آماده باش در بخش برق ادامه دارد/ تلفات برق یک‌رقمی می‌شود

رکنا اقتصادی: ستار محمودی، سرپرست وزارت نیرو در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت، با اشاره به این‌که امسال نیز با یاری خداوند، تلاش پرسنل وزارت نیرو و حمایت مردم توانستیم پیک مصرف آب و برق را پشت سر بگذاریم، تصریح کرد: آماده باش در حوزه برق تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت. پیک مصرف برق نیز حدود دو هفته گذشته از مرز ۵۵ هزار و ۴۰۰ مگاوات گذشت و در زمان حاضر با توجه به کاهش دما این میزان بین ۵۲ تا ۵۰ هزار مگاوات نوسان دارد.

سرپرست وزارت نیرو با اشاره به اینکه پس از عبور از پیک برق، زمان تعمیرات و بازیابی تاسیسات برقی فرا خواهد رسید، افزود: وزارت نیرو در دولت یازدهم، ۱۱ اقدام گسترده انجام داده که مشروح آن در کارنامه عملکرد این وزارت‌خانه آمده است. وی با اشاره به دو اقدام شاخص این وزارتخانه در خصوص ظرفیت‌سازی غیر سازه‌ای و ظرفیت سازی های سازه ای گفت: در بخش ظرفیت سازی غیر سازه‌ای اقدامات خوبی در خصوص مدیریت، افزایش راندمان، تغییرات و بازنگری در روش های بهره وری انجام شده و در زمینه ظرفیت سازی سازه ای نیز در بخش آب و آبفا اقدامات شایسته ای صورت گرفته که حاصل آن در حوزه آب، افزایش ۳.۲ میلیارد متر مکعبی ظرفیت تامین آب کشور است.

محمودی ادامه داد: در این دوره ۱۹۰ هزار هکتار از اراضی جدید زیر پوشش شبکه آبیاری و زهکشی قرار گرفت و ۸۱۲ میلیون متر مکعب آب جدید برای مصارف شهری تامین شد.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم ۴.۵ میلیون مشترک جدید شهری و روستایی از خدمات آب و فاضلاب بهره مند شدند، افزود: در بخش فاضلاب نیز روزانه ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب فاضلاب کشور تصفیه شده است.

محمودی با اشاره به فعالیت های بخش برق در دولت یازدهم افزود: در دولت یازدهم ۷هزارو ۹۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور و حدود ۱۸۰ مگاوات نیز به ظرفیت انرژی های تجدید پذیر افزوده شد.

سرپرست وزارت نیرو کاهش تلفات شبکه توزیع نیروی برق را اقدام موثر دیگری در دولت یازدهم دانست و افزود: در دولت یازدهم با تلاش های انجام شده تلفات برق کشور حدود ۴.۵ درصد کاهش یافت و هم اکنون به حدود ۱۱ درصد رسیده که وزارت نیرو تلاش دارد تا در دولت دوازدهم این میزان را تک رقمی کند.

وی همچنین در خصوص صدور کالا و تجهیزات و خدمات مهندسی توسط بخش خصوصی با حمایت وزارت نیرو گفت: در سال ۱۳۹۴ -۱۳۹۵ وزارت نیرو در خصوص صادرات خدمات فنی مهندسی رتبه اول را در بین سایر وزارتخانه ها حائز شد و از این لحاظ مورد تقدیر قرار گرفت.

سرپرست وزارت نیرو با بیان اینکه تا امروز برنامه شخصی برای وزیر شدن به دولت نداده‌ام، گفت: دولت از همه وزارتخانه‌ها درخواست تهیه و ارسال برنامه ۱۰۰ روزه را داشته و ما نیز اقدام به تهیه و ارسال برنامه ۱۰۰ روزه وزارت نیرو به هیئت دولت کرده‌ایم.

وی افزود: برنامه شخصی برای وزیر شدن تا امروز به دولت نداده‌ام و حقیقتا با توجه به اینکه هنوز در شرایط آزمون تابستانه تامین آب و برق هستیم و فقط روی کار و مسئولیت خودمان در تامین مطلوب آب و برق کشور متمرکز شده‌ایم.

به گفته سرپرست وزارت نیرو با توجه به اینکه حدود ۲۵ روز تا پایان تابستان باقی مانده هنوز انتظار ثبت پیک‌های جدید در مصرف برق را داریم اما به نظر می‌رسد از شرایط استرس‌زا در تامین آب عبور کرده‌ایم.

محمودی با اشاره به گمانه‌زنی‌های صورت گرفته در خصوص نام وزیر نیرو در دولت دوازدهم گفت: گمانه‌زنی‌ها را تعقیب نکرده‌ام و تعقیب هم نمی‌کنم و تنها به فکر ارائه خدمت در مسئولیت فعلی خود هستم.

وی درباره برنامه وزارت نیرو برای برخورد با مشترکان پرمصرف در برنامه‌ ۱۰۰ روزه ارایه شده به رئیس جمهوری عنوان کرد: برنامه‌های ۱۰۰ روزه ارایه شده وزارتخانه‌ها به رئیس‌جمهوری شامل دو بخش است. بخش نخست برنامه‌هایی که باید طی این مدت انجام شود و بخش دیگر برنامه‌هایی است که بخشی از آن در ۱۰۰ روز انجام شده و باید ادامه‌دار باشد.

محمودی تصریح کرد: ۱۰۰ روز برای برنامه‌های بلند مدت زمان کوتاهی است. در تابستان میزان مصرف برق با سایر فصول سال تفاوت معناداری پیدا می‌کند که اگر بتوانیم قله پیک را کاهش دهیم، کمک خوبی به وزارت نیرو در ایجاد و احداث نیروگاه‌های جدید برق نیز صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: باید در مدیریت مصرف برق صنایع، جنبه‌های تشویقی مشترکان و جنبه‌های بازدارنده و به اصطلاح ترمزکننده همانند تعرفه‌ها بازنگری اساسی در وزارت نیرو داشته باشیم.

سرپرست وزارت نیرو بیان کرد: با این حال نتیجه دادن برنامه‌های برخورد با مشترکان پرمصرف در برنامه ۱۰۰ روزه یک ریسک است.

سرپرست وزارت نیرو همچنین از بهره‌برداری و افتتاح سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان طرح‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های آب، برق و فاضلاب در هفته دولت خبر داد و گفت: وزارت نیرو در حال تدوین یک بسته اقتصادی است تا هم ظرفیت‌های موجود را ارتقا دهد و هم بتواند بدهی‌های خود را تسویه کند.

محمودی بیان کرد: اکنون مجموع بدهی‌های وزارت نیرو بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان است که در حدود پنج هزار میلیارد تومان هم از دولت و بخش‌های دیگر از جمله مردم مطالبات وصول نشده داریم.

وی تاکید کرد: بدهی‌های وزارتخانه به بخش خصوصی را در طول سالیان گذشته پرداخت کرده‌ایم اما بدهی‌های جدید نیز ایجاد شده است چرا که در بسیاری از موارد به صورت تعهدی و دین عمل می‌کنیم. برای این امر یا باید از بودجه دولت و یا درآمد خود صنعت استفاده کنیم که در صنعت برق متکی به درآمدها هستیم.

به گفته محمودی، در زمینه بدهی‌ها به بانک‌ها نیز طی سال‌های قبل کمک‌هایی را از دولت دریافت کردیم اما این میزان برای تسویه بدهی‌ها کافی نبود. بدهی‌هایمان به پیمانکاران و اشخاص هم معادل حدود پنج هزار میلیارد تومان است.

وی درباره سرانجام قرادادهای پسابرجام نیز اظهار کرد: یک سری از اقدامات مربوط به دریافت مطالبات و تجهیزات به علت تحریم‌ها به نتیجه نمی‌رسید اما پس از برجام این امور تسهیل شد.

سرپرست وزارت نیرو با تاکید بر اینکه پس از برجام تفاهم‌نامه‌های زیادی به امضا رسید که بالغ بر چندین میلیارد دلار بوده است، تصریح کرد: یک سری از این تفاهم‌نامه‌ها عملیاتی شد که می‌توان به نیروگاه‌های ری، شهید رجایی و نیروگاه همدان اشاره کرد و مذاکرات با طرف‌ ژاپنی نهایی شده و در دو پروژه عملیات اجرایی به زودی آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه اقدامات مربوط به پیمانکاران هم تنگناهایی با کشورهای همجوار داشتیم که پس از برجام این مراودات به نتیجه رسید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 299447 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟