اسیر ماشین آلات چینی شده‌ایم

     

 

رکنااقتصادی: رئیس اتحادیه ماشین‌سازان و فلزتراشان تهران گفت: ۱۵ سال است که ماشین نساخته‌ام، چون مشتری وجود ندارد و همه از چین می‌خرند.

رئیس اتحادیه ماشین‌سازان و فلزتراشان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در مورد برگزاری نمایشگاه با همکاری شرکت‌های آلمانی در تهران گفت: نمایشگاه خوبی برگزار شد و شرکت‌های آلمانی آخرین دستاورد‌ها و تولیدات خود را در معرض نمایش گذاشتند اما همکاری‌های بیشتر ماشین سازان دو کشور موکول به آینده شد.

حسن صانعی نیا ادامه داد: ماشین‌های صنعتی آلمانی به لحاظ قیمت، گران هستند و صنعتگران ایرانی بدون کمک دولت توانایی خرید آن را ندارند به همین سبب برای مذاکرات بیشتر، نحوه معاملات و اعتبارات یوزانس موکول به بالا رفتن سطح روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور شد تا پس از آن زمینه فعالیت و همکاری‌های بیشتر برای صنف ما مهیا شود.

وی ادامه داد: کیفیت ماشین‌های صنعتی آلمانی به حدی است که حتی نوه‌های ما هم می‌توانند با آن کار کنند اما ماشین‌های چینی را باید در طول عمر خودمان دو سه بار عوض کنیم. کیفیت ماشین آلات صنعتی این دو کشور با یکدیگر اصلا قابل مقایسه نیست حتی ماشین‌هایی که تحت لیسانس آلمان تولید می‌شوند کیفیت بهتری دارند.

صانعی نیا تصریح کرد: در حال حاضر ۳ هزار عضو رسمی در این اتحادیه عضو هستند و به همین تعداد کارگاه‌های بدون مجوز وجود دارند. لذا این اتحادیه یکی از تخصصی‌ترین اتحادیه‌هایی است که در کشور وجود دارد.

وی با پشتیبانی از طرح ادغام اتحادیه‌های موازی گفت: برخی از افراد فقط به صرف آنکه می‌خواستند اسم خود را مطرح کنند اقدام به درست کردن اتحادیه و تشکل کردند در حالیکه اتحادیه‌هایی که موازی با فعالیت آن‌ها باشد از قبل وجود داشت. در برخی مواقع حتی روسای این اتحادیه‌ها به صورت تخصصی از صنف خود سررشته ندارند و فقط به دنبال ثبت تشکل خود بوده‌اند.

صانعی نیا تصریح کرد: در بحث ادغام فقط نباید به صرف تعداد اعضا، اتحادیه‌ها را ارزیابی کرد و باید با توجه به رشته تخصصی اتحادیه آن‌ها را دسته بندی کرد. اتحادیه‌ای موفق است که به صورت حرفه‌ای و تخصصی تشکیل شده باشد و به مشکلات هم صنفان خود بپردازد.

وی در مورد وضعیت اعضای اتحادیه مطبوع خود گفت: مشکل رکودی که امروز در کشور وجود دارد به خاطر دولت فعلی یا دولت قبل نیست بلکه ریشه در سیاست‌های اقتصادی کشور دارد.

رئیس اتحادیه ماشین سازان و فلز سازان تهران افزود: ۱۵ سال است که ماشین نساخته‌ام، چون مشتری وجود ندارد و همه از چین می‌خرند. از طرفی کسی که ماشین چینی می‌خرد به بلای آن مبتلا می‌شود و مجبور است به صورت مداوم خرج آن دستگاه کند. از طرف دیگر سرمایه‌ای ندارد که سراغ خرید دستگاه جدید برود پس مجبور است با آن بسازد.

وی با اشاره به یکی از پرونده‌های قدیمی صنف اظهار داشت: در قدیم کیفیت کار ما بدان حد بود که یکی از صنعتگران کویتی ماشین تولید شده در ایران را به کشور خود برد و گمرک این کشور نسبت به اصالت دستگاه شک کرده بود که چطور دستگاهی با این کیفیت ساخت ایران است.

صانعی نیا در پایان تصریح کرد: اگر می‌خواهیم صنعت کشور را نجات دهیم باید دولت به میدان بیاید و از صنعتگران حمایت کند. رکودی که امروز در جامعه است چنان دامن همه را گرفته که اگر دولت کمک نکند کمتر کسی می‌تواند به تنهایی از آن خارج شود.

 

کدخبر: 242073 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟