خود را به خطر بیندازند، در تاسیس کسب و کار و پذیرش مخاطرات آن نیز موفق نیستند.

دکتر یحیی خونساری - استاد دانشگاه - افزود: دومین ریسک،ریسک شغلی است و این پرسش همیشه مطرح است که اگر کارآفرین در فعالیت اقتصادی خویش شکست بخورد، آیا می تواند شغلی برای خود پیدا کند یا به شغل پیشین باز گردد؟ چنین پدیده ای، بزرگ ترین نگرانی مدیرانی است که می خواهند یک شغل سازمانی مطمئن با حقوق بالا و مزایای عالی داشته باشند. به طور کلی، هر نوع ریسکی، مورد نظر کار آفرینان نیست، بلکه ریسک های معقول و حساب شده مدنظر است، یعنی کارآفرینان نه تنها ایده ها را به عنوان موقعیت کاری دنبال می کنند، بلکه خطرات موجود در این ایده ها را هم محاسبه می نمایند.

دکتر یحیی خونساری – استاد دانشگاه - در ادامه با اشاره به سومین ریسک که ریسک خانوادگی و اجتماعی است ،افزود: آغاز کسب و کار کارآفرینانه، زمان و انرژی زیادی می طلبد در نتیجه این تعهدات، کارآفرین ممکن است به واسطه ی تلاش عاشقانه ی خود صدمات خانوادگی و یا اجتماعی را مانند کمبودها و مشکلات حضور کمرنگ اش در کنار خانواده و عزیزانش متحمل شود.

دکتر یحیی خونساری - استاد دانشگاه و دکتری بازاریابی - با بیان این مطلب که چهارمین ریسک، ریسک روانی است و در کسب و کار حائز اهمیت است در ادامه افزود: شاید بتوان گفت بزرگ ترین ریسکی که یک کارآفرین متحمل می شود، ریسک سلامت روان است. ریسک پول، خانه، همسر، فرزند و دوستان را به نوعی می توان تعدیل نمود، اما تنش های روحی، استرس، اضطراب و سایر عوامل روانی که در نتیجه ی شروع و تداوم فعالیت کارآفرینانی بر کار آفرین وارد می شود، تأثیرات جبران ناپذیری بر جا خواهد گذاشت. بنابراین «کارآفرینی» مستلزم ریسک بوده و منابع سازمان یا فرد کارآفرین، مدام در خطر باختن قرار دارد و این زمان- زمانی که مقدمه پیروزی های بعدی قرار گیرد- جزئی از کارآفرینی به حساب می آید. سودآوری، به عنوان یکی از نشانه های موفقیت افراد و سازمان های کارآفرین، از بازده بالا به دست می آید. در یک دنیای رقابتی، بازده بالا، مستلزم ریسک بالا است و ریسک پذیری کارآفرین، خطرات شکست های احتمالی را به دنبال دارد که به شخص قدرت می دهد تا به فعالیت های ریسکی با بازده بالا بپردازد.

دکتر یحیی خونساری استاد دانشگاه در تعریف خلاقیت در مقوله کسب و کار موفق تصریح کرد: خلاقیت به قدرت ذهنی برای ساخت چیزی تازه است. این قدرت ذهنی در حقیقت به وجود مهارت های تخیلی در ایجاد محصول جدید دلالت می کند تا تقلید چیزی که قبلاً وجود داشته است. به طور خلاصه می توان گفت، خلاقیت همواره بر توانایی ذهنی برای ساخت یا انجام چیزی که قبلاً دیده یا شناخته نشده است اشاره می کند که می تواند یک محصول فیزیکی، نوعی روش تولید، دستگاه، شکل هنری، نوعی راه حل و غیره باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 341245 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟