جگوار لندروور در حال مذاکره برای ورود به ایران

رکنا اقتصادی: گفته می‌شود در حال حاضر هر ۲۰ ثانیه یک خودرو در انگلیس تولید می‌شود. این در حالی است که سرمایه‌گذاری ۶میلیون پوندی این کشور در صنعت خودرو تا ۳سال گذشته، نشان می‌دهد که این صنعت از جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد انگلیس برخوردار خواهد بود.

صنعت خودرو این کشور استراتژی ۲۰ تا ۳۰ساله در این زمینه دارد و سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این صنعت در کنار توجه ویژه به واحدهای تحقیق و توسعه، بر محور تقویت بنگاه‌های کوچک و زودبازده استوار بوده است.

هم‌اکنون تنها یک‌سوم قطعات موردنیاز خودروسازان در انگلیس تولید می‌شود و تمام کارخانه‌های خودروسازی و قطعه‌سازی در جنوب انگلیس واقع شده‌اند اما دولت و فعالان صنعت خودرو این کشور درنظر دارند نسبت به افزایش این سهم با تکیه‌بر ساختاردهی مبتنی بر نظام رده‌بندی اقدام کنند.

برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در صنعت خودرو انگلیس علاوه بر حضور در بازارهای جدید هدف، شامل دیگر موارد خواهد شد که از آن جمله می‌توان به برنامه‌ریزی برای استفاده نکردن خودروسازها از سوخت‌های بنزینی به‌تنهایی در خودروهای جدید اشاره کرد به‌طوری‌که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده قرار است این روند تا سال ۲۰۴۰م به‌طور کامل محقق شود.

بعد از برجام خبری از همکاری شرکت‌های انگلیسی با صنعت خودرو ایران شنیده نشد اما به نظر می‌رسد چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو و حضور شرکت‌های انگلیسی فرصت خوبی برای آغاز مذاکره با این شرکت‌ها باشد.

آگاروال ویکاس (Aggarwal Vikas) رییس بخش بازرگانی سفارت انگلیس در ایران در گفت‌وگو با گسترش صنعت با اشاره به موارد پیش‌آمده که دلیل قطع همکاری این دو کشور شده بود، از مذاکره شرکت‌های انگلیسی از جمله جگوار لندروور برای ورود به ایران خبر داده است. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

بریتانیا با در اختیار داشتن برخی از نشان(برند)های اسطوره‌ای (از جگوار و استون‌مارتین تا بنتلی و رولزرویس) و باوجوداینکه این کشور یکی از نخستین شرکای خودرو ایران بوده (برمی‌گردد به سال ۱۹۶۰م زمانی که ایران‌خودرو از هیلمن هانتر طرحی گرفت و به نخستین ماشین ماندگار ملی ایران به نام پیکان درآمد) حضور کمرنگی در بازار خودرو ایران دارد. علت این روند چیست؟ آیا تغییری را در این زمینه در آینده پیش‌بینی می‌کنید؟

آشکار است که در چندین سال گذشته رابطه دوجانبه بین ایران و انگلیس با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است. بسته شدن سفارت در سال ۲۰۱۱م و اعمال تحریم‌ها، ایران و انگلیس را از داشتن یک رابطه تجاری عادی منع کرده است. برای نمونه بسیاری از تاجران انگلیسی از بازار ایران رانده شدند.

اگرچه از زمان بازگشایی سفارت در اوت ۲۰۱۵، رفع تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶، بازگشایی بخش بازرگانی سفارت و بازسازی روابط دیپلماتیک در سپتامبر ۲۰۱۶ شاهد رشد قوی روابط تجاری بوده‌ایم که این رشد دربرگیرنده بخش خودرو نیز خواهد بود. ما به‌تازگی برای دومین‌بار میزبان هیاتی از انجمن موتورسازان و تاجران انگلیس بودیم. این بازدید شامل گفت‌وگوهای جالب و متعددی بین تولیدکنندگان ایران و انگلیسی بود.

شایعه‌هایی مبنی بر ورود دوباره جگوار، لندروور، رنجروور و مینی به بازار ایران به زودی مطرح می‌شود. به‌طورقطع واردات این خودروها به ایران مصرف‌کنندگان ایرانی به‌ویژه بخش مرفه را با شوکی جدی مواجه خواهد کرد. آیا ورود این نشان‌های تجاری به بازار ایران را تایید می‌کنید؟

در ۱۵ سال گذشته، شاهد رشد صعودی جهانی در تقاضای خودروهای تجملی و خاص انگلیس بوده‌ایم. جگوار لندروور تولید خود را ۳ برابر کرده است و بعضی از نشان(برند)ها ازجمله استون‌مارتین و بنتلی می‌توانند تولیدات خود را افزایش دهند. برای ما ایران با جمعیت تحصیل‌کرده و بالقوه اقتصادی یک بازار مهم برای این دسته از خودروهاست. هم‌راستای کشورهای با درآمد بالا، انتظار افزایش تقاضا از خودروهای تجملی و خاص انگلیس به‌سوی ایران نیز وجود دارد.

ما بهره‌برداری از لوتوس در تهران را در سپتامبر سال گذشته شاهد بودیم و برای آنهایی که مایل هستند بدانند می‌توانم اعلام کنم که جگوار لندروور در حال مذاکره است تا بتواند به بازار ایران برگردد اما زمان آن را نمی‌توان دقیق اعلام کرد.

در حال حاضر جایگاه و سهم انگلیس در بازار خودرو اروپا از لحاظ حجم و ارزش تولیدات خودرو و قطعات خودرو به چه میزان است؟

صنعت خودرو انگلیس امروز یک داستان موفق است. بریتانیا با فروش ۲/۷ میلیون خودرو در سال دومین بازار بزرگ در اروپاست و همچنین سومین تولیدکننده بزرگ خودرو (با حجم ۱/۷میلیون در سال ۲۰۱۶ ) نیز به شمار می‌رود. بریتانیا رشد قوی را در سال‌های اخیر در زمینه تولید خودرو تجربه کرده به‌طوری‌که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰م این میزان رشد ۲ برابر شده است. در حال حاضر حدود ۸۰درصد خودروهایی که در انگلیس به تولید می‌رسند، صادر می‌شود. همچنین این کشور سریع‌ترین رشد را در تولید خودروهای درجه‌یک و خاص جگوار لندروور داشته و بزرگترین صنعت خودرو لوکس را ازجمله استون مارتین، بنتلی، لوتوس، مک‌لارن، رولزرویس و برخی دیگر از نشان‌های تجاری بنام را در اختیار دارد.

همان‌گونه که مطلع هستید، چهارمین کنفرانس بین‌المللی صنعت خودرو با تاکید بر بحث فروش و خدمات پس از فروش ۲۴ و ۲۵ بهمن برگزار خواهد شد. می‌دانیم وقتی صحبت از خدمات فروش و پس از فروش می‌شود انگلیس بازار بسیار پیشرفته‌ای دارد اما آیا شرکت‌های انگلیسی تجربیاتی برای ارائه به شرکت‌های ایرانی در زمینه تامین قطعات OEM و تجهیزات مراکز خدمات‌رسانی، سیستم‌ها و نرم‌افزارهای مدیریتی دارند؟

انگلیس با فروش سالانه ۷میلیون خودرو دست دوم، پیشرفته‌ترین بازار خودروهای دست دوم را در اروپا دارد و این باعث شده جذابیت زیادی در زمینه خدمات پس از فروش در بخش قطعات و لجستیک به وجودآید.

برای نمونه به eurocarparts. com نگاه کنید. این شرکت به‌طور تقریبی ۴۰سال پیش پایه‌گذاری شد و کار خود را از یک مغازه کوچک در شمال‌شرق لندن آغاز کرد و در حال حاضر بزرگترین توزیع‌کننده قطعات خودرو در انگلیس به شمار می‌رود. این شرکت افزون بر ۲۰۰ شعبه در سراسر انگلیس دارد و به بیش از ۶۰هزار سفارش روزانه پاسخ می‌دهد.

با توجه به تجارت الکترونیک در ایران، این تصور وجود دارد که می‌توانیم در بخش طراحی شبکه توزیع و پشتیبانی با ایران همکاری کنیم و این بزرگترین فرصت برای ارتقای سطح قطعات یدکی ایرانی به استانداردهای اروپا خواهد بود.

صنعت خودروی انگلیس تجربه بسیاری زیادی در کمک به تامین‌کنندگان قطعات یدکی در امریکای لاتین، هند و دیگر بازارهای در حال ظهور دارد تا بتوانند فناوری خود را توسعه دهند. این سطوح از مسیرهای جدید در ساخت قطعات فلزی و کامپوزیتی برای بهبود ایمنی و یا افزایش بهره‌وری و کارآمدی نیازمند به استاندارد یورو۶ است تا به کاهش آلودگی کمک کند.

همکاری آینده ایران و انگلیس در صنعت خودرو و در بخش خدمات پس از فروش را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

ما افتخار معرفی و راه‌اندازی خط تولید خودرو پیکان از Rootes Group در ایران را داشتیم. در پی جایگزینی پژو، انگلیس، سپژو ۴۰۵ بخش بزرگی از صنعت خودروی ایران را تشکیل داد. امروز صنعت خودروسازی انگلیس به‌ویژه در بخش فناوری می‌تواند در موارد بسیاری به ایران کمک کند.

انگلیس مرکزی برای طراحی و ساخت موتور خودرو بوده و سالانه ۵/۲میلیون موتور خودرو می‌سازد و یکی از پیشرفته‌ترین و تخصصی‌ترین طراحان نیروی محرکه در جهان به شمار می‌رود.

مهندسان مشاوران انگلیسی (Ricardo، Drive System Design) مهره‌های اصلی توسعه در بخش خودروسازی جهان به‌شمار می‌روند. انگلیس همچنین بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی در اروپاست و یکی از بزرگترین مراکز تحقیقات و توسعه فناوری نیرومحرکه را دارد به‌طوری‌که دولت یک میلیارد پوند به مدت ۱۰ سال در این برنامه سرمایه‌گذاری کرده است.

بریتانیا در صنعت خودروهای حمل‌ونقل عمومی با آلودگی کربن پایین (Low-Carbon) در جهان پیشرو بوده و مقام بالاتری نسبت به دیگران دارد؛ برای نمونه شرکت‌های WhiteBus، Alexander Dennis و London Taxi.

موسسه تحقیق و توسعه اکوسیستم خودرو بریتانیا از همکاری با شرکت‌های خارجی و پژوهشگران استقبال می‌کند و این موقعیت بسیار خوبی برای صنعت خودروی ایران باهدف بهره‌برداری از فناوری‌های نوین دنیا به شمار می‌رود.

آیا شما و همکاران انگلیسی‌تان در ایران رانندگی می‌کنند؟ تجربه خدمات پس از فروش خودرو را در ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا خدمات پس از فروش ایران با انگلیس قابل‌مقایسه است و ایران چگونه می‌تواند در خدمات پس از فروش ارتقا یابد؟

من در ایران رانندگی کرده‌ام و در این زمینه تجربیاتی دارم و جای بحث فراوانی دارد. متاسفانه در خدمات پس از فروش ایران تجربه‌ای ندارم اما باید اشاره کنم که نمایشگاه‌های خودرویی که از دور دیده‌ام شاید ازجمله پرزرق‌وبرق‌ترین‌ها باشند.

در پایان، این همایش را تا چه اندازه در صنعت خودرو ایران تاثیرگذار می‌دانید؟

این زمان بسیار مهم و کلیدی برای صنعت خودرو ایران است. بی‌شک معتقدم که چهارمین همایش صنعت خودرو ایران یک موفقیت عظیم به دنبال خواهد داشت و من مفتخر به شرکت در این همایش و مشتاق ملاقات با شرکت‌های ایرانی که تمایل به همکاری با شرکت‌های انگلیسی دارند، هستم.

در میان کشورهایی که دارای صنعت پویای خودروسازی در پیکره اقتصاد خود هستند، از چندین دهه قبل صنعت خودروسازی جزیره بریتانیا در سطح جهان همواره به طراحی و تولید خودروهای لوکس، پرزرق‌وبرق و همچنین خودروهای اسپرت شهرت داشته و جزو خوشنامان این عرصه به شمار می‌روند این واقعیت را می‌توان با نگاهی به فهرست اسامی و نام خودروهایی که در این کشور ساخته و در سراسر دنیا به فروش می‌رسند، به‌وضوح مشاهده کرد.

نام‌هایی همچون استون‌مارتین، بنتلی، دایملر، جگوار، مک‌لارن، لوتوس، لاگوندا، ام‌جی، لندروور، مینی، مورگان و البته رولزرویس. این نشان‌های تجاری معتبر خودروهای انگلیسی، به اندازه کافی جمعیت زیادی از علاقه‌مندان خودرو و ماشین‌سواری در سراسر جهان را مجذوب خود کرده‌اند با این همه به این مجموعه می‌توان نام‌هایی مانند نیسان، هوندا، تویوتا و واکسال‌موتور ـ از شرکت‌های تابع کمپانی خودروسازی آدام اُپل‌ای جی که خود شرکت اَُپل نیز از شرکت‌های زیرمجموعه کمپانی جنرال‌موتورز امریکاست ـ را هم اضافه کرد؛ شرکت‌هایی که هرچند در نگاه نخست جزو شرکت‌های غیرانگلیسی در سرزمین بریتانیا به نظر می‌آیند اما از یک سو، با توجه به اینکه سال‌هاست صنعت خودروسازی کشورهای گوناگون با یکدیگر ادغام شده یا همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک دارند و علاوه بر آن، محصولات چند شرکت خودروساز خارجی نامبرده به‌طور کامل در انگلیس تولید و با عنوان خودروهای محصول مشترک این کشورها به متقاضیان و بازارهای جهانی عرضه می‌شوند، تردیدی نیست که صنعت تولید اتومبیل و خودروهای تجاری بریتانیا، در زمره پرتنوع‌ترین و شاید حتی متنوع‌ترین صنایع خودروسازی تمامی کشورها ـ از نظر فراوانی تعداد خودروهای تولید شده ـ قرار می‌گیرد.

درآمدهای حاصل از فروش داخلی و صادراتی خودروهایی که در این مجموعه شرکت‌های خودروساز ـ اعم از سواری و تجاری ـ ثروتی سرشار را نیز برای این کشور و صنعت تولید خودروی آن به ارمغان می‌آورد و همانطور که در گزارش‌های آماری تهیه شده از عملکرد صنایع خودروسازی و سایر شرکت‌های فعال و مرتبط با این حوزه در انگلیس نیز ثبت و اعلام شده است به‌طور معمول، این کشور هر سال درآمد قابل‌توجهی از محل فروش محصولات تولیدی صنعت خودروسازی خود به‌دست می‌آورد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 244434 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟